- Stylowe nadwozie jest znakomicie wykończone i urządzone zgodnie z kanonami gatunku
- Wolnossący silnik zachwyca dynamiką, brzmieniem i umiarkowanym zużyciem paliwa
- Zawieszenie nie męczy kręgosłupa, a daje przyjemne wrażenia z jazdy
- Cena godna samochodu, który na rynku nie ma właściwie konkurencji
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
W zeszłym roku testowaliśmy MX-5 przygotowaną na 100-lecie firmy przez polski oddział Mazdy – wtedy była to targa, teraz mamy pełnokrwistą wersję topless – z miękkim dachem. Pod maską 184-konny silnik benzynowy 2.0.
Mazda MX-5 100th Anniversary - purystyczne nadwozie
Nasze MX-5 to rasowy roadster, w którym nie zrezygnowano z odrobiny puryzmu na rzecz przesadnej wygody. Dwie osoby siedzą nisko, w ściśle do ciała przylegających fotelach, oddzielone szerokim tunelem środkowym. Miejsca jest tu jak na lekarstwo. W czasach królowania SUV-ów i rozwijającej się elektromobilności to fascynujące uczucie, dające wrażenie totalnego zespolenia z samochodem.
Przed kierownicą zestaw klasycznych zegarów w chromowanych obręczach – żadne tam wirtualne kokpity. Pośrodku ekran łatwych do opanowania multimediów obsługiwany dotykowo (na postoju) lub za pomocą pokrętła na tunelu środkowym – klasyka Mazdy. Miękki dach składa się ręcznie, nawet jedną (damską) ręką i trwa to 2, no może 3 s. Do bagażnika walizek nie zmieścimy, ale miękkie torby na weekendowy wypad jak najbardziej. W jubileuszowym modelu logotypy upamiętniające 100-lecie znajdziemy na dywanikach, nadkolu i na felgach.
Mazda MX-5 100th Anniversary - fantastyczny silnik
Wolnossący silnik 2.0 o mocy 184 KM kręci do ponad 7000 ob./min. Wspaniała maszyna, jakich dziś ze świecą szukać. Z lekkim roadsterem (o masie niewiele ponad 1 t) radzi sobie śpiewająco – dosłownie, bo brzmienie ma też przyjemnie sportowe. Zachęca do mocnego wdepnięcia pedału gazu, wtedy auto do miejskich 50 km/h przyspiesza błyskawicznie – w 2,3 s, a w całym zakresie autostradowych prędkości jest bardzo żwawe. Przy tym nie potrzebuje szczególnie dużo benzyny, w teście spalił średnio 6,8 l/100 km. W roadsterze silnik współpracuje z pasującym do charakteru auta 6-biegowym manualem, którego krótka dźwignia wymaga energicznej obsługi. Targa ma opcjonalnie automat.
Nieprzesadnie twardy seryjny układ jezdny Mazdy MX-5 do „cywilnych” przejażdżek wystarczy bez problemu. Akceptowalna jest też 35,0-metrowa droga hamowania. Dla tych, którzy chcieliby powalczyć na torze, Mazda przygotowała pakiet Recaro Sport z zawieszeniem Bilsteina (7000 zł).
Mazda MX-5 100th Anniversary - ile kosztuje?
Wersja 100th Anniversary (może być jedynie perłowo biała) kosztuje 155 800 zł i jest o 12 900 zł droższa od bazowej Skyfreedom. Do wersji targa trzeba dopłacić kolejne 10 tys. zł. W standardzie jest wszystko, co trzeba, z automatyczną klimatyzacją, audio firmy Bose i nawigacją włącznie.
Mazda MX-5 – naszym zdaniem
Japoński fun car jest źródłem radości bez końca, jeśli odpowiednio go potraktujesz. Rodziny nim nie przewieziesz, ale we dwójkę zadasz szyku na bulwarach, a – jeśli chcesz i potrafisz – nawet poszalejesz na torze. Purystyczny roadster nie ma teraz właściwie konkurencji na rynku.
Plusy i minusy Mazdy MX-5
Plusy: styl, wierność koncepcji roadstera, jakość wykończenia, osiągi, dynamiczny i oszczędny silnik.
Minusy: wysoka cena; ciasnota i wysoki poziom hałasu (nawet z zamkniętym dachem) bywają dokuczliwe.
Mazda MX-5 – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,3 s |
0-100/0-130 km/h | 6,6/10,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 5,1 s (4. bieg) |
80-120 km/h | 11,8 s (6. bieg) |
Masa własna/ładowność | 1059/201 kg |
Rozdział masy przód/tył | 53/47 proc. |
Średnie spalanie (95 okt.) | 6,8 l/100 km |
Hałas 50/100/130 km/h | 63/75/81 dB(A) |
Zasięg | 660 km |
Droga hamowania 100-0 km/h zimne/rozgrz. | 35,0/34,8 m |
Mazda MX-5 – dane techniczne
Silnik | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 184/7000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 205/4000 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | tylny/man. 6 |
Prędkość maks. | 219 km/h |
Dł./szer./wys. | 3915/1735/1230 mm |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 130/45 l |
Rozmiar opon | 205/45 R 17 V |
Cena wersji 100th Anivers. | od 155 800 zł |