Flota modeli Nissana, które dobrze spisują się nie tylko na utwardzonych nawierzchniach, wyglądała bardzo okazale. Obok legendarnego już Patrola do dyspozycji zostały dane X-Trail, Terrano i Pickup. Wszystkie modele można było przetestować na świeżo przygotowanym, trudnym torze offroadowym, a dodatkowo X-Traila oraz Pickupa także w trasie. To, że w pierwszym kwartale przyszłego roku do sprzedaży wprowadzone zostaną dwa nowe samochody z napędem na cztery koła - Pathfinder oraz Murano - mówi samo za siebie. Nissan w segmencie aut 4x4 wysoko zawiesił poprzeczkę konkurencji.

O wrażeniach z jazdy wszystkimi modelami podzielimy się wkrótce, dziś przedstawimy największą gwiazdę spotkania w Ełku, okręt flagowy gamy Nissana 4x4 - czyli Patrola, który w sprzedaży jest już od ponad 50 lat. Zanim jednak pozwolono zasiąść za kierownicą Patrola uraczono wszystkich informacjami o najważniejszych zmianach w nowym modelu.

Nowy Nissan Patrol w porównaniu do poprzednika poddany został licznym zmianom zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i wnętrzu kabiny. Przede wszystkim z nazwy modelu zniknęły dwie literki "GR". Prawie całkowicie zmieniona została przednia część auta. Nowy kształt osłony przedniej zderzaka, kształt maski, światła przednie oraz lampy przeciwmgielne - to tylko najważniejsze zmiany, jakie widoczne są na pierwszy rzut oka. Zintegrowany stopień boczny oraz nadkola nadają ciekawy wygląd autu z boku. Nowości nie zmieniły jednak ogólnego wrażenia, iż Patrol jest masywnym autem terenowym o dużej mocy, który poradzi sobie w najtrudniejszych warunkach. Wrażeniu takiemu sprzyja tradycyjna konstrukcja oparta na stalowej ramie w połączeniu z różnymi nowymi rozwiązaniami.

Zanim w końcu ruszyliśmy jeszcze tylko spojrzenie na wnętrze kabiny. Tu zmianom poddana została konsola centralna z nowymi, bardziej miękkimi, materiałami górnej części deski rozdzielczej. Niewątpliwie poprawiona została jakość wykończenia, tym bardziej, iż zaprezentowana została wersja Elegance, bardziej luksusowa, m.in. ze skórzaną tapicerką, kierownicą i elementami drewnianymi. Odczuwalna jest także poprawa dostępnej przestrzeni na szerokość.

No i w końcu jazda. Niestety nie dane było wyruszyć w trasę, a jedynie można było pokonać Patrolem terenowy tor. W tym teście Patrol wypadł naprawdę bardzo dobrze. 3-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 160 KM (poprzednio 153 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm przy 2000 obr/min. bez problemów poradził sobie z masą 2365 kg. A tor był przygotowany przez profesjonalistów w zakresie jazd terenowych. Były strome podjazdy, gdzie widać było tylko maskę auta, i zjazdy (szybko zbliżające się podłoże), oczywiście był przejazd przez bród (ponad pół metra), było błoto, przejazd przez bajoro po balach drewnianych. w każdym przypadku Patrol zachował się poprawnie. Dane producenta mówią same za siebie: kąt natarcia 37 st., maksymalny kąt przechyłu bocznego 47 st., zdolność pokonywania wzniesień 39 st., kąt zejścia 31 st. i prześwit 220 mm. Jednak najistotniejsza sprawa to napęd. Do dyspozycji są trzy tryby przeniesienia napędu. Pierwszy - drogowy - to napęd na jedną oś (2H) służy do poruszania się po normalnych drogach. Napęd na obie osie (4H) służy do pokonywania nierównych, zaśnieżonych, kamienistych, niezbyt trudnych dróg oraz napęd (4L) także na cztery koła z reduktorem przewidziany do najcięższego terenu. Zastosowany reduktor pozwala na jazdę bez naciskania jakichkolwiek pedałów, układ sam dozuje odpowiednią moc oraz pracę hamulców.

Ciekawym rozwiązaniem jest odłączalny stabilizator przechyłów osi tylnej. Jego zastosowanie sprzyja utrzymaniu stabilności jazdy po drogach utwardzanych, zaś po zjechaniu z asfaltu odpowiednim przyciskiem można go wyłączyć i zwiększyć właściwości terenowe. Można trochę żałować, iż na polskim rynku nie będzie dostępna wersja trzydrzwiowa, która z pewnością byłaby bardziej optymalna do przemieszczania się po zatłoczonych centrach większych miast.

No i jeszcze ceny nowego Patrola. By stać się właścicielem tego auta trzeba posiadać minimum 208 tys. zł, nie jest to mało, jednak jeśli ktoś posiada takie wolne środki pieniężne i szuka dla siebie auta, to naprawdę warto zastanowić się nad Patrolem.

Zobacz ceny Nissana Patrola