Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mazda CX-30 - długa maska w modzie | TEST

Mazda CX-30 - długa maska w modzie | TEST

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Mazda debiutuje w obecnie najmodniejszym na rynku segmencie kompaktowych SUV-ów. Wygląd najnowszego modelu CX-30 wiele zapowiada. Okazuje się, że wrażenia zza kierownicy spełniają te obietnice, poza jednym elementem...

Mazda CX-30Mazda / Mazda
  • Komfortowe wnętrze CX-30 jest świetnie odizolowane od hałasu i wibracji
  • Mazda CX-30, drugi po „trójce” model Mazdy nowej generacji. Plasuje się w ofercie pomiędzy modelami CX-3 a CX-5
  • Mazda CX-30 idealnie wpisuje się w obecne trendy

Nowy język stylistyczny Mazdy, który przynosi jej wiele nagród, w tym prestiżowe wyróżnienie Red Dot, pozwala najnowszym modelom błyszczeć na ulicy. Nie inaczej jest z kompaktowym SUV-em CX-30 o długości 439 cm, szerokości 179 cm i wysokości 154 cm. Nie można oderwać wzroku od smukłej sylwetki w stylu coupé, z wydłużoną maską i optycznym środkiem ciężkości przesuniętym ku tyłowi. Okazuje się jednak, że nowa Mazda CX30 potrafi połączyć ogień i wodę, ponieważ pod usportowioną linią kryje się zaskakująco praktyczne wnętrze.

Nowa Mazda CX-30 - skoncentrowana na człowieku

Wsiadam za kierownicę Mazdy CX-30 i nie jestem zaskoczony, ponieważ deska rozdzielcza do złudzenia przypomina tę z Mazdy 3. To jest dobra wiadomość, ponieważ Mazda 3 pozostawiła bardzo dobre wspomnienia. Mazda podkreśla, że w procesie projektowania samochodów skupia się na człowieku, i można to odczuć. Wnętrze łączy nowoczesność z tym, co cieszy kierowców ceniących prowadzenie. Zachowano klasyczny styl zegarów, uzupełnionych nowoczesnym ekranem multimediów kompatybilnych z systemami Apple CarPlay i Android Auto.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Podobnie jak z zewnątrz, również wnętrze nowej Mazdy CX-30 reprezentuje elegancki i nieprzeładowany detalami styl, a deska rozdzielcza jest skierowana w stronę prowadzącego. Czuję się tu świetnie, tym bardziej że pozycja za kierownicą i przestronność sprzyjają również wysokim osobom. Do pełni szczęścia brakuje tylko znanych z samochodów klasy premium siedzisk z wysuwaną przednią częścią. Pomimo że Mazda w modelu CX-30 postawiła na przestrzeń z przodu, na tylnej kanapie też zmieszczą się dorosłe osoby. Łatwo jednak zauważyć, że miejsca nad głową jest zdecydowanie więcej niż na wysokości kolan. 

Do gustownego klimatu i nienagannie wykończonego wnętrza pasuje wysokiej jakości opcjonalne audio Bose z 12 głośnikami. Tym bardziej że Mazda niskim poziomem hałasu i wibracji stwarza świetne warunki do delektowania się ulubionymi utworami. Japońscy inżynierowie wnikliwie przebadali karoserię i wprowadzili zmiany, które wyeliminowały te nieprzyjemne dla pasażerów drgania, co spowodowało, że nowa Mazda CX-30 sprawia wrażenie solidnego samochodu. 

Nowa Mazda CX-30 – momentów brak 

Jedynym elementem, który może nie spełniać obietnic zdecydowanie sportowo stylizowanego SUV-a Mazdy, jest dynamika. Dwulitrowy benzyniak o mocy 122 KM to wolnossąca konstrukcja, więc nie serwuje kierowcy kopnięcia w fotel przy niskich obrotach, do którego przyzwyczaiły nas wszechobecne turbodoładowane konstrukcje. Maksymalny moment o wartości 213 Nm osiągany jest wtedy, gdy wskazówka sięgnie czwórki, trzeba więc wspiąć się na wyższe obroty, by przemieszczać się dynamicznie.

Nowa Mazda CX-30 z dwulitrowym benzyniakiem (diesel w Polsce nie będzie oferowany), ręczną skrzynią biegów i napędem na przednie koła rozpędza się do „setki” w 10,6 s i maksymalnie może pędzić 186 km/h. Nie zmienia to faktu, że silnik Skyactiv-G kulturalnie pracujei bardzo przyjemnie brzmi, co również pasuje do klimatu nowej Mazdy CX-30. Chcę uspokoić tych, dla których 122 KM to niesatysfakcjonujący poziom mocy. Już w listopadzie do oferty dołączy wersja Mazda CX-30 z innowacyjnym silnikiem Skyactiv-X, który osiąga maksymalnie 180 KM, a jednocześnie dzięki samoczynnemu zapłonowi może pochwalić się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa. Mieliśmy już okazję zasmakować tej konstrukcji w Maździe 3 i możemy zapewnić, że oszczędności w spalaniu, które zapewnia Skyactiv-X, nie są okupione przyjemnością prowadzenia, jak ma to miejsce w niektórych hybrydach. Niemniej jednak i w tym wypadku nie należy spodziewać się brutalnego przypływu momentu przy niskich obrotach. Najnowsza konstrukcja Mazdy posiada delikatnie pompujący powietrze kompresor, więc do dynamicznej jazdy również potrzebne są obroty. 

Mazda CX-30 – na życie 

Mazda twierdzi, że z nową Mazdą CX-30 można spędzić całe życie. Tak samo dobrze pasuje do singla, pary, jak i rodziny. My wiemy, że dobrze wygląda i nie ogranicza w zwiedzaniu świata. Ma prześwit o wysokości 17,5 cm i można kupić wersję z napędem na 4 koła. Poza tym – jak na kompaktowego SUV-a oferuje bagażnik o przyzwoitej pojemności 430 l, który oczywiście można powiększyć przez złożenie foteli. 

Mazda zaliczyła świetny debiut w klasie kompaktowych SUV-ów. Nowa Mazda CX-30 jest technicznie bardzo dojrzałym samochodem, który znakomicie wypada na tle konkurentów również pod względem wyglądu, a obecnie to kryterium staje się coraz ważniejsze przy wyborze auta. 

Mazda CX-30 – naszym zdaniem

CX-30 idealnie wpisuje się w obecne trendy. Jest świetnie wyglądającym, komfortowym i oszczędnym SUV-em, przygotowanym na to, co czeka motoryzację w najbliższych latach.

Mazda CX-30 Skyactiv-G – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1998 cm3, R4, benz.
Moc 122 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 213 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa man., napęd na przód
Prędkość maksymalna 186 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,3 l/100 km (WLTP)
Masa własna 1320 kg
Cena 101 90 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków