Wiosną 2019 roku Nissan X-Trail zyskał paletę odświeżonych jednostek napędowych, w tym diesla 1.7 o mocy 150 KM oraz benzyniaka 1.3 dysponującego mocą 160 KM. W teście topowa wersja Tekna z silnikiem wysokoprężnym, napędem na obydwie osie i automatyczną, bezstopniową przekładnią.
Nissan X-Trail 1.7 dCi Xtronic – nadwozie i wnętrze
Ostatni face lifting japoński SUV przeszedł w 2017 roku i choć wielu rywali może pochwalić się bardziej wyrazistą stylistyką, to design Nissana nadal może się podobać. Agresywnie narysowany przód z dużym chromowanym grillem, muskularne błotniki, osłony pod zderzakami i listwami progowymi oraz 204-milimetrowy prześwit nadają aparycji X-Traila offroadowego, nowoczesnego charakteru.
Przestronne wnętrze to jeden z największych atutów modelu. Na pokładzie zmieści się tu swobodnie 5 pasażerów (w ramach opcji można zamówić dwa dodatkowe składane fotele w trzecim rzędzie) i spora ilość bagażu. Przy standardowym ustawieniu tylnej kanapy to minimum 565 l, a po ich rozłożeniu do dyspozycji jest nawet 1980 l. Jakość materiałów nie budzi zastrzeżeń, zwłaszcza w topowej wersji Tekna, z seryjną skórzaną tapicerką. Podobnie ergonomia obsługi, choć tu jedna uwaga: seryjny system multimedialny z dotykowym ekranem nie współpracuje z Apple CarPlay. Nie wszystkim do gustu przypadnie też trącąca już myszką grafika prezentowanych na wyświetlaczu informacji.
Nissan X-Trail 1.7 dCi Xtronic – silnik
Nowy silnik wysokoprężny mimo 150 KM mocy niestety nie przesadza z dynamiką. W parze z bezstopniowym automatem i napędem na obydwie osie gwarantuje autu raczej spokojne usposobienie. Skrzynia w typowym dla bezstopniowych przekładni stylu przy próbach bardziej agresywnej jazdy powoduje, że silnik utrzymuje wysokie obroty, co owocuje hałasem we wnętrzu, za to przy łagodnym obchodzeniu się z gazem zapewnia płynną jazdę.
Pewnym rozwiązaniem jest ręczna zmiana wirtualnych przełożeń drążkiem na konsoli środkowej (niestety brakuje łopatek przy kierownicy). W sumie przełożeń jest siedem i w trybie manualnym można niemal zapomnieć, że mamy do czynienia z przekładnią bezstopniową. Przyspieszenie do „setki” w 12,7 s być może nie wygląda imponująco, ale na trasie 340 Nm momentu obrotowego przekłada się już na przyzwoitą elastyczność, a w terenie daje wystarczający zapas sił, by w miarę swobodnie poruszać się po grząskich lub piaszczystych nawierzchniach. Spalanie? Podczas testu oscylowało w okolicach 8,5 l/100 km, choć w ruchu miejskim trzeba liczyć się z wynikami powyżej 9 litrów.
Nissan X-Trail 1.7 dCi Xtronic – prowadzenie
Japońskiego SUV-a da się polubić za komfort jazdy, jaki zapewnia wszystkim pasażerom na pokładzie. Nie wyróżnia się jednak specjalnie precyzją pracy układu kierowniczego lubi też bujnąć mocniej nadwoziem przy wejściu w zakręt, ale zachowuje się dość przewidywalnie i w większości sytuacji okazuje się wygodnym, rodzinnym samochodem, na którym można polegać. Zwłaszcza, że w wyposażeniu znajduje się cały zestaw elektronicznych asystentów, w tym m.in. system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny system automatycznego hamulca awaryjnego, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system kamer 360 stopni, asystent parkowania, system ostrzegający o ruchu w kierunku poprzecznym, system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, czy inteligentny system ostrzegania o obiektach w martwym polu.
Brakuje natomiast układów wspomagania jazdy w terenie – musi wystarczyć skuteczny napęd na cztert koła działający albo w trybie automatycznym albo stałym, wyboru dokonuje się pokrętłem na konsoli między fotelami. Zastrzeżenia można mieć także do pracy układu start-stop, który z opóźnieniem uruchamia silnik.
Nissan X-Trail 1.7 dCi Xtronic – koszty
Standardowa cena za topową odmianę wyposażeniową Tekna przekracza 164 500 zł, ale teraz w ofercie promocyjnej można ją kupić za 150 500 zł. Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie, napęd 4x4 i uniwersalny charakter auta, X-Trail na pewno może uchodzić za konkurencyjną propozycję w tym segmencie.
Nissan X-Trail 1.7 dCi Xtronic – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1749 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 150 KM przy 3500 obr./min |
Moment obrotowy | 340 Nm przy 1750-2750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | automatyczna CVT, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,5-7,9 l/100 km (WLTP), ok. 8,4 l/100 km (w teście) |
Masa własna | 1802 kg |
Cena | 164 500 zł |