Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mazda MPV 2.0 Exclusive - Sprawa rodzinna

Mazda MPV 2.0 Exclusive - Sprawa rodzinna

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Dziesięć lat to długość produkcji dopuszczalna dla aut klasy luksusowej, a i to z ciągłymi mikroliftingami. A przecież aż 11 lat wytrzymała na rynku pierwsza, kanciasta i ociężała w rysunku Mazda MPV produkowana w Stanach Zjednoczonych. Teraz wreszcie na rynki europejskie wjeżdża z dawna oczekiwany następca - zupełnie nowa japońska konstrukcja.

Mazda MPV 2.0 Exclusive - Sprawa rodzinna
Auto Świat
Mazda MPV 2.0 Exclusive - Sprawa rodzinna

Nadwozie/wnętrze

Wygląd zewnętrzny został zdecydowanie odmłodzony, z jednoczesnym silnym upodobnieniem do innych produktów marki. Grill np. uzyskał typowo "mazdowe" kształty, a tylne światła i klapa wykazują cechy niemal identyczne z modelem 323. Także wnętrze zaczęło wyglądać znajomo. Nic wystrzałowego, żadnych szaleństw designerskich, ale funkcjonalnie i z dobrych materiałów. Określenie modelu MPV oznacza pojazd wielozadaniowy - i właśnie pod tym względem Mazda MPV dysponuje największymi "talentami". Seryjnie auto sprzedawane jest jako pojazd pięciomiejscowy, ale może być użytkowane także do przewozu dwóch osób i 1600 l ładunku lub siedmiu osób i 194 l. Wszystkie fotele są oddzielnymi konstrukcjami, można je wymontowywać i przestawiać (pod warunkiem jednak sporej siły fizycznej - waga około 20 kg), a system ryglowania pracuje z oporami. Przy seryjnym ustawieniu foteli środkowe miejsce w drugim rzędzie ma tylko statyczny pas biodrowy, a nie - jak u większości konkurentów - trzypunktowy, zintegrowany automatyczny. Niemniej same fotele są bardzo wygodne, auto ma mnóstwo schowków i oddzielne ogrzewanie tylnej części kabiny w wersji Exclusive.

Silnik/skrzynia biegów

Zarówno silnik, jak i skrzynia biegów są starymi znajomymi z modelu 626, tyle że tu dwulitrowa jednostka napędowa została "stłumiona" do 122 KM, co jednak w najmniejszym stopniu nie obniża dynamiki auta. Inaczej jest ze skrzynią, w której zmieniono system prowadzenia wodzików. W efekcie skrzynia jest "ta sama, ale nie taka sama", a konkretnie o wiele gorsza. Biegów teraz trzeba wręcz szukać, a skoki lewarka są zbyt duże. Silnik spełnia tylko obowiązującą w Europie normę czystości spalin Euro 2.

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Resorowanie jest bardzo miękkie, MPV lubi się bujać, a w szybkich zakrętach nisko się kładzie na boku, co jest szczególnie nieprzyjemne po wykorzystaniu pełnej, wysokiej ładowności (610 kg). Przednie wewnętrzne koło potrafi wtedy nawet utracić kontakt z podłożem.

Komfort

Nierówności poprzeczne przenoszone są do wnętrza niemal bez odfiltrowania, a w dodatku hałaśliwie. Poza tym jeździ się bardzo "po amerykańsku": bujając się jak na statku.

Koszty

Wersja Exclusive kosztuje 47 400 DEM i jest właściwie kompletnie wyposażona (klimatyzacja, alufelgi, radio itp.), ale za każde z dodatkowych dwóch siedzeń trzeba zapłacić po 950 DEM.

Podsumowanie

Wszystko, co powinien mieć van: mnóstwo miejsca dla dzieci, bagażu i dorosłych, dobry silnik, wielofunkcyjne wnętrze. Czego chcieć jeszcze? Może lepiej pracującego systemu zmiany biegów, łatwiejszego mechanizmu demontażu foteli, dopracowanego zawieszenia i lepiej oczyszczonego silnika.

Ocena: 4

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: