Logo
TestyTesty nowych samochodówNowe BMW M5 krytykują ci, którzy nim nie jeździli. Auto pozytywnie zaskakuje

Nowe BMW M5 krytykują ci, którzy nim nie jeździli. Auto pozytywnie zaskakuje

  • Moc systemowa układu wynosi 727 KM, a maksymalny moment obrotowy - okrągłe 1000 Nm. Kosmos!
  • Podczas dynamicznej jazdy nie wyczujesz aż tak dużej masy samochodu
  • Nowe M5 można już zamawiać w polskich salonach, limuzyna kosztuje od 680 tys. zł
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Powodem wysokiej masy własnej nowego BMW M5 jest oczywiście wspominany napęd hybrydowy typu plug-in (PHEV). Jeśli zaczynasz kręcić nosem, to zaczekaj jeszcze chwilę. Hybryda uratowała silnik V8, którego nie trzeba było zastępować mniejszą jednostką, a średnia emisja wynosi tylko 39 g CO2/km (wg procedury WLTP). Teoretycznie, ale formalności zostały spełnione.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe BMW M5 – autostradowy pocisk

Właściciel tej "rakiety" w skórze limuzyny raczej nie będzie zbytnio troszczył się o ochronę środowiska, choć ma taką możliwość, ponieważ pełny akumulator (18,6 kWh pojemności netto) umożliwia przejechanie do 69 km tylko na prądzie.

Potencjał napędu M Hybrid jest ogromny. Moc systemowa to aż 727 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi okrągłe 1000 Nm. Kosmos!

Nowe BMW M5 (G90)
Nowe BMW M5 (G90)Krzysztof Słomski / Auto Świat

Sprint od 0 do 100 km na godz. nie jest rekordowy – poprzednie BMW M5 F90 było o symboliczną 0,1 s szybsze – jednak 3,5 s w nowym modelu i tak robi duże wrażenie i wbija w fotel. Na osiągnięcie 200 km na godz. ze startu zatrzymanego wystarczy tylko 10,9 s. Tyle czasu większość zwykłych aut potrzebuje na rozpędzenie się do "setki". Wyprzedzanie na jednopasmowej drodze trwa dosłownie chwilę: 2,2 s z 80 do 120 km na godz. Jest ultraszybko.

Imponuje liniowe przyspieszenie. Dzięki współpracy silnika spalinowego i elektrycznego auto natychmiast wystrzeliwuje i pewnie nie straci wigoru aż do osiągnięcia 305 km na godz. (podniesiony limit z pakietem M Driver). Do aż tak wysokiej prędkości nie odważyłem się rozpędzić nawet na niemieckiej autostradzie – pod Monachium udało się znaleźć odcinek bez ograniczenia prędkości, jednak to nadal droga publiczna. Muszę przyznać, że nawet gdy licznik pokazywał "dwójkę" z przodu, w luksusowym wnętrzu było komfortowo. Może nawet za bardzo. Z drugiej strony długa trasa nie będzie męcząca, a tego na co dzień oczekują klienci.

Silnik 4.4 V8 TwinPower Turbo przyjemnie brzmi, jednak można by oczekiwać nieco więcej (sztuczny dźwięk z głośników da się wyłączyć). Dopiero naprawdę mocne wciśnięcie prawego pedału powoduje ryk wydechu.

Nowe BMW M5 – inżynierowie się postarali

Co jednak najważniejsze, nowe M5 nie jest tylko mistrzem prostej. Podczas dynamicznej jazdy nie wyczujesz aż tak dużej masy tego samochodu — 2,5 tony z kierowcą to już rejony wielkiego SUV-a BMW X7. Wielu testujących, którzy nie znali danych technicznych, obstawiało 200-300 kg mniej. Mimo wszystko warto zainwestować w karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, które będą wytrzymalsze od standardowych.

Nowe BMW M5 (G90)
Nowe BMW M5 (G90)Krzysztof Słomski / Auto Świat

– Jak to zrobiliście? – spytałem Sebastiana Spirka, odpowiedzialnego za "Driving Dynamics" nowego BMW M5. Ten nie krył zadowolenia, odpierając, że miło mu to słyszeć.

Inżynierowie BMW M rzeczywiście musieli wspiąć się na wyżyny, żeby "wyczarować" taki efekt. To zasługa dopracowanego adaptacyjnego zawieszenia z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, wysokiej sztywności nadwozia, nisko położonego środka ciężkości (akumulator znajduje się w podłodze). Mamy też aktywny układ kierowniczy oraz skrętne tylne koła (maks. o 1,5 stopnia), które nieco poprawiają zwinność tego kolosa, a także tylnonapędową charakterystykę systemu M xDrive w trybie sportowym. Docenić należy też nowe opony Michelin Pilot Sport S 5.

Nowe BMW M5 potrafi też być niegrzeczne w starym stylu. Wystarczy wyłączyć dynamiczną kontrolę stabilności (DSC) i aktywować tryb 2WD, wtedy chętnie spali gumę i wejdzie w kontrolowany poślizg.

BMW M5 – wszystkie generacje

Nowe BMW M5 – jakieś wady?

Niektórzy powiedzą, że wygląd, ale to mocno indywidualna sprawa. Obiektywnym minusem jest pojemność bagażnika w sedanie (tylko 466 l), ale problem znika, gdy wybierzesz M5 kombi (500-1630 l). Osobiście wybrałbym właśnie Touringa.

Monachijski producent raczej nie musi martwić się o popyt. Polska jest czwartym rynkiem dla BMW M w Europie — za Niemcami, Wielką Brytanią i Szwajcarią. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku znowu kupimy ok. 1500 prawdziwych "emek", nie licząc modeli z serii M Performance i pakietem stylistycznym M. Jeśli chodzi o model M5, to zdecydowanie najchętniej wybierają go Amerykanie, dopiero potem Niemcy i Brytyjczycy.

Na nowe BMW M5 można już składać zamówienia w polskich salonach. Limuzyna kosztuje od 680 tys. zł, Touring jest o 10,5 tys. droższy. To zbliżony poziom do schodzącego Audi RS6 Avant.

Nowe BMW M5 – dane techniczne

Silnikibenz. 4.4 V8 biturbo + elektryczny
Moc systemowa ukł. hybrydowego727 KM
Maks. moment obrotowy1000 Nm
Napęd/skrzynia biegówna wszystkie koła / automatyczna 8b.
Prędkość maksymalna305 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h3,5 s
Pojemność akumulatora/zasięg EV18,6 kWh netto / 22,1 kWh brutto
Zasięg w trybie EV67-69 km (do 140 km/h)
Czas ładowania (0-100 proc.)3,15 godz. (7,4 kW)
Średnie spalanie z naładowanym akumulatorem1,7 l/100 km
Średnie spalanie z rozładowanym akumulatorem10,3 l/100 km (WLTP)
Pojemność zbiornika paliwa60 l
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi5096/1970/1510/3006 mm
Masa własna2435 kg (DIN)
Pojemnośc bagażnika466 l
Maksymalna ładowność505 kg
Rozmiar opon (przód/tył)285/40 ZR20 / 293/35 ZR21
Cenaod 680 000 zł
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium