- Skoda Octavia Scout występuje z dwoma benzyniakami o mocy 150 KM i 190 KM oraz z dwoma dieslami – 150 i 200 KM
- Słabsza odmiana benzynowa jest oferowana jedynie z napędem na przód i manualną skrzynią biegów. Pozostałe w standardzie mają moment obrotowy przekazywany na wszystkie koła za pomocą automatycznej skrzyni
- Ceny auta z bazowym benzyniakiem zaczynają się od 119 250 zł, najmocniejszy diesel to już wydatek 160 100 zł
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Ponad 20 lat temu narodził się trend, dzięki któremu na rynku zagościły modele kombi plasujące się pomiędzy tradycyjnymi pojazdami osobowymi a SUV-ami. Najpierw w 1999 r. zadebiutowało Audi A6 Allroad quattro, a rok później Volvo XC70.
Wreszcie w roku 2007 do klientów zaczęła trafiać Skoda Octavia Scout – kombi z powiększonym prześwitem, napędem na wszystkie koła oraz terenowo stylizowanym nadwoziem. Wersja idealna dla rodzin, które aktywnie spędzają wolny czas.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- Volkswagen Golf Variant – szóste wydanie kombi
- Peugeot 5008 po liftingu to nadal SUV z cechami vana
Taki sam przepis obowiązuje w przypadku najnowszej generacji Skody Octavii Scout. Jednak w porównaniu z poprzednikiem samochód został nieco zubożony. W stosunku do bazowego kombi Scout ma prześwit zwiększony o 15 mm, a czarne plastikowe nakładki na nadkolach oraz osłony pod zderzakami nadają autu bojowy wygląd.
Jednak w przeciwieństwie do poprzednika nowa Skoda Octavia Scout nie ma już we wszystkich odmianach napędu na wszystkie koła. Na szczęście dotyczy to tylko bazowego, 150-konnego benzyniaka, który występuje wyłącznie z napędem na przód. To wersja dla tych, którzy lubią terenowy wygląd, ale jednocześnie nie potrzebują dzielności przydatnej do jazdy po bezdrożach.
Skoda Octavia Scout – w standardzie napęd tylko na przód
Na szczęście mocniejszy, 190-konny benzyniak oraz oba diesle o mocy 150 oraz 200 KM już w standardzie mają moment obrotowy przekazywany na obie osie. Słabsza benzynowa wersja jest jednocześnie jedyną w gamie, która współpracuje z manualną przekładnią – pozostałe są łączone wyłącznie z dwusprzęgłową 7-stopniową skrzynią.
Podczas jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić, jak spisuje się Skoda Octavia Scout z topowym dieslem generującym 200 KM oraz 400 Nm. Współpracująca z jednostką dwusprzęgłowa skrzynia delikatnie włącza przełożenia, a jedyne potknięcie wyczuliśmy po mocnym wciśnięciu pedału gazu i próbie dynamicznej jazdy.
Na szczęście nie ogranicza to temperamentu pojazdu i już po 6,8 s na liczniku mamy „setkę”, a maksymalnie można autem jechać aż 230 km/h – i to wszystko przy obiecywanym przez producenta średnim spalaniu na poziomie 5,6 l/100 km.
Skoda Octavia Scout – zawieszenie bez zarzutu
Skoda Octavia Scout ma podwozie, które zapewnia optymalną równowagę między komfortem a sportowym prowadzeniem. Gdy trzeba, dobrze tłumi nierówności nawierzchni, a kiedy jest to konieczne, pozwala na zwinne przemykanie przez zakręty oraz umożliwia sprawne omijanie przeszkód. Jednak naszym zdaniem podstawowe 18-calowe koła wydają się nieco zagubione w nadkolach z plastikowymi krawędziami.
Skoda Octavia Scout w dalszym ciągu jest praktycznym samochodem, który zapewnia pasażerom mnóstwo miejsca w obu rzędach siedzeń i co ważne, podróż odbywa się na wygodnych siedzeniach. Przy takim ukształtowaniu ich można ze spokojem myśleć o długich podróżach. Do jednych z ważniejszych zalet Scouta zaliczyliśmy wyjątkowo duży bagażnik.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSkoda Octavia Scout – bagażnik w rodzinnym formacie
Przy pojemności 640-1700 l żadne rodzinne wyjazdy nie kończą się dylematem: zabierzemy to, a tego nie. Tu zmieści się wszystko. Podczas zimowych wyjazdów docenimy nie tylko napęd 4x4, który poprawia trakcję na śliskich podjazdach, lecz także okienko w oparciu kanapy – można w nim transportować narty. Jakby tego jeszcze było mało, to w wyposażeniu seryjnym są dachowe relingi.
Bazowy, 150-konny benzyniak nie ma wprawdzie napędu 4x4, ale jednocześnie pozwala cieszyć się z jazdy Skodą Octavią Scoutem za w miarę przystępną kwotę 119 250 zł. Pozostałe modele są już znacznie droższe. Za topową wersję benzynową (190 KM) zapłacimy 145 550 zł, słabszy z diesli to wydatek 151 850 zł, a 200-konne wydanie wymaga wyłożenia od 160 100 zł.
Skoda Octavia Scout – co nam się podoba, a co nie
Dobre wyposażenie, świetne osiągi 200-konnego diesla oraz wyjątkowo praktyczne nadwozie to cechy, które wyróżniają Scouta na tle innych wersji Octavii kombi. Powody do zadowolenia daje też terenowy wizerunek, jak i napęd 4x4. Natomiast nieporozumieniem jest naszym zdaniem stosowanie w bazowej wersji napędu na przód. Nawet jeżeli auto jest dzięki temu tańsze, to taki napęd nie pasuje do charakteru Scouta.
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – dane techniczne
Rodzaj silnika | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa | 1968 ccm |
Moc | 200 KM przy 3600 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 7 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Zużycie paliwa | 5,7 l/100 km |
Emisja CO2 (wg WLTP) | 150 g/km |
Długość/szerokość/wysokość | 4703/1829/1487 mm |
Masa własna | 1602 kg |
Pojemność bagażnika | 640-1700 l |
Cena od | 160 100 zł |
Galeria zdjęć
Skoda Octavia Scout z topowym, 200-konnym dieslem ma w standardzie napęd 4x4 i 7-stopniową, automatyczną skrzynię
Drewniane aplikacje wyglądają ciekawie, ale średnio pasują do terenowego stylu Octavii w wersji Scout
Kufer mieści aż 640-1700 l. Nie brakuje okienka na długie przedmioty
Pierwszy raz w historii Scouta napęd na obie osie nie należy do standardu. Bez tego udogodnienia występuje tylko bazowy, 150-konny benzyniak
Z przodu pojazdu zastosowano wygodne fotele, które bardzo dobrze podpierają z boku
Na tylnym rzędzie siedzeń jest bardzo dużo miejsca na nogi oraz nad głowami
Skoda Octavia Scout występuje tylko z nadwoziem kombi. W porównaniu z innymi wersjami auto ma prześwit zwiększony o 15 mm