• Mazda 3 i Mazda CX-30 w topowej wersji silnikowej mają teraz 24-woltową, miękką hybrydę, która generuje 186 KM oraz 240 Nm
  • Oba samochody wyposażone w zmodyfikowany silnik mogą mieć manualną lub automatyczną skrzynię biegów, a napęd przekazywany jest na przód lub na wszystkie koła
  • Mazda 3 e-Skyactiv X 2.0 kosztuje minimum 109 900 zł, natomiast Mazda CX-30 e-Skyactiv X 2.0 to wydatek od 118 900 zł

Mazda 3 to klasyczny kompakt, występujący w wersji hatchback oraz sedan, a Mazda CX-30 jest kompaktowym SUV-em. To różni te oba modele, a co mają ze sobą wspólnego? Okazuje się, że bardzo wiele.

Pomimo różnic klasowych Mazdy 3 i CX-30 otrzymały stylistykę nacechowaną sportowo, co uwidacznia się przede wszystkim dzięki klinowej sylwetce, dużej atrapie chłodnicy oraz wąskim reflektorom. Kolejna wspólna cecha tych aut to możliwość wyboru odmiany z napędem na przód lub na wszystkie koła.

Jednak tym razem najbardziej interesowała nas nowość, która zagościła pod maskami naszych bohaterów – zmodyfikowany, topowy silnik, który stał się 24-woltową, miękką hybrydą. Do tej pory najmocniejszy benzyniak pracujący w tych autach generował 180 KM oraz 224 Nm. Po modyfikacjach ma 186 KM oraz moment obrotowy o wartości 240 Nm.

Mazda 3 i Mazda CX-30 – wprowadzone zmiany

Modernizacja, jaką zafundowano silnikowi, sprawiła, że w cenniku nie znajdziecie już oznaczenia Skyactiv X 2.0, ale e-Skyactiv X 2.0. Nowa wersja ma zmieniony stopień sprężania (zamiast 16,3:1 jest 15,0:1), inny jest kształt denka tłoka, zmieniono czas otwarcia zaworów ssących, dopracowano układ hybrydowy, a ponadto nieco inne jest oprogramowanie silnika.

Wszystko to sprawiło, że poprawiła się reakcja na gaz, moc rozwijana jest bardziej równomiernie, a do tego udało się obniżyć zużycie paliwa, które w dodatku jest bliższe wartościom podawanym przez producenta.

Podczas jazdy Mazdą 3 i Mazdą CX-30 na trasie z Warszawy nad jezioro Serwy przekonaliśmy się, że wprowadzone zmiany znacznie poprawiły przyjemność z prowadzenia. Mazdy napędzane 186-konną miękką hybrydą nie są autami, które walczą o każdy ułamek sekundy podczas sprintu do "setki".

Mazda 3 i Mazda CX-30 – relaks podczas prowadzenia

To raczej modele, które cieszą równomiernym rozwojem mocy, a tym samym pozwalają na zrelaksowane podróżowanie. Jeżeli jednak zajdzie taka potrzeba (np. podczas wyprzedzania), to stają się wystarczająco dynamiczne – Mazda 3 rozpędza się do 100 km/h po 8,0 s, a Mazda CX-30 po 8,3 s.

Istotne jest również to, że w trakcie zwiększania prędkości auta zachowują się nienagannie nawet wtedy, gdy zapomnimy zredukować bieg – to prawda, że w takiej sytuacji przyspieszanie nie jest porywające, ale auto nadal jedzie płynnie bez żadnych szarpnięć.

Istotną zaletą nowego silnika jest wysoka kultura pracy. Niezależnie czy jedziemy ze stałą prędkością, gdy do uszu jadących dociera tylko delikatny pomruk jednostki napędowej, czy w sytuacji gdy podczas dynamicznego przyspieszania wykorzystujemy górny zakres prędkości obrotowej, do wnętrza nigdy nie dostaje się nadmierny hałas.

Mazda 3 i Mazda CX-30 – umiarkowane spalanie

W trakcie jazdy testowej jechaliśmy przez Warszawę, wykorzystaliśmy trasę ekspresową oraz lokalne drogi. W takich warunkach przekonaliśmy się, że obietnice producenta dotyczące spalania nie są dalekie od prawdy.

Mazda 3 z manualną skrzynią biegów potrzebowała średnio 5,4 l/100 km (wg Mazdy – 5,3 l), a Mazda CX-30 z napędem na przód i też z ręczną przekładnią spaliła 6,0 l/100 km, podczas gdy producent przewiduje 5,6 l.

A skoro już wspomnieliśmy o skrzyni biegów – to kolejny element, który zarówno w Maździe 3, jak i Maździe CX-30 zasługuje na uznanie. Niezależnie czy włączamy biegi powoli czy robimy to szybko precyzja działania okazuje się wzorowa i ani raz nie zdarzyło się najmniejsze nawet haczenie dźwigni. W obu autach alternatywą dla manualnej przekładni jest 6-stopniowy automat.

Mazda 3 i Mazda CX-30 – nasza opinia

Już dawno nie jeździłem samochodem, który po technicznych zmianach tak bardzo różnił się od wersji sprzed modyfikacji. Wprawdzie przyrost mocy i momentu obrotowego nie jest duży, ale charakterystyka silnika zyskała tak wiele, iż w autach wyczuwa się lekkość podczas prowadzenia, a do tego dochodzi zaleta w postaci umiarkowanego zużycia paliwa.

Mazda 3 – dane techniczne

Rodzaj silnika benz. R4/16
Pojemność skokowa 1998 ccm
Moc 186 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 240 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
Prędkość maksymalna 216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Zużycie paliwa 5,3 l/100 km
Emisja CO2 (wg WLTP) 120 g/km
Długość/szerokość/wysokość 4460/1795/1435 mm (sedan: 4660/1795/1440 mm)
Rozstaw osi 2725 mm
Masa własna 1363 kg
Pojemność bagażnika 350 l (sedan: 450 l)
Cena od 109 900 zł

Mazda CX-30 – dane techniczne

Rodzaj silnika benz. R4/16
Pojemność skokowa 1998 ccm
Moc 186 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 240 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
Prędkość maksymalna 204 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Zużycie paliwa 5,6 l/100 km
Emisja CO2 (wg WLTP) 137 g/km
Długość/szerokość/wysokość 4395/1795/1540 mm
Rozstaw osi 2655 mm
Masa własna 1368 kg
Pojemność bagażnika 430 l
Cena od 118 900 zł