• Stylowe nadwozie bez wielkich spoilerów, dobra aerodynamika osiągnięta innymi sposobami
  • Odpowiedni wybór trybu jazdy pozwala na spokojny cruising lub niosące dużo frajdy dynamiczne sprinty
  • Znakomite osiągi bliskie supersportowcom – przyspieszenie do setki w 2,9 s i prędkość maksymalna ponad 320 km/h

Tu nazwa określa zadanie. Maserati MC20 Cielo, co po włosku znaczy "niebo", ma zapewnić kierowcy i jego pasażerowi niebiańskie wrażenia. I to nie tylko dlatego, że dach auta można schować w ciągu zaledwie 12 s, także podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Ten spider jest najbardziej włoskim muscle carem z tych, które istnieją. Inaczej niż w przypadku coupé Maserati MC20, tylne błotniki, niczym silne ramiona, wysunięte są na zewnątrz o 3 cm, a na "plecach" widać dwa podłużne garby, odpowiadające mięśniom czworobocznym uczciwego kulturysty.

Właśnie uczciwość jest atutem włoskiego sportowca: Maserati MC20 Cielo przy całej sile, którą emanuje, nic nie wskazuje na to, że jest napompowany sterydami lub anabolikami. Nie ma tu ponadwymiarowych spoilerów ani żadnych innych aerodynamicznych dodatków zakłócających "muskularnie" czyste powierzchnie Cielo. Spider Maserati tego nie potrzebuje, sprytne rozwiązania aerodynamiczne wystarczą, żeby wyrzeźbione ciało ubrać w garnitur szyty na miarę i od prędkości 100 km/h cieszyć się dociskiem 100 kg na tylną oś.

Serce, które napędza sportowca, to skonstruowany przez Maserati silnik Nettuno, instalowany także w coupé. Jednostka V6 twin turbo o kącie rozwidlenia 90 stopni, która swoje 630 KM wydobywa z trzylitrowej pojemności skokowej, rozwija maksymalny moment obrotowy równy 730 Nm. Kierowca może się zdecydować na jeden z pięciu trybów jazdy. Startuje zawsze w trybie GT, czyli Gran Turismo. Komfortowo, z nieco przytłumionym zawieszeniem, w tym trybie można śmiało ruszać w długą drogę.

Maserati MC20 Cielo – radość z jazdy regulowana pokrętłem

Jeśli chce się doznać większych emocji, wtedy trzeba za pomocą dużego pokrętła na wąskiej konsoli środkowej lekkim ruchem w prawo wybrać tryb Sport. Amortyzatory się usztywniają, pedał gazu staje się wrażliwszy na komendy wydawane prawą stopą. Jeśli pozostawić zmianę przełożeń 8-stopniowej skrzyni dwusprzęgłowej, wykorzystanych zostanie tylko sześć biegów. Siódmy i ósmy to przełożenia overdrive (nadbiegi), których auto potrzebuje jedynie do cruisingu i do spełnienia norm emisji spalin. I ta szóstka wystarczy w zupełności. Automat w ciągu milisekund bez zwłoki zmienia biegi w górę lub w dół.

Radość z jazdy Maserati MC20 Cielo staje się większa, gdy pokrętło wyboru trybu przesunie się jeszcze o jeden stopień lub po prostu przyciśnie je przez 2 s. Wtedy włącza się tryb Corsa, czyli wyścigowy. System spalania z komorą wstępną z dwiema świecami zapłonowymi – technologia z Formuły 1 – odpala teraz na obu stopniach, a zawory wylotowe są zawsze otwarte. Przy tej okazji staje się jasne, jak znakomicie wyważone jest Cielo, i to mimo dodatkowych 65 kg masy, które kosztuje elektrycznie otwierany dach. Działanie hamulców zostało ekstremalnie wyostrzone, jeśli więc karbonowy układ nie jest dostatecznie rozgrzany, spowalnianie wymaga wysiłku.

Maksymalna prędkość to 320 km/h. Rozpędzenie spidera, którego stosunek masy do mocy wynosi 2,5 kg/KM, do tej szybkości nie powinno trwać zbyt długo. Setkę Cielo osiąga w 2,9 s po starcie, a 200 km/h – po 9,2 s. Wspaniale poczuć wdechy i wydechy turbosprężarek. Przypominają one ciężkie sapanie kulturysty podczas martwego ciągu z co najmniej 250 kg. Bez jakiegokolwiek sztucznego wspomagania brzmienie towarzyszące zmianie biegów znajduje swoje ujście w dwóch potężnych końcówkach wydechu. Niektórzy mogą uznać, że tego już za wiele, ale do Cielo to pasuje – jego charakteru, który w zależności od trybu jazdy i ambicji kierowcy manifestuje się dźwiękami gdzieś między podprogowymi pomrukami a entuzjastycznym hukiem.

Jeśli więc ktoś chciałby mieć do czynienia z prawdziwym rasowym sportowcem, w dodatku takim z otwieranym dachem, takim, który pali i grzmi, to temu Maserati MC20 Cielo wyda się prawdziwym darem niebios.

Maserati MC20 Cielo – naszym zdaniem

Maserati MC20 Cielo to sportowiec szczególnego rodzaju. Spalinowy silnik i skrzynia biegów działają harmonijnie, właściwości jezdne i brzmienie zachwycają. Tyle dobrego skupiono w formie stylowego spidera, jakiego zaprojektować potrafią tylko Włosi. Każdy, kogo na niego stać (i nie brzydzi się silnika spalinowego), będzie zadowolony. Ci, których nie stać, a jest ich znakomita większość, zyskali nowy obiekt marzeń.

Maserati MC20 Cielo – dane

Silnik V6, biturbo, pośrodku wzdłużnie
Pojemność 2991 cm3
Moc 630 KM przy 7500 obr./min
Moment obr. 730 Nm przy 3000 obr./min
Napęd/skrzynia biegów tył/dwusprzęgł. 8b
Dł./szer./wys. 4669/1965/1218 mm
Masa własna 1560 kg
Pojemność bagażnika przód 50 l/tył 100 l
Przyspieszenie 0-100/0-200 km/h 2,9/9,2 s
V maks. ponad 320 km/h
Zużycie paliwa 11,7 l/100 km
Emisja CO2 265 g/km
Cena (Niemcy) od 260 000 euro