• Testowany Volkswagen Golf 1.5 eTSI to miękka hybryda, generująca 150 KM oraz 250 Nm
  • Samochód urósł w stosunku do poprzednika, a dzięki temu jest nie tylko przestronniejszy, lecz także ma większy bagażnik, który obecnie mieści 611-1642 l
  • Opisywany egzemplarz to wersja Style za 122 390 zł, ale po doposażeniu cena wzrosła do 152 710 zł
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Volkswagen Golf VIII zadebiutował w 2019 r. jako hatchback. Rok później do gamy dołączyło kombi Variant, które, podobnie jak poprzednik, występuje m.in. w uterenowionej odmianie Alltrack. Tym razem mieliśmy okazję jeździć normalną wersją kombi z silnikiem 1.5 eTSI o mocy 150 KM oraz z dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Volkswagen Golf Variant pod względem wymiarów jest klasycznym, kompaktowym kombi. Nie zmienia tego fakt, że w stosunku do poprzednika auto urosło o 7 cm, a jego rozstaw osi powiększył się o 5 cm. Te dodatkowe centymetry mają bardzo duże znaczenie - dzięki nim samochód stał się wyjątkowo przestronny.

Nawet, gdy wysokie osoby usiądą jedna za drugą, będą miały mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami. Po zajęciu miejsca na tylnej kanapie nie będzie z pewnością przesadą stwierdzenie, że można tu poczuć się jak w samochodzie o klasę większym.

Powiększenie karoserii przełożyło się nie tylko na lepszą przestronność w części pasażerskiej, lecz także w bagażniku. Już w poprzedniku kufer był duży, a teraz zyskał dodatkowe litry. Podczas gdy część ładunkowa Volkswagena Golfa VII miała pojemność 605-1622 l, to teraz mieści 611-1642 l. W pełnym wykorzystaniu tej części pojazdu pomagają regularne kształty bagażnika, a łatwy załadunek to zasługa nisko poprowadzonego progu.

Nowy Volkswagen Golf Variant – mało intuicyjna obsługa

Volkswagen Golf Variant ma tak samo urządzoną deskę rozdzielczą jak hatchback, a to oznacza materiały wykończeniowe wysokiej jakości, czytelne wskaźniki i niestety mało intuicyjną obsługę urządzeń pokładowych. Przedstawiciele Volkswagena słowo digitalizacja odnoszące się do kokpitu i obsługi odmieniają przez wszystkie przypadki.

Jednak naszym zdaniem to najgorsze rozwiązanie w historii Golfa, a w dodatku jest ono mniej intuicyjne niż u konkurentów (pewnie dlatego, że u większości z nich pozostawiono część przycisków i pokręteł, które usprawniają obsługę). Nie dość, że wszystkie funkcje można aktywować tylko za pomocą dotykowego ekranu, to w dodatku wiele z nich "wyławia się" ze skomplikowanego menu.

Tak przy okazji, jest to trochę kuriozalne – z jednej strony nie można rozmawiać przez komórkę, trzymając ją w ręku, a z drugiej Volkswagen funduje nam obsługę, która skutecznie odwraca uwagę prowadzącego od drogi.

Nowy Volkswagen Golf Variant – prowadzenie to czysta przyjemność

Kiedy wreszcie poznamy funkcjonowanie zdigitalizowanej deski rozdzielczej i uporamy się ze wszystkimi ustawieniami, możemy delektować się prowadzeniem pojazdu. Przy czym stwierdzenie o delektowaniu się nawet w najmniejszym stopniu nie jest przesadzone.

To, że zaraz po włączeniu silnika jego dźwięk w najmniejszym stopniu nie zakłóca rozmowy z pasażerami nie dziwi, ale w przypadku tego auta nawet podczas dynamicznego przyspieszania do uszu jadących nie dochodzi zbyt natarczywy hałas jednostki napędowej.

A skoro już o dynamice mowa – to jest ona kolejną zaletą Volkswagena Golfa 1.5 eTSI o mocy 150 KM. Mocne wciśnięcie pedału gazu skutkuje gwałtownym startem i już po 8,7 s na prędkościomierzu mamy "setkę". Taki wynik jest tym bardziej godny podziwu, że dotyczy samochodu o rodzinnym przeznaczeniu.

Volkswagen Golf Variant – perfekcyjna skrzynia DSG

Jednak świetne przyspieszenie to nie tylko zasługa mocnej miękkiej hybrydy pracującej pod maską, lecz także współdziałającej z nią dwusprzęgłowej przekładni. O tym mechanizmie można wypowiadać się w samych superlatywach. Nie dość, że w mgnieniu oka zmienia przełożenia, to w dodatku czyni to w tak delikatnie, że nie sposób wyczuć momentu, w którym nastąpiła zmiana biegu. To bez wątpienia jedna z lepszych (o ile nie najlepsza), automatycznych skrzyń jakie pracują w kompaktowych modelach.

Nowy Volkswagen Golf Variant – świetnie zestrojone zawieszenie

Volkswagen Golf Variant ma jeszcze jeden element, który zasługuje na wyróżnienie – układ jezdny. Jego dopracowanie w najmniejszym szczególe sprawia, że samochód prowadzi się perfekcyjnie w każdych warunkach – zarówno na wprost, jak i na zakrętach, na równej oraz wyboistej drodze.

Żadnych problemów nie sprawia również konieczność gwałtownej zmiany kierunku jazdy. Ten ostatni manewr wykonuje się bezpiecznie nie tylko z racji dopracowanego zawieszenia, lecz także za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego.

Nowy Volkswagen Golf Variant – silniki i ceny

Volkswagen Golf Variant występuje z benzyniakami o mocy 110 KM, 130 KM lub 150 KM, przy czym każda z tych wersji ma odpowiednika w postaci miękkiej hybrydy. Ceny zaczynają się od 91 690 zł, a testowana odmiana 1.5 eTSI Style to wydatek minimum 122 390 zł.

Jednak nasz egzemplarz miał na pokładzie dodatkowe wyposażenie, które podwyższyło jego cenę do 152 710 zł. Nie jest to mało, ale wysokie koszty zakupu rekompensuje bogate wyposażenie. W gamie mamy jeszcze dwa diesle – 115-konnego (od 105 690 zł) oraz 150-konnego (minimum 135 390 zł).

Nowy Volkswagen Golf Variant – także jako Alltrack

Tu należy się małe wyjaśnienie. Pod maską Volkswagena Golfa kombi może pracować jeszcze jeden, 200-konny diesel, ale ta jednostka zarezerwowana została dla uterenowionej odmiany Alltrack. W tej postaci auto ma seryjny napęd na wszystkie koła, dwusprzęgłową skrzynię oraz prześwit powiększony o 3 cm.

Terenowy wizerunek to zasługa m.in. czarnych plastikowych nakładek na nadkolach oraz osłon pod zderzakami. Alltrack wyróżnia się na tle innych wersji Golfa odmienną stylistyką przedniego zderzaka z dużym wlotem powietrza oraz inną atrapą chłodnicy. Volkswagen Golf Variant Alltrack to wydatek 178 890 zł.

Nowy Volkswagen Golf Variant – nasza opinia

Volkswagen Golf Variant obecnej generacji może być wzorem dla klasowych konkurentów pod względem przestronności części pasażerskiej oraz pojemności bagażnika. Mocną stroną pojazdu jest także świetne prowadzenie i dynamiczny silnik, a także perfekcyjna w działaniu dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Aż żal, że przy tylu zaletach skazą na wizerunku jest słaba obsługa urządzeń pokładowych. Przecież wcześniej pod tym względem Golf też był wzorem dla innych…

Nowy Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style – dane techniczne

Rodzaj silnika t.benz. R4/16
Moc 150 KM
Moment obrotowy 250 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów aut. 7
Napęd przedni
Prędkość maksymalna 224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Średnie zużycie paliwa (WLTP) 5,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 135 g/km
Długość/szerokość/wysokość 4636/1789/1498 mm
Rozstaw osi 2669 mm
Masa własna 1425 kg
Pojemność bagażnika 611-1642 l
Cena od/testowanego egzemplarza 122 390/152 710 zł