Zakres wprowadzonych modyfikacji jest bardzo duży, a jedną z najistotniejszych jest nowoczesna platforma (Premium Transverse Architecture), znana m.in. z najnowszej odsłony Evoque’a. Z mniejszym bratem dzieli też wiele technicznych nowinek i elektronicznych asystentów jazdy. Z wyjątkiem bazowej wersji wysokoprężnej, wszystkie pozostałe dostępne w ofercie napędy to miękkie hybrydy z 48-woltową instalacją elektryczną.
Land Rover Discovery Sport 2.0P I4 – ewolucja stylu
W testowanej wersji R-Dynamic SE z pakietem stylistycznym Black (obejmuje lakierowane na czarno detale nadwozia: grill, elementy zderzaków, listwę na tylnej klapie oraz alufelgi) auto prezentuje się bardzo zgrabnie, zachowuje jednocześnie typowy dla brytyjskiej marki elegancki charakter, a przy okazji pełną funkcjonalność poprzednika.
Wnętrze cechuje się wyróżniającą się w klasie przestronnością, wysoką jakością wykończenia i w wersji R-Dynamic bardzo bogatym wyposażeniem. Nowy kokpit zyskał cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej 12,3 cala z przyjemną czytelną grafiką oraz odświeżone multimedia z 10-calowym ekranem dotykowym, obsługujące Android Auto i Apple CarPlay. Plus za klasyczne, ale wielofunkcyjne pokrętła do regulacji klimatyzacji, podgrzewania/wentylowania foteli, a nawet wyboru trybu pracy układów jezdnego i napędowego. Pochwalić należy również szybkość działania nawigacji oraz ergonomię obsługi pokładowej elektroniki. Minus należy się za podatność dotykowego panelu na konsoli środkowej na odciski palców.
Land Rover Discovery Sport 2.0P I4 – gadżety hi-tech
Świetnym rozwiązaniem, choć wymagającym dopłaty 2110 zł, jest system kamer 360° z funkcją ClearSight Ground View, który nie tylko pokazuje obraz wokół samochodu, lecz także pozwala „widzieć” przez przednią maskę i dzięki temu ułatwia omijanie przeszkód w terenie lub po prostu najeżdżanie na krawężniki, gdy tradycyjna widoczność z miejsca kierowcy jest ograniczona. Podobnie lusterko wsteczne ClearSight dzięki kamerze umieszczonej na dachu może pokazywać, co dzieje się za samochodem w sytuacjach, gdy mamy np. bagażnik zapakowany pod sufit.
À propos przeszkód terenowych: Discovery Sport, jak wszystkie Land Rovery z napędem 4x4, daje pełną swobodę ruchu niezależnie od nawierzchni. Podejrzewam, że przeciętny użytkownik nie wykorzysta nawet połowy offroadowego potencjału, który zapewniają system Terrain Response 2 (6 trybów pracy) i elektroniczni asystenci kierowcy, jednak świadomość, że Discovery Sport pod tym względem jest w stanie pokonać większość konkurentów w klasie, z pewnością stanowi miły dodatek. Kolejne atuty to też 21-centymetrowy prześwit oraz możliwość brodzenia w wodzie o głębokości do 60 cm.
Land Rover Discovery Sport 2.0P I4 – pewność na każdej nawierzchni
Sprężysta charakterystyka zawieszenia wraz z dobrze wyważonym układem kierowniczym gwarantuje pewne i komfortowe prowadzenie. Benzynowy silnik 2.0 o mocy 200 KM zapewnia dobre osiągi, ale mimo zastosowania miękkiego układu hybrydowego, który odpowiada za rekuperację energii podczas hamowania i dostarczanie dodatkowych niutonometrów w trakcie przyspieszania, wykazuje spore pragnienie. Średnia z testu to blisko 13 l/100 km, ale w mieście notowaliśmy wyniki powyżej 15 l, a tylko w czasie spokojnej jazdy trasą udało się zejść poniżej 8 l. Zastrzeżenia budziła też 9-biegowa skrzynia, gdyż zdarzało się jej szarpnąć przy zmianie przełożeń przy niskich prędkościach. Z pewnym opóźnieniem reagowała także na kick-down i choć po redukcji biegu auto chętnie nabierało prędkości, to od modelu Sport R-Dynamic można oczekiwać więcej.
Land Rover Discovery Sport 2.0P I4 –naszym zdaniem
Zmiana pokoleniowa po 5 latach obecności modelu na rynku wyszła Discovery Sport na dobre. Sztywniejsza platforma wpłynęła na poprawę prowadzenia, odświeżona stylistyka oraz elektroniczne gadżety uczyniły go jeszcze bardziej konkurencyjnym. Trzeba przyznać, że to bardzo dobry rodzinny SUV.
Land Rover Discovery Sport 2.0P I4 – to nam się podoba
Jakość i standard wykończenia, świetne wyciszenie wnętrza, komfortowy układ jezdny, wzorowe zdolności offroadowe.
Land Rover Discovery Sport 2.0P I4 – to nam się nie podoba
Ponadprzeciętne zużycie paliwa, raczej wysoka cena modelu i drogie opcje dodatkowe, umiarkowana dynamika.
Land Rover Discovery Sport 2.0P I4 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 200/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 320/1250-4500 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 9/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 963-1794/67 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw |
Marka i model opon | Pirelli Scorpion |
Opony testowanego auta | 245/40 R 20 |
Dł./szer./wys.;rozstaw osi (mm) | 4597/2069/1727; 2741 |
Kąty natarcia/rampowy/zejścia | 22,9/17,7/28,3˚ |
Masa własna/ładowność (kg) | 1901/649 |
Masa hol. przycz. z ham./bez (kg) | 2000/750 |
Prędkość maksymalna | 207 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Średnie spalanie | 9,2-9,9 l/100 km** |
Emisja CO2 | 208-2245 g/km** |
Teoretyczny zasięg | 728 km |
Min. średnica zawracania | 11,8 m |