Druga generacja Mazdy CX-5 zadebiutowała na rynku pod koniec 2016 r. i w kolejnych miesiącach szybko przypieczętowała status najchętniej kupowanego na świecie modelu japońskiej marki. Do dziś fabryki koncernu opuściło blisko 2 mln egzemplarzy tej odsłony (produkcja pierwszej w latach 2012-16 sięgnęła blisko 1,64 mln sztuk), a na wielu rynkach to właśnie CX-5 przypadła rola flagowego SUV-a Mazdy. Wkrótce te funkcje przekaże on większym CX-60 i CX-80, ale dla wielu klientów pozostanie rozsądną alternatywą w klasie kompaktowych aut sportowo-rekreacyjnych. Tym bardziej że face lifting nie tylko odświeżył wygląd, lecz także „dopieścił” standard wyposażenia oraz układ jezdny.

Mazda CX-5 po liftingu – ewolucja KODO

Design modelu mimo upływu lat nadal zwraca uwagę dynamiczną i elegancką linią zaprojektowaną zgodnie z filozofią KODO – duszy ruchu, być może dlatego zmiany w ramach liftingu mają dość ograniczony zakres. W nadwoziu dotyczą w zasadzie pasa przedniego z powiększonym grillem o bardziej wyrazistej przestrzennej strukturze, poszerzonymi ramionami chromowanej bądź matowej listwy (w zależności od wybranego pakietu wykończenia) oraz trójwymiarowym logo marki. Nowe są również matrycowe reflektory, które teraz mogą mieć 20 bloków świetlnych zamiast dotychczasowych 12, a także tylne ledowe lampy z subtelnie zmodyfikowaną grafiką. Delikatny retusz przeszły ponadto zderzaki, a w gamie kolorystycznej pojawił się widoczny na zdjęciach metaliczny kolor Zircon Sand, dla którego inspirację stanowił piasek krzemionkowy z formy odlewniczej (Mazda dumnie podkreśla, że była jedną z pierwszych firm na świecie, która wprowadziła to rozwiązanie przy produkcji aut już w 1953 r.).

We wnętrzu uwagę zwracają nowe fotele. Dzięki zmienionej konstrukcji zapewniają lepsze podparcie i trzymanie boczne oraz sprawiają wrażenie bardziej komfortowych niż w poprzedniku. Nowością jest ponadto możliwość wyposażenia auta w indukcyjną ładowarkę na konsoli środkowej oraz dwupłaszczyznowa regulacja wysokości podłogi bagażnika. Dzięki temu ostatniemu zabiegowi udało się wygospodarować dodatkowe 16 l przestrzeni w kufrze – jego pojemność to teraz 522 l przy standardowym ustawieniu siedzeń i 1638 l po ich rozłożeniu. Co ciekawe, sama podłoga w nowej wersji wyposażeniowej Newground z jednej strony obita jest materiałem odpornym na zarysowania i zachlapania, co może przydać się np. podczas przewożenia sprzętu sportowego albo psa. Warto dodać, że wersja Newground wyróżnia jaskrawo-zielonymi detalami w kokpicie i na grillu oraz chromowanymi osłonami zderzaków i wstawkami na listwach progowych. Ta odmiana ma zresztą najbardziej uterenowiony styl.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Mazda CX-5 po liftingu – większy komfort

Podczas kuracji odświeżającej inżynierowie Mazdy skoncentrowali się na nadaniu modelowi jeszcze bardziej komfortowego usposobienia. Stąd wspomniane już nowe fotele, lepsze wyciszenie wnętrza oraz zmieniona charakterystyka pracy układu jezdnego. CX-5 ma teraz amortyzatory o bardziej miękkiej charakterystyce tłumienia, co owocuje podczas jazdy łagodniejszym obchodzeniem się z nierównościami i mniejszymi wibracjami we wnętrzu. Co ważne, choć nadwozie nieco mocniej wychyla się na zakrętach, to auto nadal świetnie się prowadzi i daje poczucie pełnej kontroli. I to zarówno w odmianach z napędem na przód, jak i obie osie. Mazda stale akcentuje filozofię "Jinba Ittai", czyli jedności jeźdźca i konia i rzeczywiście CX-5 w nowej odsłonie zachowuje się jak dobrze ułożony rumak. Posłuszny i przewidywalny.

Pewien niedosyt pozostawiają natomiast silniki – w odświeżonej palecie znajdziemy bowiem tylko dwie wolnossące jednostki benzynowe: 2.0/165 KM i 2.5/194 KM z napędem na przód lub obie osie oraz z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub automatycznymi (te ostatnie są seryjne w mocniejszych odmianach). W bazowym wariancie dynamiczna jazda wymaga częstego operowania drążkiem manualnej przekładni, choć akurat ta czynność za sprawą krótkich skoków dźwigni i precyzyjnego prowadzenia potrafi dostarczyć sporo frajdy. Przy spokojnym stylu jazdy można za to liczyć na ekonomiczne spalanie i przyjemną ciszę we wnętrzu. Mocniejsza odmiana, co oczywiste, spontaniczniej reaguje na gaz, ale temperament silnika skutecznie hamuje automatyczna przekładnia. Na szczęście da się „namówić” ją do żwawszego działania w trybie sportowym lub korzystając z łopatek przy kierownicy. Nowością w odmianach z napędem na 4 koła i z „automatem” jest tryb off-road, który optymalizuje działanie elektronicznych asystentów pod kątem najlepszej wydajności na nawierzchniach o gorszej przyczepności.

Mazda CX-5 po liftingu – ceny

Cennik odświeżonej drugiej generacji japońskiego SUV-a otwiera kwota 123 900 zł za wersję 2.0 z napędem na przód, manualną skrzynią biegów i pakietem wyposażeniowym Kai. Dopłata do „automatu” to 9 tys. zł natomiast napęd 4x4 kosztuje dodatkowe 16 tys. zł. Ceny wersji 2.5 zaczynają się od 160 900 zł (pakiet Kanjo). Topowy wariant 2.5 AWD Enso wyceniony został na 200 900 zł.

Mazda CX-5 po liftingu – naszym zdaniem

Po kuracji odświeżającej CX-5 zachowuje świeżość i pozostaje tym, czym był dotychczas – dobrodusznym SUV-em, który chce rozpieszczać użytkowników komfortem, wyposażeniem i świetną jakością. Wśród modeli tej klasy to nadal konkurencyjna oferta.

Mazda CX-5 po liftingu – dane techniczne

Silnik 2.0 SKYACTIV-G 2.0 SKYACTIV-G 2.0 SKYACTIV-G 2.0 SKYACTIV-G 2.5 SKYACTIV-G 2.5 SKYACTIV-G
Maksymalna moc [KM (kW)/obr./min] 165 (121)/6000 165 (121)/6000 165 (121)/6000 165 (121)/6000 194 (143)/6000 194 (143)/6000
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) 213/4000 213/4000 213/4000 213/4000 258/4000 258/4000
Skrzynia biegów 6MT 6AT 6MT 6AT 6AT 6AT
Napęd 4×2 4×2 4x4 4x4 4×2 4x4
Pojemność (cm3) 1998 1998 1998 1998 2488 2488
Zużycie paliwa (l/100km) - wartości WLTP (felgi 17" / 19") 6,8/6,8 7,4/7,3 7,6/7,6 7,1/7,7 7,7/7,6 8,1/8,0
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) 10,5 9,9 10,9 10,4 9,0 9,3
Prędkość maksymalna (km/h) 201 192 198 188 195 195
Dł./szer./wys. (mm) 4575/1900/1675-1680
Poj. bagażnika (l) 522/1638
Cena od (zł) 123 900 zł 132 900 139 900 148 900 160 900 176 900