• Bez trudu uzyskamy wynik poniżej 5 litrów (ok 4,6-4,9 l) przy spokojnej (ale na pewno nie leniwej) podróży poza miastem czy drogą ekspresową
  • Udoskonalenia wymaga asystent głosowy, który reaguje niekiedy na dość zaskakujące słowa
  • Do pełni zadowolenia brakuje jednak lepszej ergonomii i poskromienia kłopotów z elektroniką
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

I jak tu nie lubić diesla? W przypadku Skody Octavii to bowiem nadzwyczaj przyjemne wyniki spalania, co oznacza, że nawet najdłuższa trasa nie musi być prawdziwym wyzwaniem dla portfela (trzeba jednak pamiętać o niedużym zbiorniku paliwa 45 l). Dwulitrowe TDI o mocy 150 KM wydaje się przy tym wyśmienitym wyborem dla każdego, kto nie oszczędza pedału gazu, ale mimo wszystko liczy na to, że uniknie wysokiej ceny przy dystrybutorze. Octavia nie jest ociężała, a jednocześnie zachowuje się niemal jak abstynent.

Na co zatem można liczyć? Bez trudu uzyskamy wynik poniżej 5 litrów (ok 4,6-4,9 l) przy spokojnej (ale na pewno nie leniwej) podróży (i dość komfortowej pod względem resorowania) poza miastem czy drogą ekspresową. Szybsze autostradowe tempo (wciąż w granicach przepisów) to 1 litr więcej. Kolejne pół litra należy doliczyć w przypadku, gdy jazda sprowadza się do miejskiej walki z korkami. Najbardziej oszczędni (albo wręcz skąpi) zbliżą się do granicy 4 litrów/100 km. Jak na nadzwyczaj wyrośnięty kompakt (4,68 m długości, czyli więcej niż mierzy najnowszy Volkswagen Golf kombi), to bardzo dobry rezultat, tym bardziej, że na pokładzie mamy 7-stopniową przekładnię DSG.

Nowa Skoda Octavia 2.0 TDI - DSG i diesel? Można je polubić

Przyznaję, że przez lata nie byłem fanem połączenia DSG z dieslem. Na pracę skrzyni w Octavii trudno jednak narzekać, gdyż pracuje bardzo płynnie, choć szarpnięcia potrafią się jeszcze przytrafić. Jeśli doliczyć do tego bardzo sprawnie działający układ start-stop, to okazuje się, że nawet podczas leniwej jazdy w korku Octavia okazuje się bardzo komfortowym samochodem. Niemniej taka jazda potrafi przynieść niespodziankę. Podczas jednego z mocno zakorkowanych przejazdów elektronika najwyraźniej uznała, że zakończyłem jazdę i odsunęła fotel do tyłu, by ułatwić wysiadanie z samochodu. Na tym jednak nie koniec.

Swoim życiem funkcjonowało także multimedialne radio, które od czasu do czasu przestawało reagować na regulację głośności czy próbę zmiany temperatury klimatyzacji oraz zrywało połączenie Android Auto i Apple CarPlay. Zwykle najskuteczniejszym rozwiązaniem okazała się najprostsza procedura znana od lat z komputerów - restart urządzenia. Czasem pomagało dopiero ponowne uruchomienie silnika.

Bez względu jednak na problemy z elektroniką Octavię wypada pochwalić za ekrany wysokiej jakości (w konsoli i przed kierowcą). Nie mogę jednak pochwalić samej filozofii obsługi i przywiązania konstruktorów do panelu dotykowego (tzw. suwak), który przydaje się m.in. do regulacji głośności. By ściszyć czy pogłośnić, zwykle sięgałem po kontroler w kierownicy. Udoskonalenia wymaga także sam asystent głosowy, który reaguje niekiedy na dość zaskakujące słowa.

Nowa Skoda Octavia 2.0 TDI - co warto dokupić?

Na obfitość wyposażenia nie sposób jednak narzekać w bogatej odmianie Style. Z pewnością łatwo docenić bardzo wygodne siedzenia (tzw. ergonomiczne plus dostępne niestety w drogim pakiecie), uchwyty na multimedia z tyłu (szybko docenione przez dzieci) czy 3-strefową klimatyzację. Jeśli zaś przebolejemy konieczność zakupu nowych kabli, to łatwo docenimy gniazda USB-C, dzięki którym szybciej doładujemy telefon. Bez ładowarki indukcyjnej można zaś się obejść (jej skuteczność jest mocno uzależniona od rodzaju etui w telefonie).

Otwartą kwestią pozostaje zaś decyzja o dopłacie ponad 4 tys. zł do adaptacyjnego zawieszenia z wyborem trybu jazdy. W trakcie testu dość często z niego korzystaliśmy, wybierając tryb komfortowy po zjeździe z drogi ekspresowej na dość marne lokalne drogi (wówczas Octavia subtelnie pokonuje nierówności choć czasami potrafi zafundować odrobinę bujania). Przed zakupem warto też posłuchać zestawu Canton, by ocenić czy można sobie pozwolić na dopłatę 2,7 tys. zł. Brzmi nieźle (i nie męczy nadmiernym eksponowaniem tonów niskich) w całkiem dobrze wygłuszonej kabinie.

Nowa Skoda Octavia 2.0 TDI DSG - naszym zdaniem

Diesel dalej ma sens, szczególnie gdy sporo podróżujemy. Octavię 2.0 TDI można bardzo łatwo polubić nie tylko za oszczędność. To świetnie wykonane, dość dobrze wyciszone i przestronne auto rodzinne. Do pełni zadowolenia brakuje jednak lepszej ergonomii i poskromienia kłopotów z elektroniką.

To nam się podoba

Wysoka jakość wykonania i wykończenia, przestronna kabina, wygodne fotele, oszczędny silnik 2.0 TDI, świetne jakościowo wyświetlacze w desce rozdzielczej, wydajne prądowo gniazda USB-C

To nam się nie podoba

Problemy z elektroniką, zbyt czuły układ utrzymania w pasie ruchu, asystent głosowy reaguje na różne i zaskakujące słowa, brak tradycyjnej regulacji klimatyzacji, rozpoznawanie znaków drogowych

Skoda Octavia 2.0 TDI DSG Style – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Napęd rozrządu pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maks. (KM/obr./min) 150/3000-4200
Maks. mom. (Nm/obr./min) 360/1700-2750
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgłowa 7-biegowa
Napęd przedni
0-100 km/h (s) 8,7
V maks. (km/h) 227
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 4,5
Emisja CO2 (g/km) 119
Norma emisji spalin Euro 6d
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1600/740
Pojemność bagażnika (l) 600-1555
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45
Marka i model opon test. auta Bridgestone Turanza T005
Rozmiar opon (p | t) 225/45 R 18

Skoda Octavia 2.0 TDI DSG Style – wyposażenie

Cena podstawowa wersji 126 350 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata
Cena testowanego auta 167 450 zł

Skoda Octavia 2.0 TDI DSG Style – wyposażenie

Wersja Style
7 airbagów S
Matrycowe LED-y S
Klimatyzacja aut. 2-/3-strefowa S/2550 zł (pakiet)
Nawigacja S
CarPlay i Android Auto S
Kluczyk zbliżeniowy S
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika 3700 zł (pakiet)
Czujniki parkowania S
Kamera cofania S
Podgrzewane fotele przód/tył S/3700 zł (pakiet)
Adaptacyjne amortyzatory 4150 zł
Lakier metalik 4000 zł
Alufelgi 18 cali S