W tej robocie przywyka się do wielu rzeczy, ale pewnych się nie zapomina. Do teczki wspomnień „Qashqai” właśnie dołożyłem wrażenie, jakie wywarł na mnie najnowszy model. Nabrał stylistycznej wyrazistości, której w moim odczuciu brakowało poprzednikom. Znając niesłabnący popyt na kompaktowego SUV-a Nissana, za chwilę się od niego zaroi na ulicach, ale na razie ten wóz odwraca głowy. Sam się na tym złapałem po zaparkowaniu. Mam wrażenie, jakby pominięto jedną generację w rozwoju. Taki to skok!

W środku, szczególnie w testowanej wersji Tekna+, też jest inna rozmowa niż dotąd. Przybyło miejsca i wygód. Wymuskane obicia deski, tunelu i boczków oraz miękkie tworzywa sprawiają, że ma się wrażenie siedzenia w droższym aucie niż... no dobra, o cenie za moment. Tymczasem jeszcze pochwalę Nissana za oparcie się trendom wypierania klasycznych guzików – takowe są, logicznie rozmieszczone, klarownie opisane i w połączeniu z miło klikającymi pokrętłami czynią obsługę łatwą. Są tu nawet czytelny head-up z projekcją na szybie i bezprzewodowy CarPlay.

Drobny zawód: opisy w menu bywają miejscami nieco nieudolnie przetłumaczone, a słowa poskracane. A gdy się podąża nieidealnie gładką drogą, porządne wyciszenie zakłóca... brzęczenie wibrującego środka kierownicy – śrubka więcej i byłoby cacy, a tak ma się ochotę wcisnąć tam kawałek filcu. Miło, że przy każdym starcie nie trzeba wyłączać asystenta pasa ruchu, choć podczas parkowania systemy unikania nieszczęść działają zbyt bojaźliwie i gwałtownie.

Co godne pochwały: zawieszenie tłumi nierówności o wiele sumienniej niż w poprzedniku. Wraz z 20-calowymi kołami (jak w testowanym egzemplarzu) lub napędem 4x4 Nissan funduje Qashqaiowi wielowahacz przy tylnej osi, który poprawia prowadzenie i stabilność. Wóz gładko przechodzi przez progi spowalniające, łakomie łyka też dziury i zarazem nie jest w prowadzeniu tak rozlazły, jak dotąd.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD – prowadzi się lepiej od poprzednika

Przełożenie układu kierowniczego zostało istotnie skrócone, polecenia są szybciej przekazywane do kół. W trybie Sport opór na kierownicy staje się większy, choć pewna sztuczność zostaje. Są konkurenci dający precyzyjniejsze wyczucie kół, ale i tak jest lepiej niż dotąd. Do możliwości dynamicznych Nissana Qashqaia status quo wystarcza.

158-konne 1.3 turbo odznacza się cichą i oszczędną pracą. Mimo wsparcia układu miękkiej hybrydy ma jednak irytującą słabość poniżej 2,2 tys. obr./min. Trzeba więc częściej sięgać do drążka zmiany biegów, niż mogłoby to wynikać z 260 Nm osiąganych na papierze już przy 1800 obr./min. Nieco niezgrabnie chodzący lewarek manualnej skrzyni jest daleki od mieszadła z poprzedniej czy – o zgrozo – jeszcze wcześniejszej generacji Qashqaia, ale też nie jest w stanie zamazać tych złych skojarzeń z rzeczonej teczki wspomnień. Tu Nissan ma jeszcze lekcje do odrobienia.

Brak diesla w ofercie Nissana Qashqaia jakoś trzeba przeboleć (niebawem pojawi się ciekawa hybryda), tymczasem znany z Renault silnik pali podczas spokojnej podmiejskiej jazdy 6,2 l/100 km. Z werwą, ekspresówką i kompletem pasażerów na pokładzie 7,5 l, a w gęstym warszawskim ruchu – 10,7 l. Średnia z moich wojaży: 7,7 l/100 km.

Testowany Qashqai kosztował 160 400 zł – sporo jak na ten model, ale znośnie w obliczu obfitego wyposażenia wersji Tekna+ i cen porównywalnych konkurentów.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD – nasza opinia

Swoimi luksusami Qashqai pozwala zasmakować nieco klasy premium, łączy interesującą stylistykę z dobrymi parametrami przyjemnie urządzonego wnętrza i ma też bardziej dopracowany układ jezdny niż poprzednicy – nowa generacja bestsellera Nissana robi wrażenie. Mimo że zdrożała (bez 100 000 zł nie podchodź), to wciąż dostaniecie tu więcej wyposażenia niż u konkurencji za te same pieniądze. A do tego solidne 5 lat gwarancji. Qashqai może nie jest wzorowy pod każdym względem, ale pod kreską stanowi naprawdę uczciwą propozycję. Oby też bardziej rodzinny X-Trail nowej generacji poszedł tą samą drogą. OCENA: 5+

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD – wymiary

Nissan Qashqai – wymiary Foto: Auto Świat
Nissan Qashqai – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD – dane techniczne (producenta)

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa 1332 cm3
Maksymalna moc 158 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 260 Nm/1800 obr./min
Skrzynia biegów man. 6b
Napęd przedni
Marka i model opon Michelin Primacy 4
Rozmiar opon (przód | tył) 235/45 R 20
Masa własna/ładowność 1422/563 kg
Pojemność bagażnika 504-1447 l (Tekna+: 436-1379 l)
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1650/700 kg

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 206 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 6,5 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 147 g/km
Teoretyczny zasięg 845 km
Min. średnica zawracania 11,1/11,1 m

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD – wyposażenie

Wersja Tekna+
6 airbagów/reflektory matrycowe LED S/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Nawigacja/nagłośnienie Bose S/S
Apple CarPlay/Android Auto S
Wirtualne zegary 12,3”/head-up S/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. klapa S/S
Czujniki park. p i t/kamera 360° S/S
Adaptacyjny tempomat S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków S/S
Czujnik martwego pola i ruchu poprz. S
Podgrz. fotele, kierownica i szyba S
Skórzana tapicerka/elektr. ster. fotele S/S
20-calowe alufelgi/nadwozie 2-kolor. S/4700 zł

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 2WD – ceny i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 123 000 zł
Cena testowanego egzemplarza 160 400 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok