• Wersje na 100. rocznice powstania Mazdy są tak naprawdę dwie – jedna stworzona przez polski oddział Mazdy, druga, globalna – przez japońską centralę
  • Ciemnoszary lakier i burgundowa skóra nadają szyku, ale MX-5 masz ochotę... przytulić jak by to był słodki szczeniak!
  • Każda zmiana biegów w tym aucie jest małą przyjemnością – jak zdmuchnięcie świeczki na urodzinowym torcie
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Pamiętacie to uczucie z dzieciństwa, gdy świętowaliście swoje urodziny? W moim przypadku radość nie znała granic. Z biegiem lat trochę to się zmieniło, ale za kierownicą jubileuszowej Mazdy MX-5 to uczucie wróciło. Kultowy japoński roadster w zeszłym roku hucznie świętował swoją trzydziestkę, by w tym płynnie przejść w obchody stulecia założenia Toyo Cork Kogyo – spółki, która dała początek marce Mazda.

Jubileuszowe edycje są... dwie: ta, którą widzicie na zdjęciach (stworzona przez polski oddział), oraz druga (dzieło centrali), z okolicznościowymi znaczkami, w biało-bordowej kolorystyce – każda piękna i obie z miękkim dachem lub jako targa RF. MX-5 na zabawie zna się świetnie, więc trudno się dziwić, że i setkę świętuje podwójnie.

Testowany wariant (nazwany po prostu „100”) wyróżniają 17-calowe czarne „BBS-y” z kutego aluminium, lusterka i środkowa część dachu w tym samym kolorze. Wewnątrz: skórzana tapicerka i obszycia są burgundowe. Ta barwa wspaniale komponuje się z nowym lakierem Polymetal Gray, dostępnym też w innych wersjach.

Mimo całej elegancji tej konfiguracji i ekskluzywności nadwozia RF filigranowe MX-5 masz ochotę przytulić jak szczeniaka, którego wyprosiłeś od rodziców na urodziny. Jest mniejsze od przeciętnego auta miejskiego, a czasem dostarcza nawet więcej frajdy niż supersportowe potwory – tu po prostu o wiele intensywniej czuć prędkość i fizykę jazdy.

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – blisko asfaltu, w czułych objęciach kokpitu

Siedzisz prawie na asfalcie, przyjemnie wpasowany w spartański, ale wystarczająco nowoczesny kokpit, w którym poza drobnymi niedociągnięciami interfejsu menu nie tracisz czasu i uwagi na obsługę funkcji. Nareszcie możesz też w MX-5 wyregulować kierownicę w obu osiach. Wieniec jest cudownie cienki i zwyczajnie okrągły. Krótki, wymagający zdecydowanych ruchów lewarek sam wpada w dłoń – często się do niego sięga i każda zmiana biegów jest małą radością, niczym zdmuchnięcie świeczki na torcie.

No właśnie, przedmuch. Elektryka w 13 sekund odsłania niebo, za głowami zostaje zgrabna nadbudówka, włosy przyjemnie targa wiatr. Zawirowania powietrza w kabinie są zupełnie znośne do ok. 120 km/h. „Wyznawcy” MX-5 należą do pierwszych, którzy po zimie otwierają dach i są gotowi na pewne wyrzeczenia. Jednak musicie wiedzieć, że po zamknięciu dachu (nawet w RF) w kabinie robi się dość głośno podczas jazdy autostradą.

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – nie wstydzi się przechylić na zakręcie

Zawieszenie jest nie za twarde i bardzo dzielne w starciu z wszelkimi przeszkodami dróg miejskich i bocznych wiejskich. W zakrętach MX-5 nie wstydzi się przechylić, dać kierowcy odczuć siły odśrodkowe i zachęcić go do zabawy. Jeśli częściej jeździcie dla przyjemności w pięknych okolicznościach przyrody niż na czas w torowych pojeżdżawkach, to taka charakterystyka będzie wam na rękę i nie ma co sięgać po opcjonalnego Bilsteina.

Królem tej urodzinowej imprezy i tak jest silnik, jakich dziś mało: wolnossący, wysokoobrotowy, zamontowany bliżej kabiny dla lepszego rozkładu mas i przy tym... oszczędny! Dwa litry pojemności i 184 KM czynią MX-5 tancerką na lekkich nogach. Szpera dyfra dodatkowo ułatwia wykonywanie efektownych „figur” na wyjściach z zakrętów. Zmierzone przez nas 7 s do „setki” subiektywnie wydaje się o wiele szybsze, ale nie o sprint tu chodzi. O spalanie (5,7 l/100 km poza miastem, o litr więcej na autostradzie) też nie. Dobrej zabawy nie da się zmierzyć, trzeba ją poczuć.

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – to nam się podoba

  • Połączenie kieszonkowego formatu z wielkimi emocjami i pociągającym stylem
  • Udane zawieszenie
  • Zamiłowanie silnika do wysokich obrotów
  • Umiarkowanie spalanie
  • Zwinność i precyzja prowadzenia
  • Przyjemny przewiew przy otwartym dachu

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – to nam się nie podoba

  • Zmiana polityki cenowej Mazdy sprawiła, że wstęp do świata MX-5 kosztuje teraz 139 900 zł. A rok temu było to... 98 900 zł
  • Nawet przy zamkniętym dachu podczas jazdy autostradą w kabinie robi się głośno
  • Droga hamowania mogłaby być krótsza jak na tak lekki, sportowy samochód – winne są niestety m.in. opony

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – nasza opinia

Niech takie samochody żyją, żyją nam! W kategorii uśmiechów na przejechany kilometr czy spalony litr paliwa MX-5 nie ma sobie równych. Niestety, przelicznik „frajda/wydana złotówka” od tego roku uległ zauważalnemu pogorszeniu...

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 2,4 s
0-100 km/h 7,0 s
0-130 km/h 11,2 s
0-160 km/h 17,7 s
60-100 km/h 6,5/9,0 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 8,5/13,0 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1123/182 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 10,0/10,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 36,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 37,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 62 dB (A)
przy 100 km/h 69 dB (A)
przy 130 km/h 74 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 6,2 l/100 km
Zasięg 725 km

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – dane technicznie

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc maks. silnika spalinowego (KM/obr./min) 184/7000
Maks. moment obr. silnika spalinowego (Nm/obr./min) 205/4000
Skrzynia biegów man. 6b
Napęd tylny
0-100 km/h (s) 6,8
V maks. (km/h) 220
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 6,9
Pojemność bagażnika (l) 127
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45
Marka i model opon test. auta Bridgestone Potenza S001
Rozmiar opon (przód | tył) 205/45 R 17
Długość/szerokość/wysokość (mm) 3915/1735/1235

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – wyposażenie

Wersja RF 100
4 airbagi S
Automatyczna klimatyzacja 1-strefowa S
Reflektory matrycowe LED S
Nagłośnienie BOSE S
Apple CarPlay i Android Auto S
Skórzana tapicerka S
Czujnik martwego pola S
Skaner znaków drogowych S
Czujniki/kamera cofania S/S
Samoblokujący mechanizm różnicowy S
Alufelgi 17-calowe BBS S
Lakier metalizowany 2800 zł

Mazda MX-5 RF 2.0 „100” – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji 159 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza 162 700 zł