Czas testu auta zbiegł się z kwitnieniem sadów owocowych, dlatego skorzystaliśmy z zaproszenia zaprzyjaźnionego ogrodnika i sesję zdjęciową wykonaliśmy w perfekcyjnie prowadzonym, nowoczesnym sadzie pod Raszynem. Pozostałe zdjęcia wykonaliśmy w trasie – Eclipse Crossem przejechaliśmy w sumie kilkaset kilometrów, odwiedzając m.in. zamki w Brodnicy oraz w Iławie, wykorzystaliśmy też plenery XIX wiecznego Żyrardowa.
Mitsubishi Eclipse Cross – luźne nawiązanie do coupe sprzed lat
Starszym czytelnikom nazwa Eclipse kojarzyć się będzie ze sportowym modelem coupe, oferowanym w latach 1989-2011 i trafiającym do Polski głównie z rynku amerykańskiego. Nowy Eclipse nie ma z poprzednikiem nic wspólnego, poza tym, że jego nadwozie nawiązuje do sylwetki coupe, ale jest raczej typowe dla współczesnych SUV-ów. Przy czym dach od słupka środkowego jest mocno pochylony. Jego przedłużeniem jest dość masywny spoiler górny. Drugi spoiler zaprojektowano na tylnej szybie, mniej więcej w jednej trzeciej jej wysokości, na przedłużeniu dolnej linii okien bocznych. Gdy patrzymy na to rozwiązanie z boku – wygląda atrakcyjnie i dodaje Eclipse Crossowi dynamiki. Jednak od środka, z punktu widzenia kierowcy, spoiler ograniczający widoczność do tyłu jest utrudnieniem.
Poza tym widoczność z miejsca kierowcy do przodu i na boki jest dobra, duże lusterka boczne pokazują co dzieje się wokół auta, a kamera cofania bardzo pomaga w manewrach wymagających widoczności za autem.
Mitsubishi Eclipse Cross – miejsca jest pod dostatkiem
Mimo mocno pochylonego dachu w kabinie nie brakuje miejsca nad głowami pasażerów podróżujących na kanapie. Dobrym i użytecznym rozwiązaniem są przesuwana kanapa oraz możliwość regulacji kąta oparcia kanapy. Przesuwana kanapa pozwala powiększyć przestrzeń bagażową w sytuacji, gdy Eclipse Crossem podróżują dwie lub trzy osoby (kanapa jest dzielona). Gdy kanapa jest maksymalnie przesunięta do tyłu, pojemność bagażnika wynosi 341 l – nie jest to mistrzostwo świata ani nawet Europy, bo konkurenci oferują więcej miejsca.
Bardzo dobre wrażenie robi 163-konny silnik benzynowy. Jest mocny i dynamiczny, a współpraca ze skrzynią automatyczną bezstopniową nie oznacza pogorszenia dynamiki czy osiągów. Skrzynia jest automatyczna i bezstopniowa, ale ma osiem wirtualnych przełożeń – włącza się je łopatkami przy kierownicy. Bezstopniowa skrzynia nie jest przesadnie głośna i nie wyje, gdy obroty silnika zwiększaj się. Całość jest dość dobrze wyciszona, a napęd na 4 koła umożliwia dynamiczne przyspieszanie bez poślizgu kół. Układ kierownicy – bez zastrzeżeń, natomiast komfort jazdy mógłby być nieco większy.
Mitsubishi Eclipse Cross – elektronika w służbie komfortu
Wyliczając plusy Eclipse Crossa nie można zapomnieć o licznych układach elektronicznych poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Już w podstawowym wyposażeniu Eclipse ma układ kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, asystenta pasa ruchu, system ograniczający skutki kolizji czołowych, tempomat. W wersji Intense Plus mamy do dyspozycji ekran dotykowy o przekątnej siedmiu cali, sterowanie systemem audio z kierownicy, wyświetlacz HUD na szybie czołowej, tuner cyfrowy DAB, kamerę cofania, ogrzewane siedzenia przednie i kanapę, podgrzewaną kierownicę, monitorowanie ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, system kamer 360 stopni. Co ciekawe, nie znaleźliśmy w Eclipsie Crossie nawigacji. Mitsubishi nie wyposaża celowo swoich aut w to udogodnienie, zakładając, że kierowcy wykorzystają możliwości smartfonów.
Mitsubishi Eclipse Cross – spory apetyt na paliwo
Zastrzeżenia można mieć także do wyższego niż podaje producent zużycia paliwa. Wg danych fabrycznych, auto powinno spalić w cyklu miejskim 8,5 l/100 km, w cyklu pozamiejskim 7,2 l/100 km, a w cyklu mieszanym 7,7 l/100 km. W rzeczywistości zużycie paliwa jest wyższe – nawet do 30 proc. Drobnym zgrzytem była też awaria elektroniki – już drugiego dnia testu zapaliły się lampki kontrolne ABS-u i innych układów i nie dało się ich zresetować mimo wielokrotnego włączania i wyłączania zapłonu.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T 4WD CVT - dane techniczne:
Silnik: | 1499 cm3, turbo |
Moc | 163 KM przy 5500 obr./min. |
Moment obrotowy | 250 Nm przy 1500-4500 obr./min. |
Prędkość maks. | 200 km/h |
0-100 km/h | 9,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,7 l/100 km |
Cena | 123 190 zł (rok modelowy 2018, z rabatem 10 800 zł) |