Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nissan Qashqai kontra Renault Kadjar i Skoda Karoq - który model będzie lepszym wyborem?

Nissan Qashqai kontra Renault Kadjar i Skoda Karoq - który model będzie lepszym wyborem?

Autor MMichał Krasnodębski
MMichał Krasnodębski

Z kapelusza? Nie wszystkie! To Skoda wymyśliła sobie, że nagle chce zmniejszyć Kodiaqa i bum – mamy nowy model Karoq. Renault pomyślało podobnie i oto jest Kadjar. Przeciwko nim staje klasyk gatunku: Nissan Qashqai. Zaraz dowiecie się, dlaczego:

SUV-y z kapelusza: Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
SUV-y z kapelusza: Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq
  • W Nissanie jest najmniej wygodnie na tylnej kanapie
  • Renault lubi kierowców o spokojnym usposobieniu
  • Skoda okazuje się twardym w walce nowicjuszem

W naszym porównaniu występują trzy kompaktowe SUV-y w perfekcyjnym formacie, z porządnym napędem. Czyli mamy trzech bohaterów codzienności, którzy bez przechwalania się trafiają w samo centrum potrzeb nowoczesnej mobilności.

Kurtyna w górę, na scenę wyjeżdżają: Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4, Nissan Qashqai dCi 130 All-Mode 4x4i (naprawdę się tak nazywa) i Renault Kadjar dCi 130 4WD. Wszystkie mają ok. 4,4 m długości, rozwijają moc od 130 do 150 KM i kosztują w okolicach 120 000 zł.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W cenie oczywiście jest też napęd na 4 koła, interesujący dla kierowców, którzy często ciągną przyczepy albo lubią mieć spokój ducha podczas wypadów na narty czy działkę na końcu świata. Trzy SUV-y muszą udowodnić, co potrafią. Czy rzeczywiście trafiają w złoty środek, czy może są tylko średniakami?

Czeska spółka córka Volkswagena najlepiej wykorzystuje przestrzeń. Skoda mierzy 4,38 m długości, czyli jest krótsza niż rywale sojuszu Renault-Nissan: Kadjar i Qashqai. W obu rzędach siedzeń Karoqa siedzi się wygodniej niż u konkurentów. Jest to także zasługa świetnych sportowych foteli, za które w Skodzie trzeba dopłacić. Kosztują 1400 zł, z kolei przesuwane i wyjmowane tylne siedzenia – aż 1800 zł.

Bez dopłacania dostaje się gigantyczny bagażnik, który mieści nawet 1810 litrów, kiedy autem podróżują tylko kierowca i pasażer z przodu – to oznacza od dwóch do trzech walizek więcej niż u rywali. Szczególnie Renault rozczarowuje pod tym względem, gdyż jego maksymalna pojemność wynosi 1478 l.

Po co komuś mniejszy silnik, skoro większy pali tyle samo?

W razie przeprowadzki trzeba poprosić znajomego o wsparcie w postaci pakowniejszego auta, żeby nie jeździć po dziesięć razy tam i z powrotem. Japończycy za to dość oszczędnie gospodarują przestrzenią dla swoich gości. Wysocy kierowcy będą często majstrować w ustawieniach fotela, próbując się jeszcze kawałek odsunąć i obniżyć siedzisko.

Niestety, nie będzie to możliwe. Z kolei z tyłu już samo wsiadanie jest trudniejsze. Kanapa oferuje mało przestrzeni nad głową i na kolana. Nisko (naprawdę nisko) umieszczone siedzisko też nie sprzyja wygodzie.

Konflikt generacyjny między Skodą a Renault-Nissanem rozgrywa się także poza obszarem wyposażenia. Nie tylko dlatego, że Skoda jest porządniej poskładana. Szczególnie w zakresie opcji bezpieczeństwa i funkcji sieciowych staje się jasne, że Karoq jest bardziej współczesnym autem, podczas gdy Qashqaiowi niewiele pomógł nawet zeszłoroczny lifting, a Kadjara modernizacja dopiero czeka.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Co prawda, Renault i Nissan mogą być wyposażone w kamerę z widokiem 360 stopni, której próżno szukać w Skodzie. Ale za to tylko czeski SUV ma aktywnego asystenta jazdy w korku, który hamuje aż do zatrzymania auta i potrafi też sam kierować. „W internety” Skoda też zaopatruje najlepiej, Nissan nie obsługuje nawet standardów Apple CarPlay ani Android Auto.

