- Dwa najoszczędniejsze auta w porównaniu spalają 7,8 l benzyny na 100 km. Jeden to wolnossący "manual", drugi - turbo i automat!
- Tylko jeden SUV w porównaniu ma stały napęd na cztery koła, mimo że wszystkie są samochodami 4x4. O co chodzi? Wyjaśnimy!
- Mazda i Nissan mają miękkie hybrydy (MHEV) a Subaru to pełna hybryda. Czy okaże się najoszczędniejsze w teście zużycia paliwa?
- Największy bagażnik w porównaniu pomieści 504 litry. Najmniejszy... 340 litrów. I mówimy tutaj o SUV-ie o długości prawie 4,5 metra!
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - punkty i klasyfikacja
- Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Podsumowanie
Nowy Nissan Qashqai będzie musiał wykazać się duchem walki, żeby sprostać doświadczeniu swoich rywali. A ono w bezpośrednim starciu ma kapitalne znaczenie. Najnowsza generacja Subaru XV ma już trzy lata, a Mazda CX-30, o ile nie pomylimy jej z kompaktowym hatchbackiem Mazdą 3, jeździ już oficjalnie po ulicach od dwóch lat. Na ich tle Qashqai jeszcze pachnie świeżością. Czy da radę?
Jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny, to Nissan, przynajmniej z przodu, może się pochwalić najbardziej agresywnym stylem. Z kolei pod względem szerokości i wysokości Mazda wydaje się o numer mniejsza i zgrabniejsza. Jednak największą ilość miejsca znajdą pasażerowie w Subaru, które mierzy prawie cztery i pół metra, co czyni je najdłuższym zawodnikiem w stawce. Ale już rozstaw osi, w największym stopniu decydujący o przestronności kabiny, jest we wszystkich trzech porównywanych SUV-ach niemal identyczny.
Nissan zdobywa cenne punkty za pojemność bagażnika (504-1593 l), podczas gdy na przykład Mazda oferuje tutaj zaledwie poziom kompaktowego hatchbacka (422--1398 l), a Subaru… Jak by to powiedzieć, żeby nikogo nie obrazić? Bo to prawda: XV osiąga wynik samochodów miejskich segmentu B (340-1173 l).
Pod względem jakości odczuwalnej i solidności montażu elementów kabin żaden z konkurentów nie zawodzi i to nas bardzo cieszy, bo każde potknięcie jakościowe przy tym pułapie cenowym byłoby absurdem. Możemy jednak wskazać lidera: jeżeli chodzi o wrażenia w kabinie, to Mazda już od jakiegoś czasu puka do drzwi klasy premium i w zasadzie jedyne, czego jej brakuje, by tam trafić, to mocniejsze silniki.
CX-30 zdobyłoby jeszcze więcej punktów, gdyby auto oferowało wyższy komfort na gorszych drogach, na których do kabiny przedostają się hałasy pracy zawieszenia – a przecież mamy tu SUV-y z napędem 4x4, kupowane także po to, żeby bezpiecznie zjechać z asfaltu. W tej dziedzinie przoduje Subaru, które zostało wyjątkowo solidnie poskręcane przez wgląd na fanów off-roadu.
Nissan najwyraźniej włożył dużo pracy w uporządkowanie menu i poszczególnych poleceń w multimediach. Duży ekran dotykowy w połączeniu z wyraźnymi cyfrowymi wskaźnikami to intuicyjny i klarowny duet. Tutaj nowicjusz szybko się odnajdzie – w Subaru nie będzie to takie proste ze względu na niezliczone przyciski i przełączniki na kierownicy, ale w przyjemnie klasycznym kokpicie XV też można poczuć się dobrze. CX-30 proponuje kierowcy także przemyślane sterowanie za pomocą manipulatora, który ma w mniejszym stopniu odciągać uwagę od drogi. Przy okazji Mazda kasuje najwięcej punktów za klarowną ergonomię obsługi.
Jazda trzema SUV-ami przynosi bardzo urozmaicone wrażenia. Nie ze względu na szczególnie dużą moc, bo jest ona raczej umiarkowana, tylko dzięki różnorodnym układom napędowym. Wszystkie trzy silniki mają po cztery cylindry i piją benzynę – na tym kluczowe podobieństwa się kończą. Mazda używa dwulitrowego wolnossącego silnika z wysokim stopniem sprężania, bezpośrednim wtryskiem paliwa (tak jak rywale) oraz miękką hybrydą. Nissan również ma instalację hybrydową o niewielkiej mocy, ale za główny napęd służy silnik 1.3 turbo.
O ile w przypadku Mazdy i Nissana układ miękkiej hybrydy wykorzystuje alternator z funkcją rozrusznika, który podczas przyspieszania zamienia się w silnik elektryczny, o tyle Subaru to pełna hybryda, bo XV ma motor elektryczny zabudowany w skrzyni biegów. Czyli nie jest on napędzany paskiem klinowym, jak u rywali, a to pozwala na zastosowanie maszyny elektrycznej o większej mocy. Niestety, z jakiegoś nieznanego nam powodu, konstruktorzy Subaru poprzestali na malutkim, 17-konnym silniczku elektrycznym o maksymalnym momencie obrotowym 66 Nm. I ponownie niestety, system ten nie przynosi XV przewagi w teście zużycia paliwa. Przeciwnie, Subaru okazało się najbardziej łasym na paliwo uczestnikiem porównania.
Czy to da się jakoś logicznie i użytkowo uzasadnić? Na szczęście tak. Subaru ma jako jedyne w porównaniu stały napęd na cztery koła. Mazda i Nissan są przez większość czasu przednionapędowe, a tył jest dołączany dopiero wtedy, gdy przednie koła zaczynają mieć problemy z trakcją. Opóźnienie w dołączeniu tylnego napędu jest najbardziej odczuwalne w Maździe, gdyż przednie koła potrafią w niej delikatnie zapiszczeć w czasie ostrego ruszania. Nissan i Subaru funkcjonują na tym polu bardziej harmonijnie.
Ale na tym nie koniec różnic. O ile Mazdę dostarczono do testu z sześciobiegową skrzynią manualną, o tyle Nissan i Subaru mają przekładnie bezstopniowe. Ta w Qashqaiu działa przyjemniej, bo skrzynia symuluje stałe przełożenia, co eliminuje efekt gumowego połączenia między silnikiem a kołami. W Subaru, niestety, ten efekt jest i denerwuje tak, jak w każdym samochodzie, w którym silnik wyje na stałych wysokich obrotach, kiedy auto się rozpędza. W Maździe precyzyjna praca dźwigni sprawia co prawda sporą frajdę, ale silnikowi brakuje momentu obrotowego w niskich rejestrach obrotomierza, a to oznacza konieczność utrzymywania jednostki na wysokich obrotach w celu uzyskania w miarę zadowalających osiągów.
Szkoda, że Subaru nie popracowało nad brzmieniem boksera, bo dostarcza on do kabiny największej porcji hałasu w tym porównaniu. Za to XV świetnie radzi sobie z resorowaniem. Wyboje, dziury i łaty (oczywiście, do pewnych granic) filtruje jeszcze lepiej od Qashqaia, a już z pewnością skuteczniej od najtwardszego w porównaniu CX-30.
Za to Mazda najskuteczniej wgryza się w asfalt i wraz z najmocniejszymi hamulcami i najbardziej komunikatywnym układem kierowniczym bez trudu zajmuje pozycję najbardziej usportowionego auta w zestawieniu. Trzeba tylko uważać na zakrętach wyboistej drogi, bo tył potrafi podskoczyć i zmienić położenie na jezdni. Za to pozycja na podium jest stabilna.
A teraz pora na tabele, w których znajdziecie wszelkie dane, jakie pozwoliły nam wystawić oceny porównywanym pojazdom. Przyspieszenia, elastyczność, spalanie, masy, hałas plus drobiazgowa analiza cennika i listy opcji - to wszystko jeszcze przed Wami!
Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Mazda | Nissan | Subaru |
---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,1 s | 4,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 9,6 s | 10,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,4 s | 16,5 s | 18,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,9 s | 5,5 s | 5,1 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 7,3 s | 7,2 s | 8,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1499/496 kg | 1544/496 kg | 1576/491 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,4 m | 11,7/11,5 m | 11,6/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,3 m | 35,1 m | 35,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,9 m | 34,8 m | 36,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 58 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 64 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,8 l/100 km | 7,8 l/100 km | 8,7 l/100 km |
Zasięg | 610 km | 700 km | 550 km |
Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | CX-30 | Qashqai | XV |
---|---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 1332 cm3 | 1995 cm3 |
Moc maksymalna silnika spalinowego | 150 KM/6000 obr./min | 158 KM/5500 obr./min | 150 KM/5600 obr./min |
Maks. moment obrotowy s. spalinowego | 213 Nm/4000 obr./min | 270 Nm/1800 obr./min | 194 Nm/4000 obr./min |
Prędkość maksymalna | 197 km/h | 198 km/h | 194 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | manualna 6-bieg./4x4 | bezstopniowa (CVT)/4x4 | bezstopniowa (CVT)/4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa | 422-1398/48 l | 504-1593/55 l | 340-1173/48 l |
Marka i model opon testowanego auta | Falken Azenis FR 510 SUV | Goodyear Eagle F1 | Cont. PremiumContact6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/55 R 18 | 235/55 R 18 | 225/55 R 18 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 144 g/km; S | 156 g/km; S | 180 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1300/600 kg | 1800/750 kg | 1270/600 kg |
Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | CX-30 | Qashqai | XV |
---|---|---|---|
Wersja | e-Skyactiv G 2.0 Hikari | 1.3 DIG-T MHEV N-Connecta | 2.0ie Platinum |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N | S/S/S/S |
Koło zapasowe | 2 960,00 zł | S | N |
Światła pełne (główne) LED/aktywne LED | S/S (matrycowe) | S/N (segmentowe) | S/N |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-str.) | S (2-str.) | S (2-str.) |
Składane/aut. przyciemniane lusterka boczne | S/S (lewe) | S/N | S/N |
Aut. przyciemniane lusterko wewnętrzne/skóra | S/8000 zł (pakiet) | S/N | S/S (półskóra) |
Nawigacja/radio DAB/elektr. pokrywa bagażnika | S/S/S | S/S/2550 zł (pakiet) | S/S/N |
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Kluczyk zbliżeniowy/kamera cofania | S/S (360 stopni) | S/S (360 stopni) | S/S |
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna | S/S/2060 zł* | 7400 (2 o. p.)/2550 zł (p.) | N/N/N |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | S/S/N | N/N/N | S/S/N |
Elektr. regulowany fotel/pamięć ustawień | 8000 zł (pakiet, za 2 opcje) | N/N | S/N |
Adapt. tempomat/utrzymanie na środku pasa ruchu | S/S | S/7400 zł (pakiet) | S/S |
Czujniki park. tylne/przednie/automat parkujący | S/S/N | S/S/N | S/S/N |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/S | S/S |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/S | S/S |
Wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu/z przodu | S/S | S/N | S/S |
Monitoring zmęczenia kierowcy/sportowe fotele | S/N | S/N | N/N |
Aut. ham. podczas cofania/aut. św. drogowe | S/S | S/7400 zł (pakiet) | S/S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2800-4100 zł/S (18”) | 2700-3000 zł/S (18”) | 1888 zł/S (18”) |
Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | CX-30 | Qashqai | XV |
---|---|---|---|
Cena wyjściowa | 139 900,00 zł | 150 950,00 zł | 168 500,00 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata/12 lat | 5 lat/12 lat | 3 lata/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 15 tys. km |
Cena po doposażeniu | 149 960,00 zł | 160 900,00 zł | 168 500,00 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu jest punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *w pakiecie z wideorejestratorem.
Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. Pkt. | MAZDA | NISSAN | SUBARU |
---|---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 31 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 21 | 20 | 25 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 20 | 16 |
Ładowność | 15 | 12 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 14 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 24 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 14 | 12 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 151 | 152 | 152 |
Napęd i zawieszenie | Maks. Pkt. | MAZDA | NISSAN | SUBARU |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 18 | 17 |
Elastyczność | 25 | 22 | 22 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 8 | 12 | 10 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 24 | 22 |
Komfort jazdy | 30 | 21 | 23 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 36 | 35 | 33 |
Suma punktów | 200 | 159 | 163 | 154 |
Koszty | Maks. Pkt. | MAZDA | NISSAN | SUBARU |
Cena po doposażeniu | 50 | 38 | 34 | 30 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 24 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 36 | 28 | 27 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 33 | 30 | 29 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 10 | 14 | 10 |
Przeglądy | 10 | 7 | 10 | 5 |
Suma punktów | 205 | 155 | 147 | 130 |
Wynik końcowy | 605 | 465 | 462 | 436 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G, Nissan Qashqai 1.3 DIG-T i Subaru XV 2.0 e-Boxer - testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Wyniki naszych pomiarów drogowych są bardzo ciekawe. Oto bowiem downsizingowy turbodoładowany Nissan 1.3 spalił w teście tyle, co dwulitrowa wolnossąca Mazda. Qashqai ma najlepszą dynamikę, a Subaru najwięcej pali.
Podsumowanie
Nissan zaliczył świetny występ, ale Mazda dzięki swoim tradycyjnym kompetencjom w zakresie dynamiki jazdy i bogatemu wyposażeniu nie pozwoliła się ograć. Qashqai pozytywnie zaskakuje ergonomią obsługi instrumentów, ale znowu – jak poprzednik (i Mazda CX-30) – zawodzi ilością miejsca na tylnej kanapie. Za to w Subaru z pewnością go nie zabraknie, ale układ pełnej hybrydy wypada potraktować humorystycznie, bo nie zapewnia przewagi w dynamice i spalaniu.
Galeria zdjęć
Subaru nie porywa estetyką, ale dzięki stałemu napędowi 4x4 utrzymuje stałe grono zwolenników.
Subaru: przestronność i pozycja za kierownicą są dobre. Brakuje podparcia bocznego w górnej partii foteli.
Przyjemnie klasyczny kokpit Subaru.
Wskaźniki pokazują m.in. pochylenie drogi.
Najwyższy próg załadunkowy w XV, prawie 80 cm. Rywale: Qashqai – 78 cm, CX-30 – 74,5 cm.
Elementy układu hybrydowego Subaru umieszczono w bagażniku, co znacznie ogranicza miejsce na pakunki - do zaledwie 340 litrów. To wynik znany z samochodów miejskich.
Nissan trzyma się swojego stylu i rewolucji tutaj nie ma, poza światłami, z których "wycięto" środkową część i pomalowano na niebiesko.
Nissan: przyjemna pozycja siedząca, dobrze rozplanowany kokpit. Na zdjęciu widać też gruby, mięsisty wieniec kierownicy.
Klarowny kokpit Nissana mile zaskakuje jakością wykończenia.
Pokrętłem wybieramy tryby jazdy: Standard, Sport, Eco, Śnieg i Offroad.
Kufer Nissana pomieści 504-1593 litry. Oparcia dzielone w stosunku 60:40 we wszystkich trzech autach.
Podwójna podłoga bagażnika z dwiema demontowalnymi płytami.
Mazda dorobiła się charakterystycznego przodu i tego stylu się trzyma. Filigranowe reflektory i coraz większy grill.
Mazda z elektrycznie regulowanym fotelem. Wygodna pozycja siedząca, ale najmniej miejsca.
Logiczna obsługa i przyjemny, minimalistyczny styl plus świetne tworzywa. Dobre wyciszenie kabiny - Mazda odrobiła lekcje.
12-głośnikowy system nagłośnienia Bose seryjny w specyfikacji Hikari.
422-1398 litrów - jak na rodzinnego SUV-a to za mało.
Sprytnie rozwiązana podwójna podłoga zapobiega przesuwaniu się ładunku w bagażniku.
Po dobrym występie azjatyckiego trio możemy śmiało powiedzieć: ten, kto szuka różnorodnej oferty SUV-ów, powinien obowiązkowo odwiedzić salony Mazdy, Nissana i Subaru. Trudno o bardziej barwne zestawienie.