Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kia Rio kontra Volkswagen Polo - małe auta z aspiracjami

Kia Rio kontra Volkswagen Polo - małe auta z aspiracjami

Od tego roku w sprzedaży jest odnowiona Kia Rio. W pierwszym teście koreański maluch z wolnossącym benzyniakiem pod maską zmierzy się z Volkswagenem Polo, w którym pracuje doładowana jednostka benzynowa. Zobaczcie, które auto jest dojrzalszym maluchem

Kia Rio kontra Volkswagen Polo - małe auta z aspiracjami
Zobacz galerię (11)
Auto Bild
Kia Rio kontra Volkswagen Polo - małe auta z aspiracjami

To, że Volkswagen Polo jest cenionym modelem w naszym kraju, nie podlega dyskusji. Czy oznacza to, że jest też najlepszym autem w klasie i żaden inny model nie ma z nim szans? Nie do końca. Przekonaliśmy się o tym przy okazji porównania pięciu maluchów, w którym musiał uznać wyższość aż trzech rywali.

Teraz przyjdzie mu się zmierzyć z kolejnym samochodem, który wyrasta na mocnego gracza w klasie B – z Kią Rio. Koreański maluch z tego roku został przez producenta zmodernizowany. Jednak o tym, który z samochodów wyjdzie z pojedynku zwycięsko, nie zadecyduje ślepy los ani łut szczęścia.

O tym przesądzą wyniki naszego redakcyjnego porównania, do którego wystawiliśmy VW Polo w wersji 1.2 TSI o mocy 90 KM i Kię Rio, której silnik 1.2 generuje 84 KM. Mimo podobnych danych technicznych oba samochody dzieli istotna różnica.

Pod maską Polo umieszczono jednostkę z turbodoładowaniem, podczas gdy w Rio pracuje wolnossący benzyniak. Wspomaganie w postaci turbo powinno zwiększyć dynamikę i kulturę jazdy niemieckiego malucha, a także obniżyć spalanie. Czy tak było w istocie? Hm, nie do końca, bowiem Volkswagen nie wykazał się zbytnim talentem do oszczędzania i zużył średnio 5,7 l paliwa na 100 km, czyli tyle samo, ile koreańska rywalka.

Co innego natomiast zapał do pracy wykazywany przez wspomaganą jednostkę TSI – ten był doprawdy wzorowy. Mały benzyniak wyciskał całą swą moc o wiele sprawniej, dzięki czemu auto jeździło z wigorem, odważniej, dojrzalej. Czterocylindrowiec pracujący pod maską Kii zwłaszcza w trakcie działania na wysokich obrotach wydawał z siebie wysokie tony i sprawiał wrażenie zmęczonego taką jazdą. Jednocześnie ten sposób podróżowania był niezbędny do tego, żeby utrzymać dobrą dynamikę jazdy.

Gdy Rio ruszało, nie tylko silnik zachowywał się nerwowo – auto w ruchu było całe niespokojne. Do dźwięku silnika dochodził odgłos kojarzący się z brzęczeniem cienkiej blachy. Poza tym na szybko pokonywanych zakrętach ujawniły się oznaki niezdecydowania w prowadzeniu, a hamulce działały mniej skutecznie niż w Polo.

Różnicę widać przede wszystkim podczas hamowania po rozgrzaniu tarcz. Krótko mówiąc, w większości sytuacji koreańskiemu autu brakowało dopracowania charakterystycznego dla Volkswagena. W większości, ale nie we wszystkich. Jest jedna rzecz, której Polo może swej rywalce pozazdrościć. To resorowanie, które na podłużnych nierównościach i koleinach zapewnia pasażerom wystarczający komfort.

Rio nawet z pełnym obciążeniem z powodzeniem filtrowało większość ataków na podwozie podejmowanych przez podstępne asfaltowe garby. Polo w takich okolicznościach pojękiwało z wysiłku. Niezaprzeczalny jest natomiast fakt, że Polo potrafiło nieźle śmigać po zakrętach, czym sprawiło przy okazji sporą frajdę. Układ kierowniczy reagował z wyczuciem, dzięki czemu ESP nie ingerowało za każdym razem w układ hamulcowy, gdy prowadzący energiczniej poruszał kierownicą.

Atuty Kii Rio wyraźnie widać w codziennej eksploatacji. Wnętrze jest tu przestronniejsze niż w Polo. Odczują to przede wszystkim pasażerowie na tylnych siedzeniach. Kia ma jeszcze jeden istotny atut – cenę. Nawet po dokupieniu opcji koszt zakupu Rio pozostaje na rozsądnym poziomie. Polo też dobrze wyposażono, ale po wzbogaceniu go kosztuje o ponad 16 000 zł więcej.

Kia Rio kontra Volkswagen Polo - dane techniczne

Kia RioVolkswagen Polo
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz./R4/16t.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk wielopunktowywtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)12481197
Moc maksymalna (KM/obr./min)84/600090/4800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)121/4000160/1400
Prędkość maksymalna (km/h)168184
Skrzynia biegówman. 5man. 5
Napędprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)288-923280-952
Opony testowanego auta 205/45 R 17215/45 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l)4345
Emisja CO2 (g/km)109107
Dł./szer./wys. (mm)4050/1720/14553972/1682/1453

Kia Rio kontra Volkswagen Polo - pomiary testowe

Kia RioVolkswagen Polo
Przyspieszenie 0-50 km/h3,9 s3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s11,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h22,4 s20,0 s
Elastyczność 60-100 km/h14,8 s 4. bieg11,0 s 4. bieg
Elastyczność 80-120 km/h22,3 s 5. bieg17,7 s 5. bieg
Masa rzeczywista/ładowność1121/439 kg1140/480 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,3/11,1 m10,7/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)37,3 m36,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,8 m34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h61 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h69 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h72 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe5,7 l/100 km5,7 l/100 km
Zasięg740 km780 km

Kia Rio kontra Volkswagen Polo - Punktacja

NadwozieMaks. PunktówKia RioVolkswagen Polo
Przestronność z przodu402626
Przestronność z tyłu302624
Pojemność bagażnika251414
Ładowność151112
Widoczność201718
Fotele, pozycja kierowcy302726
Ergonomia obsługi201819
Jakość wykończenia201919
Suma punktów200158158
Napęd i zawieszenie
Przyspieszenie251316
Elastyczność251417
Poziom hałasu1589
Skrzynia biegów151314
Zachowanie na drodze302627
Komfort jazdy302928
Układ kierowniczy151214
Średnica zawracania534
Skuteczność hamulców403034
Suma punktów200148163
Koszty
Cena po doposażeniu504133
Utrata wartości*151311
Zużycie paliwa302626
Wyposażenie – komfort302219
Wyposażenie – bezpieczeństwo301616
Ubezpieczenia1076
Gwarancja15158
Przeglądy201013
Su­ma punktów200150132q
Wynik końcowy600456453
Miejsce w teście1.2.

Kia Rio kontra Volkswagen Polo - nasza opinia

To prawda, że koszty w znacznej mierze pomogły zwyciężyć Kii, ale przecież nikt nie kazał VW ustalać tak wysokiej ceny swojego malucha. Poza tym sukces koreańskiego modelu to również zasługa lepszej przestronności oraz bardziej komfortowego zawieszenia.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków