- Napęd 4x4 w Nissanie Qasqhai'u to dodatkowy wydatek 7600 zł.
- Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD przyspiesza 0-100 km/h w 9,6 i spala 7,8 l/100 km.
- Czas załączenia sprzęgła układu 4x4 skrócono aż pięciokrotnie – do 0,2 s!
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
O potrzebie posiadania auta z 4x4 (podobnie zresztą, jak i o oponach zimowych) przypominamy sobie zwykle przy okazji pierwszych mocniejszych opadów śniegu lub planowania wyjazdu na narty. Tyle że napęd na cztery koła przydaje się nie tylko w górach i nie tylko zimą. Przez cały rok zwiększa bezpieczeństwo i możliwości holowania ciężkich przyczep, zarówno kempingowych, jak i towarowych. Bez wątpienia warto go mieć, pytanie tylko: ile trzeba za niego zapłacić?
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – realne koszty i korzyści z napędu 4x4
W przypadku nowego Nissana Qashqaia dodatkowy napęd, który automatycznie dołącza tylną oś po wykryciu uślizgu kół przednich, to jednorazowy wydatek 7600 zł. W sumie nie aż tak dużo, bo kwota ta stanowi ok. 5 proc. wartości auta kosztującego minimum 154 150 zł. Tyle bowiem zapłacicie za Qashqaia 1.3 DIG-T 158 KM XTronic 4WD w najtańszej dostępnej wersji N-Connecta (testowa Tekna jest droższa o 17 050 zł). Oczywiście, poza wydatkami związanymi z zakupem pojazdu trzeba liczyć się także z droższą eksploatacją, gdyż przez cięższe elementy napędu 4x4 samochód jest nieco bardziej paliwożerny i odrobinę wolniejszy. W przypadku Qashqaia 4WD spalanie rośnie o ok. 0,6-1 l na 100 km, a rozpędzanie od 0 do 100 km/h jest dłuższe o 0,7 s. Choć Nissan dla wersji 2WD i 4WD ze skrzynią XTronic podaje takie same możliwości holowania przyczep (maks. 1800 kg), to uwierzcie, że w praktyce dodatkowo napędzana tylna oś może wybawić z niejednej opresji, np. podczas ruszania w grząskim terenie, na wzniesieniu lub w sytuacji wodowania skutera.
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – niewielki, ale mocny silnik
Poza napędem 4x4 do holowania ciężkich przyczep przydałby się mocny silnik. W Qashqaiu trzeciej generacji nie uświadczycie silnego diesla, pozostaje jedynie doładowany benzyniak 1.3. Znany z poprzednika niewielki silnik jest mocny (158 KM) i w nowym modelu wspomagany miękką hybrydą. Nie tylko ogranicza ona spalanie, lecz także zapewnia dodatkowy moment obrotowy zarówno podczas ruszania, jak i przy dużym obciążeniu (np. w czasie wyprzedzania lub wjazdu na wzniesienie).
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – elastyczny silnik
Tyle teorii. W praktyce jednostka 1.3 DIG-T sprawdza się całkiem nieźle, choć nie oszałamia osiągami. Połączona ze skrzynią XTronic (CVT), pozwala na start spod świateł bez zwłoki znanej z niektórych aut Volkswagena wyposażonych w przekładnię DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,6 s nie usatysfakcjonuje kierowców lubiących dynamiczną jazdę, ale zupełnie wystarcza do sprawnego poruszania się za miastem, tym bardziej że motor jest elastyczny i żwawo reaguje „z dołu”.
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – oszczędny, tylko przy spokojnej jeździe
Jak to zwykle bywa w downsizingowych jednostkach, apetyt benzyniaka 1.3 na paliwo zależy od stylu jazdy. Na pętli pomiarowej dzięki temu, że muskaliśmy pedał gazu, udało się uzyskać średnie spalanie 7,8 l/100 km, ale podczas codziennej eksploatacji widzieliśmy częściej na ekranie komputera pokładowego wartości wyższe niż 9 l/100 km.
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – bezstopniowa skrzynia z wirtualnymi biegami
W napędzie nowego Qashqaia spodobały nam się dwie rzeczy. Pierwszą była praca bezstopniowej skrzyni automatycznej, która nawet po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu nie utrzymywała silnika na stale wysokich obrotach, a w zachowaniu przypominała pracę hydrokinetycznego automatu, tzn. symulowała przełączanie biegów. Kierowcy ze sportowym zacięciem ucieszą się z możliwości zmiany wirtualnych biegów za pośrednictwem łopatek.
Drugą fajną cechę napędu Qashqaia dostrzegliśmy podczas jazdy na śniegu. Otóż w chwili wystąpienia poślizgu przednich kół zaskoczyło nas szybkie automatyczne dołączenie napędu tylnej osi. Nissan twierdzi, że czas reakcji załączenia sprzęgła został skrócony pięciokrotnie – do 0,2 s!
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – więcej miejsca z tyłu, ale
Gabaryty Qashqaia trzeciej generacji zwiększyły się (rozstaw osi wzrósł o 20 mm, długość o 35 mm, szerokość o 32 mm i wysokość o 25 mm), co przełożyło się także na przyrost przestrzeni, choć nie aż tak znaczący. O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem i duży zakres regulacji foteli pozwala na znalezienie optymalnej pozycji niezależnie od wzrostu, o tyle z tyłu już tak wygodnie nie jest. Siedzący na kanapie pasażerowie mają dużo przestrzeni nad głową, ale już nie na wysokości kolan. Gdy za kierownicą siądzie osoba o wzroście 183 cm, to znajdujący się za nią na tylnej kanapie pasażer o takim samym wzroście będzie dotykał kolanami oparcia fotela kierowcy. W uzyskaniu wygodnej pozycji wysokim pasażerom na tylnych miejscach przeszkadza także nisko osadzone nad podłogą siedzisko (niewystarczająco podpiera uda).
Pochwały inżynierom Qashqaia należą się za to za bagażnik. Jego pojemność wzrosła nawet o 74 l i wynosi aż 504 l. W testowym modelu, wyposażonym w koło dojazdowe i nagłośnienie Bose, do dyspozycji mieliśmy jednak o 68 l mniej. To i tak dobra wartość jak na kompaktowego SUV-a.
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – przyjemne prowadzenie
Nowego Qashqaia nie prowadzi się sportowo, za to na pewno bardzo przyjemnie. Jego układ kierowniczy ma optymalną precyzję, tzn. ilość dostarczanych informacji z kół jest odpowiednia, a jednocześnie „bezpośredniość” nie przekłada się na natychmiastowy skręt kół przy minimalnym ruchu kierownicy. Pochlebne opinie będziemy wyrażać także o zawieszeniu, które mimo 19-calowych felg i niskoprofilowych opon łagodnie i cicho obchodzi się nawet z dużymi dziurami. Dynamiczna jazda na zakrętach jest w pełni bezpieczna, nadwozie mało się wychyla, tylna oś wielowahaczowa nawet na dużych nierównościach zapewnia stały kontakt kół z nawierzchnią, ale napęd na obie osie dba o dobrą trakcję. W Qashqaiu można też liczyć na skuteczne i odporne na rozgrzanie hamulce.
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – naszym zdaniem
Nabywcy nowego Qashqaia nie będą zawiedzeni. Samochód jest świetnie wykonany, ma funkcjonalne wnętrze, bardzo przyjemnie się go prowadzi i co ważne, jest bezpieczny. Silnik 1.3 DIG-T nie zapewnia oszałamiających osiągów i lubi „wypić”, ale do spokojnej jazdy jest w sam raz. Wariant Tekna z CVT i 4WD nie ma okazyjnej ceny...
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – oceny cząstkowe
Nadwozie: świetna jakość wykończenia, duża ilość miejsca z przodu i funkcjonalny kufer. Ocena: 5
Napęd: Mocny i elastyczny silnik, do tego świetnie wyciszony. Udana skrzynia CVT i „szybki” napęd 4x4. Ocena: 5+
Prowadzenie: dopracowane zawieszenie, optymalna precyzja układu kierowniczego, skuteczny układ hamulcowy. Ocena: 5+
Multimedia: brawa za head-up, rozbudowane multimedia z łatwą obsługą i niezłe nagłośnienie. Ograniczone możliwości wirtualnych zegarów. Ocena: 5+
Spalanie: downsizingowy motor wrażliwy na styl jazdy. Przy ciężkiej nodze spalanie ok. 10 l/100 km. Ocena: 4+
Komfort: względem poprzednika duży progres. Świetne fotele i wyciszenie. Ocena: 5+
Koszty: koszt zakupu jest wysoki, na jego tle dopłata 7600 zł za napęd 4x4 nie robi wrażenia. Na plus 5-letnia gwarancja i bogate wyposażenie. Ocena: 4+
Ocena końcowa: 5
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s |
0-100 km/h | 9,6 s |
0-130/0-160 km/h | 16,5/29,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,5 s (aut.) |
80-120 km/h | 7,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1544/496 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,7/11,5 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,1 m |
gorące | 34,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt.) | 7,8 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 700 km |
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + miękka hybr. |
Ustawienie silników | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1332 cm3 |
Moc maksymalna | 158 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 270 Nm/1700 obr./min |
Skrzynia biegów | CVT |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 9,9 s; 199 km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt.) | 7,1 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 160 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 436/55 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Blizzak LM005* |
Rozmiar opon | 235/50 R 19* |
*pomiary wykonane na oponach letnich Goodyear Eagle F1 235/55 R 18
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – wyposażenie
Wersja | Tekna |
6 airbagów/reflekt. Full LED | S/S |
Klima 2-stref./dostęp bezklucz. | S/S |
Intelig. temp./czuj. parkow. p. i t. | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S |
Nagłośn. Bose/kamera 360° | 2900 zł/S |
Podgrzew. fotele, kierow., szyba czoł. | 2100 zł (pakiet Zimowy) |
Panoram. okno dachowe/head-up | S/S |
Dwukolor. nadwozie/alufelgi 19 cali | S/4700 zł |
Nissan Qasqhai 1.3 DIG-T XTronic AWD – ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 171 200 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat lub 100 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 180 900 zł |
Qashqaia nie prowadzi się sportowo, za to na pewno bardzo przyjemnie.
Dynamiczna jazda na zakrętach jest w pełni bezpieczna, nadwozie mało się wychyla.
Świetnej jakości materiały i intuicyjna obłsuga. W standardzie jest też czytelny wyświetlacz head-up.
W wersji Tekna są seryjne wirtualne zegary. Dodamy, że czytelne i z możliwością programowania wskazań.
W standardzie liczne systemy asystujące. Wysoki poziom bezpieczeństwa w Qashqaiu potwierdza 5-gwiazdkowy wynik w crashteście Euro NCAP.
Wygodne i świetnie podpierające po bokach fotele. Mają elektryczne sterowanie (tylko kierowcy) i funkcję podgrzewania.
Z tyłu przybyło miejsca, ale jak na kompaktowego
SUV-a ilość przestrzeni na wysokości kolan nie rozpieszcza. W Tekna seryjne okno dachowe.
Dopracowana bezstopniowa skrzynia automatyczna, która dobrze symuluje zmiany biegów.
Poręcznym przełącznikiem umieszczonym
na tunelu środkowym można zmienić tryb
jazdy.
Sport wyraźnie ożywia reakcje napędu.
Łatwe w obsłudze multimedia dobrze współpracują ze smartfonami. Dzięki NissanConnect Services za pośrednictwem aplikacji można np. zdalnie otworzyć auto.
Nowocześnie: ładowarka indukcyjna do telefonu oraz łącznie cztery gniazda USB (w tym dwa typu C).
Panoramiczne okno dachowe to element seryjny w wersji Tekna.
Standardowa pojemność kufra to aż 504 l, ale wersja Tekna z kołem dojazdowym i subwoferem ma o 68 l mniejszą pojemność.
Podwójna podłoga kufra umożliwia uzyskanie płaskiej powierzchni po złożeniu oparć. Plus za elektrycznie unoszoną pokrywę sterowaną gestem, minus za brak otworu na narty.