Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes Vito Tourer – skromnie, ale godnie – TEST

Mercedes Vito Tourer – skromnie, ale godnie – TEST

Mercedes Vito Tourer to nie tylko bus do przewożenia pracowników na plac budowy. Po odpowiednim doposażeniu, Mercedes Vito Tourer może służyć także jako pojemne auto rodzinno-wielozadaniowe, czyli alternatywa dużo droższej V-klasy. Oczywiście, to nie ten poziom komfortu, który oferuje V-klasa.

Mercedes Vito Tourer 116 CDI
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Maciej Brzeziński
Mercedes Vito Tourer 116 CDI
  • Mercedes Vito Tourer oferowany jest i z przednim, i z tylnym napędem, a także w wersji 4x4
  • Vito Tourer może być bogato doposażony – łatwo podwoić cenę wersji podstawowej
  • Silnik o mocy 163 KM to dobry kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa

Chciałeś kupić sobie Mercedesa klasy V, który jest vanem oferującym wykończenie na poziomie samochodów osobowych klasy premium, ale spojrzałeś w cennik i... już nie chcesz. A raczej nie możesz. Pomyśl o Vito: z zewnątrz na pierwszy rzut oka nie widać, że to tańszy brat wykończony wewnątrz „profesjonalnie”, czyli... tanio. Jeździ podobnie. Miejsca zaś jest tyle samo co w V-klasie, a nawet... więcej. To może jednak?

Jeśli o mnie chodzi, to do jazdy wolę Vito, niż Mercedesa klasy V – oczywiście pod warunkiem, że Vito jest jednak doposażone i że nie jest to najtańszy biały van z krzesłami zamiast foteli. Testowy egzemplarz wyposażono nie najgorzej: w 163-konny silnik (dobry wybór), automatyczną skrzynię biegów, komfortowe fotele, klimatyzację tylnej części kabiny, dobre światła... naprawdę da się jeździć bez poczucia krzywdy.

Mercedes Vito Tourer – wnętrze bez fajerwerków

A czemu wolę Vito? Bo jest proste w obsłudze, ma wnętrze „zmywalne”, co oznacza, że po wakacjach z dziećmi nie trzeba go czyścić przez tydzień, uważając, by nie porysować delikatnych tworzyw lakierowanych na wysoki połysk, no i... Mercedes klasy V też nie jest już nowy. Owszem, „V” ma pięknie wykończoną deskę rozdzielczą, ale montowany w nim system multimedialny już pomału nadaje się do muzeum. Z kolei Mercedes Vito Tourer ma multimedia... no cóż, jak to w aucie dostawczym. Nie oczekujemy od nich niczego ponadto, że gra radio i działa zestaw głośnomówiący. Ale można zamówić ogrzewanie foteli, automatyczną klimatyzację, pakiet układów asystujących kierowcy...

Mercedes Vito Tourer – miejsca nie brakuje

Przestrzeń w Vito (nasz egzemplarz to wersja „długa” czyli w praktyce średnia, środkowa) jest imponująca. W wersji z automatyczną skrzynią biegów nie ma lewarka, przechodzisz pomiędzy fotelami do tylnej części auta z łatwością. Skromne wykończenie oznacza też i to, że grube obudowy drzwi i boków auta nie zabierają miejsca.

Jeśli chodzi o fotele, to pamiętaj, by zamówić opcje łatwego przesuwania i blokowania siedzeń (czyli szyny) – tu nic nie jest montowane bez wyraźnego życzenia klienta! No i bez dopłaty. W każdym razie, mając auto z ośmioma fotelami na szynach, można nie tylko przesuwać siedzenie przód-tył, lecz także łatwo je odpinać. Są ciężkie, to fakt, ale wyjęcie choć jednego fotela albo powiększa bagażnik, albo dodaje przestrzeni. Co ważne, każdy z foteli ma własny pas – nie ma obijających się i plączących pasów umocowanych do słupków czy podłogi samochodu. No i zamów lewe przesuwne drzwi – przydają się, a nie ma ich w serii.

Jak jeździ Mercedes Vito Tourer 116 CDI?

Silnik o mocy 163 KM to dobry wybór: już jeździ, a jeszcze nie pali przesadnie dużo. Nawet w mieście swobodnie zmieści się w 10 l/100 km, a jeśli się postarasz, to wystarczy nawet 8,5 l na „setkę”. W trasie weźmie wyraźnie mniej. To wynik absolutnie nieosiągalny dla np. 240-konnego Mercedesa klasy V. Nawet jeśli pieniądze nie są problemem, to zasięg – już tak. Duży zasięg to wyższy komfort użytkowania – no tak czy nie?  

Mercedes Vito Tourer 116 CDI – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1950 cm3, t.diesel R4
Moc 163 KM przy 4200 obr./min
Moment obrotowy 380 Nm przy 1200-2400 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa automatyczna, napęd na tylne koła
Prędkość maksymalna
Przyspieszenie 0-100 km/h
Średnie zużycie paliwa 7,0 l/100 km (producent), 8,5 l/100 km (w teście)
Masa własna/dmc 2025 kg/3200 kg
Cena Od 126 900 zł (netto), egzemplarz testowy 193 064 zł (netto)
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:MercedesMercedes
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków