Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes Vito 116 CDI: Idealny na wakacyjne wojaże

Mercedes Vito 116 CDI: Idealny na wakacyjne wojaże

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Jeśli wydaje się Wam, że mając kompaktowego vana lub SUV-a w wersji 7-osobowej jesteście w stanie wyjechać na wakacje z kompletem pasażerów i w dodatku pomieścić ich wakacyjne bagaże to się grubo mylicie. Owszem podróżnych może i uda się upchnąć (dorośli siedzący w trzecim rzędzie już po 50 km będą narzekali na niewygodę), ale z walizkami będzie duży problem, nawet jeśli zaopatrzymy się w boks dachowy.

_MG_0765Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Jedynym rozsądnym rozwiązaniem w takim przypadku może okazać się wyjazd dostawczym autem w wersji osobowej, np. Fiatem Talento, Citroenem Jumpy, Oplem Vivaro, Peugeotem Travellerem, Volkswagenem T6 Caravelle, Toyotą ProAce czy testowanym przez nas Mercedesem Vito. Samochody tej klasy zaoferują wystarczająco dużo przestrzeni zarówno dla siedmiu, a nawet dziewięciu podróżnych. O trudnościach związanych z zapakowaniem bagażu też możemy zapomnieć. Macie obawy, że nie poradzicie sobie z dużymi gabarytami, a prowadzenie auta o dostawczych genach będzie wyzwaniem? Test Mercedesa Vito powinien rozwiać wszelkie wątpliwości.

Mercedes Vito - wygodne wsiadanie i dobra widoczność

Jeśli lubicie SUV-y za to, że siedzi się w nich wysoko i dzięki temu łatwiej obserwować otoczenie to po zajęciu miejsca za kierownicą Vito nie będzie zawiedzeni. Oprócz lepszego widoku samo zajmowanie miejsca za kierownicą też jest wygodniejsze. Mając do dyspozycji dwupłaszczyznowo regulowaną kolumnę kierowniczą oraz duże możliwości zmiany ustawień fotela (na wysokość, odcinka lędźwiowego) bez trudu odnajdziecie właściwą pozycję. Z obsługą urządzeń pokładowych też nie będzie wiekszych problemów, bo do każdego przycisku przypisana jest konkretna funkcja. Przydałby się jedynie większy ekran nawigacji.

Mercedes Vito - każdemu będzie wygodnie

Vito Tourer w wersji Select wyposażone jest w trzy rzędy foteli, przy czym w pierwszym mogą siedzieć tylko dwie osoby (kierowca i pasażera), w kolejnych dwóch po trzech podróżnych (znajdują się tam komfortowe kanapy 3 os. z uchylnym fotelem). Niezależnie czy siedzimy z przodu czy na dowolnym fotelu z tyłu wszędzie będzie nam wygodnie. To zasługa dużej przestrzeni, ale także obszernych pełnowymiarowych foteli z solidnymi zagłówkami. Taka konstrukcja ma też niestety wady. Do przesuwania kanap lub demontażu foteli potrzebna jest pomoc drugiej osoby. Siedzenia są ciężkie (na oko każdy z foteli waży między 20 a 30 kg), a montaż ich w szynach podłogowych nie należy do łatwych czynności. Gdy jednak są zamocowane to każdy z rzędów możemy przesuwać wzdłużnie i tym samym regulować ilość miejsca dla podróżnych lub na bagaż.

Jeśli, ktoś obawia się, że ze względu na dostawcze pochodzenie auta, ciepłe powietrze z ogrzewania dotrze do osób siedzących w ostatnim rzędzie na końcu to się myli. Układ ogrzewania i klimatyzacji w testowym aucie był niezwykle wydajny. To zapewne zasługa klimatyzacji automatycznej THERMOTRONIC (2 033 zł bez VAT) oraz dodatkowej klimatyzacji półautomatycznej TEMPMATIC dla tylnej części pojazdu (2464 zł). Jedyny dyskomfort związany z podróżowaniem zimą w 2. lub 3. rzędzie foteli zimą miały osoby siedzące na skrajnych miejscach. Po otworzeniu bocznych drzwi przesuwanych do wnętrza wpadała duża ilość chłodnego powietrza.

Mercedes Vito – brak problemu z bagażami

Gdy Vito Tourera zechcemy wykorzystać jako pojazd dostawczy (po wyjęciu dwóch rzędu foteli) do dyspozycji mamy maksymalnie aż 4630 litrów i ponad 1 tonę ładowności. Producent nie podaje pojemności przestrzeni bagażowej przy wykorzystaniu wszystkich trzech rzędów foteli, ale zapewniamy, że jest jej naprawdę dużo. Odpowiednio przesuwając do przodu fotele dwóch ostatnich rzędów możemy tak zaplanować przestrzeń, by osoby siedzące na nich miały swobodę ruchów, a bagażnik zyskał dodatkowe litry. W sytuacji, gdy podróżujemy w szęść lub siedem osób możemy zdemontować dwa skrajne prawe fotele w tylnych rzędach i otrzymać w ten sposób dodakową powierzchnię na bagaże. Gdy nadal brakuje nam przestrzeni część walizek lub narty możemy umieścić w boksie dachowym (opcja). Musimy jednak wcześniej zamówić relingi dachowe (1262 zł bez VAT). Maksymalne obciążenie dachu wynosi aż 150 kg.

Mercedes Vito – prowadzenie i komfort jak w osobówce

Choć testowy Vito Tourer miał ponad 5 metrów długości i ważył ponad 2 tony to jego kierowca nie odczuwał ani przez moment, że ma do czynienia z tak dużym i ciężkim autem. To zasługa dopracowanego podwozia, które z jednej strony zapewniało wysoki komfort jazdy, a z drugiej bezpieczne prowadzenie. Niezależnie czy szybko pokonywaliśmy górskie zakręty czy gnaliśmy z dopuszczalną prędkością autostradą samochód zawsze zachywywał się przewidywalnie, a prowadzący miał wręcz frajdę z jazdy.

Ale to nie tylko precyzja układu kierowniczego i udana konstrukcja zawieszenia gwarantowały takie odczucia. Dużą rolę odegrał również napęd. 163-konny turbodiesel rozpędzał ponad 2-tonowe auto od zera do "setki” w niespełna 12 s. Parametr ten na papierze może nie wygląda imponująco (zwłaszcza na tle "osobówek"), ale dostępność aż wartość maksymalnego mom. obr. (380 Nm w zakresie 1400 do 2400 obr./min) już tak. Tak wysoka jego wartość dostępna w zakresie obrotów użytkowych sprawiała, że każdemu mocniejszemu dodaniu gazu towarzyszyło szybkie nabieranie prędkości. Powody do zadowolenia mieliśmy także dzięki niskiemu zużyciu paliwa. W trasie z 6 osobami na pokładzie i bagażnikiem pełnym walizek i nart – poruszając się drogami ekspresowymi i autostardami – samochód spalił średnio 7,4 l/100 km.

Mercedes Vito – bezpieczny jak... dostawczak

Listy seryjnych elementów podnoszących bezpieczeństwo jazdy mógłby Vito zadrościć nie jeden kompaktowy van czy SUV. Na pokładzie dostawczego Mercedesa znajdowały się bowiem: czujniki martwego pola i deszczu, aysystent utrzymania pasa ruchu, system kontrolujący koncentrację kierowcy oraz COLLISION PREVENTION ASSIST czyli układ pomagający kierowcy w utrzymywaniu odpowiedniego odstępu od pojazdu poprzedzającego oraz optymalizujący siłę hamowania, jeśli kierowca hamuje zbyt słabo.

Dane fabryczne Vito Tourer 116 CDI
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
Masa rzeczywista/ładowność 2060/1140 kg
Średnica zawracania 11,8 m
Silnik t.diesel R4/16
Poj. skokowa 2143 ccm
Moc maksymalna 163 KM/3800 obr./min
Maks. mom. obr. 380 Nm/1400-2400 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/tylny
Spalanie średnie 6,0 l/100 km
Cena testowego egzmeplarza 187 130 zł (bez VAT)

Mercedes Vito – podsumowanie

Przykład Mercedesa Vito Tourer pokazuje jaką ewolucję w ostatnim czasie przeszły samochody dostawcze. Nie są to pojazdy, które oferują wyłącznie dużą przestrzeń i wysoką ładowność, ale potrafią także być komfortowe, bezpieczne, a nawet dawać frajdę z prowadzenia. W wielu dziedzinach przewyższają klasyczne osobówki, niestety także w cenie...

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków