- Komfortowe wnętrze CX-30 jest świetnie odizolowane od hałasu i wibracji
- Mazda CX-30, drugi po „trójce” model Mazdy nowej generacji. Plasuje się w ofercie pomiędzy modelami CX-3 a CX-5
- Mazda CX-30 idealnie wpisuje się w obecne trendy
Nowy język stylistyczny Mazdy, który przynosi jej wiele nagród, w tym prestiżowe wyróżnienie Red Dot, pozwala najnowszym modelom błyszczeć na ulicy. Nie inaczej jest z kompaktowym SUV-em CX-30 o długości 439 cm, szerokości 179 cm i wysokości 154 cm. Nie można oderwać wzroku od smukłej sylwetki w stylu coupé, z wydłużoną maską i optycznym środkiem ciężkości przesuniętym ku tyłowi. Okazuje się jednak, że nowa Mazda CX30 potrafi połączyć ogień i wodę, ponieważ pod usportowioną linią kryje się zaskakująco praktyczne wnętrze.
Nowa Mazda CX-30 - skoncentrowana na człowieku
Wsiadam za kierownicę Mazdy CX-30 i nie jestem zaskoczony, ponieważ deska rozdzielcza do złudzenia przypomina tę z Mazdy 3. To jest dobra wiadomość, ponieważ Mazda 3 pozostawiła bardzo dobre wspomnienia. Mazda podkreśla, że w procesie projektowania samochodów skupia się na człowieku, i można to odczuć. Wnętrze łączy nowoczesność z tym, co cieszy kierowców ceniących prowadzenie. Zachowano klasyczny styl zegarów, uzupełnionych nowoczesnym ekranem multimediów kompatybilnych z systemami Apple CarPlay i Android Auto.
Podobnie jak z zewnątrz, również wnętrze nowej Mazdy CX-30 reprezentuje elegancki i nieprzeładowany detalami styl, a deska rozdzielcza jest skierowana w stronę prowadzącego. Czuję się tu świetnie, tym bardziej że pozycja za kierownicą i przestronność sprzyjają również wysokim osobom. Do pełni szczęścia brakuje tylko znanych z samochodów klasy premium siedzisk z wysuwaną przednią częścią. Pomimo że Mazda w modelu CX-30 postawiła na przestrzeń z przodu, na tylnej kanapie też zmieszczą się dorosłe osoby. Łatwo jednak zauważyć, że miejsca nad głową jest zdecydowanie więcej niż na wysokości kolan.
Do gustownego klimatu i nienagannie wykończonego wnętrza pasuje wysokiej jakości opcjonalne audio Bose z 12 głośnikami. Tym bardziej że Mazda niskim poziomem hałasu i wibracji stwarza świetne warunki do delektowania się ulubionymi utworami. Japońscy inżynierowie wnikliwie przebadali karoserię i wprowadzili zmiany, które wyeliminowały te nieprzyjemne dla pasażerów drgania, co spowodowało, że nowa Mazda CX-30 sprawia wrażenie solidnego samochodu.
Nowa Mazda CX-30 – momentów brak
Jedynym elementem, który może nie spełniać obietnic zdecydowanie sportowo stylizowanego SUV-a Mazdy, jest dynamika. Dwulitrowy benzyniak o mocy 122 KM to wolnossąca konstrukcja, więc nie serwuje kierowcy kopnięcia w fotel przy niskich obrotach, do którego przyzwyczaiły nas wszechobecne turbodoładowane konstrukcje. Maksymalny moment o wartości 213 Nm osiągany jest wtedy, gdy wskazówka sięgnie czwórki, trzeba więc wspiąć się na wyższe obroty, by przemieszczać się dynamicznie.
Nowa Mazda CX-30 z dwulitrowym benzyniakiem (diesel w Polsce nie będzie oferowany), ręczną skrzynią biegów i napędem na przednie koła rozpędza się do „setki” w 10,6 s i maksymalnie może pędzić 186 km/h. Nie zmienia to faktu, że silnik Skyactiv-G kulturalnie pracujei bardzo przyjemnie brzmi, co również pasuje do klimatu nowej Mazdy CX-30. Chcę uspokoić tych, dla których 122 KM to niesatysfakcjonujący poziom mocy. Już w listopadzie do oferty dołączy wersja Mazda CX-30 z innowacyjnym silnikiem Skyactiv-X, który osiąga maksymalnie 180 KM, a jednocześnie dzięki samoczynnemu zapłonowi może pochwalić się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa. Mieliśmy już okazję zasmakować tej konstrukcji w Maździe 3 i możemy zapewnić, że oszczędności w spalaniu, które zapewnia Skyactiv-X, nie są okupione przyjemnością prowadzenia, jak ma to miejsce w niektórych hybrydach. Niemniej jednak i w tym wypadku nie należy spodziewać się brutalnego przypływu momentu przy niskich obrotach. Najnowsza konstrukcja Mazdy posiada delikatnie pompujący powietrze kompresor, więc do dynamicznej jazdy również potrzebne są obroty.
Mazda CX-30 – na życie
Mazda twierdzi, że z nową Mazdą CX-30 można spędzić całe życie. Tak samo dobrze pasuje do singla, pary, jak i rodziny. My wiemy, że dobrze wygląda i nie ogranicza w zwiedzaniu świata. Ma prześwit o wysokości 17,5 cm i można kupić wersję z napędem na 4 koła. Poza tym – jak na kompaktowego SUV-a oferuje bagażnik o przyzwoitej pojemności 430 l, który oczywiście można powiększyć przez złożenie foteli.
Mazda zaliczyła świetny debiut w klasie kompaktowych SUV-ów. Nowa Mazda CX-30 jest technicznie bardzo dojrzałym samochodem, który znakomicie wypada na tle konkurentów również pod względem wyglądu, a obecnie to kryterium staje się coraz ważniejsze przy wyborze auta.
Mazda CX-30 – naszym zdaniem
CX-30 idealnie wpisuje się w obecne trendy. Jest świetnie wyglądającym, komfortowym i oszczędnym SUV-em, przygotowanym na to, co czeka motoryzację w najbliższych latach.
Mazda CX-30 Skyactiv-G – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1998 cm3, R4, benz. |
Moc | 122 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 213 Nm przy 4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa man., napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 186 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km (WLTP) |
Masa własna | 1320 kg |
Cena | 101 90 zł |