- W górnej części deski rozdzielczej pojawił się 8-calowy wyświetlacz multimediów
- System unikania kolizji wzbogacono o funkcję wykrywania pieszych
- Wersje z AWD mają nową funkcję wspomagania trakcji podczas jazdy terenowej
Japończycy słyną z częstych modernizacji w swoich modelach, których dokonują w okresie trwania produkcji. Oprócz tzw. dużych face liftingów niemal co roku wraz z wprowadzeniem do sprzedaży kolejnego roku modelowego dokonują w swoich pojazdach większych lub mniejszych zmian. Słynie z tego Toyota, Mitsubishi, ale i Mazda, która w CX-5 z roku modelowego 2020 wprowadziła kilka modyfikacji.
Przeczytaj też:
Przypomnijmy tylko, że druga generacja największego SUV-a Mazdy została wprowadzona na rynek w 2017 roku i w ubiegłym roku także została zmodernizowana (uaktualniono system multimedialny o interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, pojawił się nowy panel klimatyzacji i zmieniono nastawy zawieszenia). W tym roku zmiany mają również charakter symboliczny i odnoszą się do: stylistyki (nowy lakier Polymetal Gray), multimediów (większy, 8-calowy ekran pokazujący teraz aktualny stan systemu dezaktywacji cylindrów), oświetlenia wnętrza (diodami LED), wyciszenia i zmniejszenia wibracji w kabinie (w układzie kierowniczym zastosowano dynamiczny amortyzator), poprawy trakcji (w AWD funkcja Off-road Traction Assist) i bezpieczeństwa (unikanie kolizji wzbogacone o funkcję wykrywania pieszych). Mazda informuje także o modyfikacji w zawieszeniu, układzie hamulcowym i kierowniczym, ale nie podaje szczegółów.
Mazda CX-5 2.5 AWD 2020 – naszym zdaniem
Owszem dzięki informacji prasowej zwróciliśmy uwagę na wprowadzone zmiany, ale gdyby nie ona, w ciągu 7-dniowego testu z pewnością byśmy ich nie dostrzegli. Nie oznacza to wcale, że ich nie doceniamy, bowiem ciągłe udoskonalanie produktu świadczy tylko od dbałości producenta o jakość swojego wyboru. Tak czy siak, nadal podtrzymujemy bardzo dobrą opinię o modelu CX-5, który ma świetnie wykończone i pojemne nadwozie, oferuje dobry komfort jazdy i wzorową precyzję prowadzenia. Choć topowy wolnossący benzyniak (2.5) w CX-5 choć nie gwarantuje tak dobrej reakcji na gaz przy niskich obrotach jak silniki z turbo konkurencji, to sprawnie napędza dużego SUV-a nie obciążając przy tym kieszeni kierowcy (śr. w teście 8,8 l/100 km). Jedyne nad czym Mazda powinna pomyśleć przy kolejnych zmianach, to poprawa szybkości działania 6-stopniowego „automatu”.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AT AWD 2020 - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2488 cm3, R4, benzyna |
Moc łączna | 194 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy łączny | 258 Nm przy 4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa automatyczna, napęd na 4 koła |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,8 l/100 km (producent) |
Pojemność bagażnika | 506-1620 l |
Dopuszczalna masa hamowanej przyczepy (kg)/prześwit (mm) | 2000/193 |
Cena wersji 2.5 SKYACTIV-G AT AWD SkyDream | 201 900 zł |
Galeria zdjęć
CX-5 to duży, ale jednocześnie lekki SUV. Mazda daje się z łatwością rzucać w zakręty, panowanie nad autem wspiera stosunkowo bezpośrednio pracujący układ kierowniczy. Sztywne, ale niepozbawione komfortu zawieszenie, pozwala Maździe w każdej sytuacji dobrze trzymać się drogi.
Skromnie, ale czytelnie. Wyświetlacz head up z projekcją na szybie jest seryjny tylko w bogatych wersjach wyposażeniowych SkyPassion i SkyDream.
Dobrej jakości materiały i łatwo obsługa. Model 2020 ma teraz oświetlenie wnętrza LED.
Prędkościomierz umieszczono na ciekłokrystalicznym ekranie. Jest czytelny, a dzięki temu można wyświetlać więcej informacji z komputera pokładowego.
Topowa wersja wyposażeniowa (SkyDream) ma rozbudowany pakiet unowocześnionych systemów bezpieczeństwa i technologii wspomagających kierowcę (i-ACTIVSENSE). Specjalne przyciski pozwalają na szybką dezaktywację poszczególnych systemów.
Czytelne analogowe przyciski. Podobało nam się, że asystent pasa ruchu po zdezaktywowaniu miał funkcję pamięci ustawienia.
Obok lewarka biegów znajduje się przełącznik Sport zmieniający program skrzyni biegów. Po wybraniu tej funkcji skrzynia zmienia przełożenia przy wyższych obrotach, niestety subiektywnie nie redukuje przełożeń szybciej.
Ekran w CX-5 z rocznika modelowego ma teraz przekątną 8-cali. Ciekawe, że część z listy systemów bezpieczeństwa jest w języku polskim, część pozostała nie przetłumaczona...
CX-5 oferuje z tyłu wystarczającą dla dorosłego ilość miejsca na nogi i na kolana. Kanapa wykończona brązową skorą – std. w SkyDream) ma 2-stopniową regulację kąta oparcia. Maksymalny kąt pochylenia oparcia wynosi 28 stopni.
Nowa funkcja: pokazywany jest aktualny stan systemu dezaktywacji cylindrów.
Bagażnik Mazy nie jest idealny. Ma co prawda przyzwoitą dla aut tej klasy pojemność (506 l), ale funkcjonalność ograniczają silnie wnikające do wnętrza nadkola i zbyt wolno otwierającą się pokrywa. Pod podłogą kryje się potężną konstrukcja ze styropianu w której oprócz zestawu naprawczego i kluczy mieści się subwoofer.
Ceny Mazdy CX-5 zaczynają się od 113 900 zł (2.0/165 KM MT, wersja SkyMotion). Cena testowego egzemplarza (2.5/194 AT AWD, wersja SkyDream) winduję ponad 200 000 zł. Niezależnie od tego, czy planujesz zakup prywatnie, czy na firmę Mazda ma ciekawy program finansowania w wysokości 1 proc. wartości samochodu miesięcznie.