Jeśli chodzi o osiągi, musimy z góry coś wyjaśnić: Skoda przysłała nam do testu 2-litrowe TDI o mocy 150 koni, podczas gdy Renault i Nissan korzystają ze 130-konnego 1.6 dCi. Oczywiste, że Skoda dzięki temu jest najszybsza. Qashqai bije Karoqa za to skutecznością hamulców, bo z prędkości 100 km/h zatrzymuje się o metr wcześniej. Poza tym Skoda błyszczy najlepszą dynamiką jazdy, i to z dużą przewagą.

Jej układ kierowniczy daje najlepsze wyczucie kół, podczas gdy w Renault kierowca czuje przede wszystkim bardzo silne wspomaganie i niewiele więcej. Zakręty Karoq bierze z lekkim przechyłem, ale bardzo stabilnie. Kadjar z kolei mocno kładzie się na boku i kierowca nie do końca czuje się panem wydarzeń, wręcz trochę jakby sam był tylko pasażerem.

Wyniki testu spalania to porażka downsizingu – większy i mocniejszy dwulitrowiec pali tyle, co jednostki 1.6.

Pod względem komfortu Skoda też oferuje najbardziej udany kompromis. Jest wystarczająco miękka, żeby wygładzać kanty, a nie – jak Nissan – sztywno się od nich odbijać i przekazywać wstrząsy pasażerom. Jednocześnie Karoq jest wystarczająco sztywny, żeby nawet na nierównej drodze nie stracić opanowania.

Prezentowane SUV-y nie są tanie. Przeciwnie – jak na swój format okazują się bardzo drogie. Na pocieszenie: Karoq i Kadjar stabilnie utrzymują wartość rynkową. Nie bez znaczenia jest też to, że Skoda jako jedyna w porównaniu ma katalizator SCR i wtrysk roztworu mocznika. Mimo to nie ma homologacji Euro 6d Temp. Jeszcze nie. Podobno od 1 września będzie mogła się nią pochwalić.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

SkodaNissanRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s3,7 s3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s11,0 s11,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h16,0/27,7 s19,5/34,7 s19,9/37,6 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)7,3 s6,8 s7,2 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)15,3 s12,1 s13,7 s
Masa rzeczywista/ładowność1598/533 kg1616/414 kg1589/470 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.60/40 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,8 m11,4/11,6 m11,3/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,3 m34,5 m35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,9 m35,4 m36,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)69 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km6,1 l/100 km5,9 l/100 km
Zasięg810 km1060 km1090 km

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Skoda KaroqNissan QashqaiRenault Kadjar
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)115011151115
Szerokość wnętrza z przodu(mm)149014751475
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10359951005
Zakres regulacji fotela(mm)225215215
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745730745
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)146014651460
Wysokość nad głową z tyłu(mm)970950970
Wysokość siedziska z tyłu(mm)395330370

*zmierzone przy przednim fotelu odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - dana katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

KaroqQashqaiKadjar
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)196815981598
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500130/4000130/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750320/1750320/1750
Prędkość maksymalna (km/h)196190190
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napęd4x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)479-1810430-1585472-1478
Pojemność zbiornika paliwa (l)506565
Marka i model opon testowanego autaBridgestone Turanza T001Michelin Pilot Sport 4Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta225/50 R 18225/45 ZR 19225/45 R 19
Emisja CO2 (g/km)131129129
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7501800/7501800/750

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

KaroqQashqaiKadjar
Wersja2.0 TDI 4x4 Style1.6 dCi 4x4 Tekna1.6 dCi 4x4 Bose Edition
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowyS/S/S/SS/S/S/NS/S/S/N
Reflektory ksenon/LED/przeciwmgielneN/S/SN/S/SN/S/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowaSSS
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składaneS/SS/SS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneSSS
System multimedialny/nawigacjaS/2000 złS/SS/S
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/500 złS/S/SS/S/S
Dostęp bezkluczykowy (kluczyk zbliżeniowy)SSS
Monitor zmęczenia kierowcy200 złSN
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/SS/S
Czujniki parkowania tylne/przednieS/SS/SS/S
Kamera cofania/system automatycznego parkowania1200/1400 złS/S3500 zł (pakiet, za obie opcje)
Podgrzewane fotele przednie/przednia szybaS/900 złS/S1600 zł (pakiet, za obie opcje)
Skórzana tapicerka/elektryczna regulacja foteli6500/2200 zł6000 zł za obie opcje5300/1500 zł (pakiet)
Elektrycznie podnoszona i opuszczana klapa bagażnika1 800 złNN
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu (aktywny)S/1600 złS/S3500 zł (pakiet)/S
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych1600/300 złS/S3500 zł (pakiet)/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2300 zł/S (18-calowe)2400 zł/S (19-calowe)2200 zł/S (19-calowe)

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane):

KaroqQashqaiKadjar
Cena podstawowa124 000 zł121 650 zł122 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)42,6 proc.45,7 proc.41,7 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu136 900 zł**121 650 zł127 600 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. **cena Skody obejmuje dodatkowo: system siedzeń Varioflex za 1800 zł oraz sportowe przednie fotele za 1400 zł.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.SkodaNissanRenault
Przestronność z przodu40332929
Przestronność z tyłu30242123
Pojemność bagażnika25212021
Ładowność15131011
Widoczność20181516
Fotele, pozycja kierowcy30272524
Ergonomia obsługi20181717
Jakość wykończenia20171615
Suma punktów200171153156
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.SkodaNissanRenault
Przyspieszenie25181514
Elastyczność25182019
Poziom hałasu15111010
Skrzynia biegów15141312
Zachowanie na drodze30272725
Komfort jazdy30262422
Układ kierowniczy15141312
Średnica zawracania5544
Skuteczność hamulców40333633
Suma punktów200166162151
KosztyMaks. pkt.SkodaNissanRenault
Cena po doposażeniu50363938
Utrata wartości15121012
Zużycie paliwa30242423
Wyposażenie – komfort40222222
Wyp. – bezpieczeństwo30232221
Ubezpieczenia10888
Gwarancja158108
Przeglądy10101010
Suma punktów200143145142
Wynik końcowy600480460449
Miejsce w teście 1.2.3.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnicy nie oceniamy):

Żródło: Auto Świat

Nie jest źle: przekłamania względem danych katalogowych są jak na standardy cyklu NEDC przyzwoite, a rzeczywiste spalanie testowe – niskie. Niemniej takie wyniki to porażka downsizingu – większy i mocniejszy dwulitrowiec pali tyle, co jednostki 1.6. Bez sensu.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar i Skoda Karoq - podsumowanie:

Przyjemnie opisuje się takie samochody: dokładnie trafiają w potrzeby przeciętnego kierowcy. Ale niestety, wcale to nie oznacza, że takiego statystycznego kierowcę będzie na nie stać. Wobec cen ponad 120 000 zł takie auta pozostają w Polsce dobrem luksusowym.

Na szczęście niewiele palą, a jazda nimi sprawia dużą przyjemność. O największej można mówić w przypadku Skody, która sprawia wrażenie pojazdu o generację doskonalszego od rywali. Przestronność, stabilność jazdy, komfort, wygoda – oto atuty czeskiego auta.

Jeżeli uważacie, że Skoda nie powinna (albo właśnie powinna) wygrać - zapraszamy do komentowania, ale... Najpierw chociaż przejedźcie się modelem Karoq i jego rywalami w salonach, jeżeli nie jeździcie nimi na co dzień. To uczyni dyskusję rzeczową i merytoryczną. :)

Autor MMichał Krasnodębski
MMichał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków