Clubman to oryginalny pomysł na auto typu kombi. Druga generacja tego modelu stała się większa i bardziej praktyczna (ma już normalną drugą parę drzwi), ale nadal daleko jej do standardowego kombi. Tutaj, jak w każdym Mini, na pierwszym miejscu jest styl. To dlatego drzwi bagażnika są rzeczywiście podwójnymi drzwiami otwieranymi na boki, a nie podnoszą klapą. Czy to rozwiązanie ułatwia użytkowanie? Nie, w dodatku skutecznie ogranicza widoczność do tyłu, ale za to znakomicie wygląda! Prawe skrzydło jest otwierane automatycznie za pomocą pilota.
Projekt wnętrza również zaskakuje, jeśli nie miałeś do tej pory styczności z Mini. W środku nie ma mowy o nudzie. Każdy element (zegary, centralny wyświetlacz, czy przyciski na kokpicie), wygląda nieszablonowo. I to jest fajne w Mini. W dodatku obsługa nie jest skomplikowana. Większością funkcji sterujemy poprzez system iDrive (Mini należy do BMW). Jego najnowsza odsłona to obecnie chyba najlepszy pokładowy sposób obsługi – intuicyjny i szybki. Pokrętło i kilka przycisków są znacznie lepsze niż wielki ekran dotykowy.
Docenić należy wysoką jakość materiałów i solidne wykonanie kabiny. A jak jest z ilością miejsca? Nie tak źle. Nowy Clubman jest większy od poprzednika, więc cztery osoby średniego wzrostu mają wygodne warunki podróżowania. Pojemność bagażnika wynosi 360 l, czyli tyle, co w przeciętnym kompaktowym hatchbacku. Mini nigdy nie konkurowało w tej kategorii, punktuje zupełnie czym innym.
Mini Clubman Cooper S All4 – typowe Mini
Wariant Cooper S oznacza, że pod maską pracuje silnik czterocylindrowy (w podstawowej wersji trzycylindrowy 1.5). Dwulitrowy motor również jest turbodoładowany i generuje 192 KM i 280 Nm (chwilowo 300 Nm), i to się czuje. Auto przyspiesza do „setki” w zaledwie 6,9 s. Osiągi poprawiają dwie dodatkowo płatne opcje, mianowicie: szybka automatyczna skrzynia biegów Steptronic, która zawsze prawidłowo odgaduje zamiary kierowcy, oraz elektronicznie sterowany napęd obu osi All4, poprawiający trakcję i stabilność jazdy.
Za grubą kierownicą Mini nie sposób nie poczuć sportowego charakteru tego auta. Siedzi się w nim nisko na fotelach z niezłym trzymaniem bocznym. Układ kierowniczy stawia przyjemny opór. Clubman Cooper S został stworzony do dawania przyjemności z jazdy z zachowaniem przyzwoitego poziomu komfortu. Zawieszenie jest twarde, ale nie przesadnie. Najbardziej sportowy wariant John Cooper Works może być męczący. Tu jest całkiem wygodnie, choć może trochę zbyt cicho (mam na myśli wydech), a i tak możesz liczyć na świetne właśności jezdne, dzięki którym pokonasz zakręt szybciej od innych. Jeśli stać Cię na Mini, to nie powinieneś przejmować się dość wysokim zużyciem paliwa - w mieście komputer pokładowy wskazywał 10,6 l/100 km.
Mini Clubman S All4 – naszym zdaniem
Druga generacja Clubmana, tak jak pozostałych nowych modeli Mini, stała się dojrzalsza. Samochód nadal jest nietypowy, ale już całkiem praktyczny. Chętnie jeździłbym nim na co dzień, gdyby nie... cena. Clubman Cooper S All4 kosztuje od 127,7 tys. zł, a wartość testowanego egzemplarza przekroczyła 200 tys. Mini to droga zabawka, ale jeśli możesz sobie na nią pozwolić, to taka przyjemność jest tego warta. Ktoś kiedyś ładnie powiedział, że życie jest zbyt krótkie, by jeździć nudnymi samochodami.
Mini Clubman Cooper S All4 – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1998 cm3, R4, benzynowy turbo |
Moc | 192 KM przy 5000 obr./min |
Moment obrotowy | 280 Nm przy 1250 obr./min |
Skrzynia biegów | automatyczna 8-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,4 l/100 km (dane producenta) |
Masa własna | 1460 kg |
Długość/sszerokośc/wysokość | 4253/1800/1441 mm |
Rozstaw osi | 2670 mm |
Pojemność bagażnika | 360-1250 l |
Cena testowanej wersji | od 127 700 zł |