- W Nissanie jest najmniej wygodnie na tylnej kanapie
- Renault lubi kierowców o spokojnym usposobieniu
- Skoda okazuje się twardym w walce nowicjuszem
W naszym porównaniu występują trzy kompaktowe SUV-y w perfekcyjnym formacie, z porządnym napędem. Czyli mamy trzech bohaterów codzienności, którzy bez przechwalania się trafiają w samo centrum potrzeb nowoczesnej mobilności.
Kurtyna w górę, na scenę wyjeżdżają: Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4, Nissan Qashqai dCi 130 All-Mode 4x4i (naprawdę się tak nazywa) i Renault Kadjar dCi 130 4WD. Wszystkie mają ok. 4,4 m długości, rozwijają moc od 130 do 150 KM i kosztują w okolicach 120 000 zł.
W cenie oczywiście jest też napęd na 4 koła, interesujący dla kierowców, którzy często ciągną przyczepy albo lubią mieć spokój ducha podczas wypadów na narty czy działkę na końcu świata. Trzy SUV-y muszą udowodnić, co potrafią. Czy rzeczywiście trafiają w złoty środek, czy może są tylko średniakami?
Czeska spółka córka Volkswagena najlepiej wykorzystuje przestrzeń. Skoda mierzy 4,38 m długości, czyli jest krótsza niż rywale sojuszu Renault-Nissan: Kadjar i Qashqai. W obu rzędach siedzeń Karoqa siedzi się wygodniej niż u konkurentów. Jest to także zasługa świetnych sportowych foteli, za które w Skodzie trzeba dopłacić. Kosztują 1400 zł, z kolei przesuwane i wyjmowane tylne siedzenia – aż 1800 zł.
Bez dopłacania dostaje się gigantyczny bagażnik, który mieści nawet 1810 litrów, kiedy autem podróżują tylko kierowca i pasażer z przodu – to oznacza od dwóch do trzech walizek więcej niż u rywali. Szczególnie Renault rozczarowuje pod tym względem, gdyż jego maksymalna pojemność wynosi 1478 l.
W razie przeprowadzki trzeba poprosić znajomego o wsparcie w postaci pakowniejszego auta, żeby nie jeździć po dziesięć razy tam i z powrotem. Japończycy za to dość oszczędnie gospodarują przestrzenią dla swoich gości. Wysocy kierowcy będą często majstrować w ustawieniach fotela, próbując się jeszcze kawałek odsunąć i obniżyć siedzisko.
Niestety, nie będzie to możliwe. Z kolei z tyłu już samo wsiadanie jest trudniejsze. Kanapa oferuje mało przestrzeni nad głową i na kolana. Nisko (naprawdę nisko) umieszczone siedzisko też nie sprzyja wygodzie.
Konflikt generacyjny między Skodą a Renault-Nissanem rozgrywa się także poza obszarem wyposażenia. Nie tylko dlatego, że Skoda jest porządniej poskładana. Szczególnie w zakresie opcji bezpieczeństwa i funkcji sieciowych staje się jasne, że Karoq jest bardziej współczesnym autem, podczas gdy Qashqaiowi niewiele pomógł nawet zeszłoroczny lifting, a Kadjara modernizacja dopiero czeka.
Co prawda, Renault i Nissan mogą być wyposażone w kamerę z widokiem 360 stopni, której próżno szukać w Skodzie. Ale za to tylko czeski SUV ma aktywnego asystenta jazdy w korku, który hamuje aż do zatrzymania auta i potrafi też sam kierować. „W internety” Skoda też zaopatruje najlepiej, Nissan nie obsługuje nawet standardów Apple CarPlay ani Android Auto.
Jeśli chodzi o osiągi, musimy z góry coś wyjaśnić: Skoda przysłała nam do testu 2-litrowe TDI o mocy 150 koni, podczas gdy Renault i Nissan korzystają ze 130-konnego 1.6 dCi. Oczywiste, że Skoda dzięki temu jest najszybsza. Qashqai bije Karoqa za to skutecznością hamulców, bo z prędkości 100 km/h zatrzymuje się o metr wcześniej. Poza tym Skoda błyszczy najlepszą dynamiką jazdy, i to z dużą przewagą.
Jej układ kierowniczy daje najlepsze wyczucie kół, podczas gdy w Renault kierowca czuje przede wszystkim bardzo silne wspomaganie i niewiele więcej. Zakręty Karoq bierze z lekkim przechyłem, ale bardzo stabilnie. Kadjar z kolei mocno kładzie się na boku i kierowca nie do końca czuje się panem wydarzeń, wręcz trochę jakby sam był tylko pasażerem.
Pod względem komfortu Skoda też oferuje najbardziej udany kompromis. Jest wystarczająco miękka, żeby wygładzać kanty, a nie – jak Nissan – sztywno się od nich odbijać i przekazywać wstrząsy pasażerom. Jednocześnie Karoq jest wystarczająco sztywny, żeby nawet na nierównej drodze nie stracić opanowania.
Prezentowane SUV-y nie są tanie. Przeciwnie – jak na swój format okazują się bardzo drogie. Na pocieszenie: Karoq i Kadjar stabilnie utrzymują wartość rynkową. Nie bez znaczenia jest też to, że Skoda jako jedyna w porównaniu ma katalizator SCR i wtrysk roztworu mocznika. Mimo to nie ma homologacji Euro 6d Temp. Jeszcze nie. Podobno od 1 września będzie mogła się nią pochwalić.
Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
Skoda | Nissan | Renault | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,7 s | 3,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 11,0 s | 11,5 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 16,0/27,7 s | 19,5/34,7 s | 19,9/37,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 7,3 s | 6,8 s | 7,2 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 15,3 s | 12,1 s | 13,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1598/533 kg | 1616/414 kg | 1589/470 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 60/40 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,8/10,8 m | 11,4/11,6 m | 11,3/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,3 m | 34,5 m | 35,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,9 m | 35,4 m | 36,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 59 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Zasięg | 810 km | 1060 km | 1090 km |
Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - zmierzone wymiary kabin (oceniane):
Skoda Karoq | Nissan Qashqai | Renault Kadjar | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1150 | 1115 | 1115 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1475 | 1475 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1035 | 995 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 225 | 215 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 745 | 730 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1465 | 1460 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 970 | 950 | 970 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 395 | 330 | 370 |
*zmierzone przy przednim fotelu odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - dana katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
Karoq | Qashqai | Kadjar | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1598 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 | 130/4000 | 130/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750 | 320/1750 | 320/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 190 | 190 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 479-1810 | 430-1585 | 472-1478 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 65 | 65 |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Turanza T001 | Michelin Pilot Sport 4 | Continental SportContact 5 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/50 R 18 | 225/45 ZR 19 | 225/45 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 131 | 129 | 129 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2000/750 | 1800/750 | 1800/750 |
Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
Karoq | Qashqai | Kadjar | |
Wersja | 2.0 TDI 4x4 Style | 1.6 dCi 4x4 Tekna | 1.6 dCi 4x4 Bose Edition |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N | S/S/S/N |
Reflektory ksenon/LED/przeciwmgielne | N/S/S | N/S/S | N/S/S |
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa | S | S | S |
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składane | S/S | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | S | S |
System multimedialny/nawigacja | S/2000 zł | S/S | S/S |
Bluetooth/złącze USB/radio DAB | S/S/500 zł | S/S/S | S/S/S |
Dostęp bezkluczykowy (kluczyk zbliżeniowy) | S | S | S |
Monitor zmęczenia kierowcy | 200 zł | S | N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/S | S/S | S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/S | S/S |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | 1200/1400 zł | S/S | 3500 zł (pakiet, za obie opcje) |
Podgrzewane fotele przednie/przednia szyba | S/900 zł | S/S | 1600 zł (pakiet, za obie opcje) |
Skórzana tapicerka/elektryczna regulacja foteli | 6500/2200 zł | 6000 zł za obie opcje | 5300/1500 zł (pakiet) |
Elektrycznie podnoszona i opuszczana klapa bagażnika | 1 800 zł | N | N |
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu (aktywny) | S/1600 zł | S/S | 3500 zł (pakiet)/S |
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych | 1600/300 zł | S/S | 3500 zł (pakiet)/S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2300 zł/S (18-calowe) | 2400 zł/S (19-calowe) | 2200 zł/S (19-calowe) |
Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane):
Karoq | Qashqai | Kadjar | |
Cena podstawowa | 124 000 zł | 121 650 zł | 122 500 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 42,6 proc. | 45,7 proc. | 41,7 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 136 900 zł** | 121 650 zł | 127 600 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. **cena Skody obejmuje dodatkowo: system siedzeń Varioflex za 1800 zł oraz sportowe przednie fotele za 1400 zł.
Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | Skoda | Nissan | Renault |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 29 | 29 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 21 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 20 | 21 |
Ładowność | 15 | 13 | 10 | 11 |
Widoczność | 20 | 18 | 15 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 25 | 24 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 17 | 17 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 171 | 153 | 156 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Skoda | Nissan | Renault |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 15 | 14 |
Elastyczność | 25 | 18 | 20 | 19 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 10 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 27 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 24 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 33 | 36 | 33 |
Suma punktów | 200 | 166 | 162 | 151 |
Koszty | Maks. pkt. | Skoda | Nissan | Renault |
Cena po doposażeniu | 50 | 36 | 39 | 38 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 10 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 24 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 22 | 22 | 22 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 22 | 21 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 200 | 143 | 145 | 142 |
Wynik końcowy | 600 | 480 | 460 | 449 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnicy nie oceniamy):
Nie jest źle: przekłamania względem danych katalogowych są jak na standardy cyklu NEDC przyzwoite, a rzeczywiste spalanie testowe – niskie. Niemniej takie wyniki to porażka downsizingu – większy i mocniejszy dwulitrowiec pali tyle, co jednostki 1.6. Bez sensu.
Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - podsumowanie:
Przyjemnie opisuje się takie samochody: dokładnie trafiają w potrzeby przeciętnego kierowcy. Ale niestety, wcale to nie oznacza, że takiego statystycznego kierowcę będzie na nie stać. Wobec cen ponad 120 000 zł takie auta pozostają w Polsce dobrem luksusowym.
Na szczęście niewiele palą, a jazda nimi sprawia dużą przyjemność. O największej można mówić w przypadku Skody, która sprawia wrażenie pojazdu o generację doskonalszego od rywali. Przestronność, stabilność jazdy, komfort, wygoda – oto atuty czeskiego auta.
Jeżeli uważacie, że Skoda nie powinna (albo właśnie powinna) wygrać - zapraszamy do komentowania, ale... Najpierw chociaż przejedźcie się modelem Karoq i jego rywalami w salonach, jeżeli nie jeździcie nimi na co dzień. To uczyni dyskusję rzeczową i merytoryczną. :)
Wyglądają groźnie? Bez obaw, to świetni przyjaciele codziennych podróży i obowiązków. Te SUV-y, choć kosztowne, znakomicie trafiają w potrzeby wielu kierowców. Czy Skoda - tak, jak na zdjęciu - zablokuje przejazd japońsko-francuskim bliźniakom i nie pozwoli się wyprzedzić?
Nissan Qashqai? A może Renault Kadjar? Klucz to tylny słupek i unosząca się linia okien - to jest Nissan.
Kokpit bez wpadek, chociaż niektórzy kierowcy zapewne woleliby mieć ekran multimediów nieco wyżej. Plus: to auto nie wymusza na kierowcy obsługi wszystkiego przez ekran dotykowy, są też dedykowane przyciski. Oby jak najdłużej!
Z tyłu w Nissanie nie jest zbyt wygodnie, a odpowiada za to najmniejsza ilość miejsca na nogi i zbyt nisko umieszczone siedzisko kanapy.
Skromnie w Nissanie: 430-1585 litrów. Pierwsza liczba jest najmniejsza w porównaniu, druga plasuje się między rywalami.
Muskularne przetłoczenia blach, ozdobne elementy na dole drzwi niczym w Clio - to jest Renault Kadjar. Brat Nissana.
Udziwniony kokpit Nissana - tak można nazwać to, co widzi kierowca spokrewnionego technicznie Kadjara.
Mimo teoretycznie bliźniaczej konstrukcji bazowej, na kanapie Kadjara jest wygodniej niż w Nissanie.
Pojemnosć bagażowa Kadjara to 472-1478 litrów - druga liczba jest wyjątkowo niska.
Kodiaq? Nie - Karoq! Nazda jeszcze dziwniejsza, a samo auto, które wygląda na klona flagowego SUV-a Skody, jest znacznie mniejsze.
Wady? Brak pokręteł na panelu multimediów, białe obwódki tarcz zegarów pogarszają ich czytelność. Poza tym - bardzo dobrze.
Najwygodniej z przodu i z tyłu - Skoda pokazuje rywalom, jak powinno się siedzieć w nowoczesnym samochodzie.
479-1810 litrów - drugi parametr nokautuje konkurentów.
Karoq na końcu... Nie do końca! Zapraszamy do lektury całego porównania, a w nim wyników pomiarów drogowych, wymiarów wnętrz, testu spalania i wielu innych ciekawych informacji.