Czym jest nowy Citroen C4? Przedstawicielem klasy kompakt czy jednak raczej crossoverem? Albo odnosząc do innych marek PSA: bardziej Astrą czy może już Grandlandem, 308 czy 3008?
W Citroenie nie przejmują się tak bardzo klasyfikacją nadwozia i może tak jest lepiej. Jeśli rozważymy wymiary nowego Citroena C4 – długość 4,35 m, szerokość 1,80 m i wysokość 1,52 m – okaże się, że to klasyczny kompakt. Jednak wystarczy rzut okiem na karoserię, żebyśmy bez wahania uznali go za crossover. Nieważne więc, kompakt czy crossover, nie za to go polubiliśmy.
Francuzi zawsze dbali o komfort, dlatego w Citroenie C4 siedzi się bardzo wygodnie zarówno z przodu jak i z tyłu, nawet podczas długich podróży. To samo dotyczy układu jezdnego z seryjnymi (od wersji Feel) „progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi”, które nie dorównują wprawdzie zawieszeniu pneumatycznemu, ale działają bardzo przyjemnie. Nawet duże wyboje C4 pokonuje ze swobodą i spokojem.
Nowy Citroen C4 – najsłabsze wersje spalinowe dostępne w maju
Nowy Citroen C4 dostępny jest w dwóch wersjach benzynowych 1.2: 130- i 155-konnej, z dieslem 1.5 o mocy 130 KM i jako 136-konny elektryk ë-C4 (tak, z kropkami nad „e”). W zależności od wersji silniki spalinowe współpracują z 6-biegową skrzynią manualną lub 8-stopniowym „automatem”. Od maja 2021 roku dołączą 102-konny benzyniak i 110-konny diesel – oba wyłącznie z „manualem”.
Wnętrze Citroena C4 zostało w porównaniu z C4 Cactusem umiejętnie upiększone. Jakość wykończenia i zastosowanych materiałów jest nienaganna. Ergonomia również, dzięki analogowej obsłudze klimatyzacji i ekranowi dotykowemu z mechaniczną regulacją głośności. Oprócz licznych schowków (w sumie 39 litrów) na desce rozdzielczej po stronie pasażera znajduje się (od Feel Pack) półka i wysuwany wspornik do bezpiecznego zamocowania tabletu.
Kierowcę Citroena C4 wspiera sztab 20 asystentów. Są wśród nich: aktywny tempomat, systemy kontroli uwagi kierowcy, martwego pola i rozpoznawania znaków oraz alarm niezamierzonego przekroczenia linii.
Ceny Citroena C4 startują od 73 300 zł za 102-konnego benzyniaka w podstawowej wersji wyposażeniowej Live Pack. Tyle że ten wariant dostępny będzie w maju. Z aktualnie oferowanych wersji najtańszy jest 130-konny 1.2 PureTech 130 S&S z ręczną skrzynią biegów i bogatszym wyposażeniem Feel za 85 600 zł.
Nowy Citroen e-C4 – z dopłatą dla elektryków?
Techniczna baza Citroena ë-C4 nie jest absolutną nowością, bo korzystają z niej także modele innych marek koncernu PSA: Opla, Peugeota i DS-a. Akumulator ma pojemność 50 kWh, moc silnika elektrycznego wynosi 136 KM, a moment obrotowy 260 Nm. Citroen obiecuje zasięg 350 km w cyklu WLTP.
Cena podstawowej wersji wyposażeniowej Live Pack startuje od 125 tys. zł, co oznacza, że auto mogłoby spełnić ostatnie kryterium cenowe dla rządowych dopłat do elektryków. Po jej uwzględnieniu e-C4 kosztowałoby mniej więcej tyle co 130-konny diesel z „automatem” w bogatszej wersji Feel Pack. Niestety, na razie nie ma nadziei na dopłaty do aut elektrycznych, wnioski nie są przyjmowane.
Standard wyposażenia elektryka jest odrobinę wyższy niż aut spalinowych, np. klimatyzacja automatyczna dostępna jest już w podstawowej wersji Live Pack, podobnie jak czujniki parkowania tyłem.
Nowy Citroen C4 – pierwsze wrażenie
Przestronne wnętrze, wysoka jakość wykończenia i bardzo dobra ergonomia – to niezaprzeczalne atuty Citroena C4. Minusem jest słaba widoczność do tyłu spowodowana podziałem tylnej szyby.
Nowy Citroen C4 – naszym zdaniem
Nowy Citroen C4 to samodzielny, ale przede wszystkim bardzo udany kompaktowy model. Godne pochwały są: przemyślana koncepcja nadwozia, wysoki komfort i – już na starcie – wszechstronny wybór wersji napędowych: benzynowe, diesel i elektryczny.
Nowy Citroen C4 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 – dane
Silnik
t.benz. R3/12
Pojemność skokowa
1199 cm3
Moc
130 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
230 Nm przy 1750 obr./min
Napęd/skrzynia biegów
przód/aut. 8b
Długość/szerokość/wysokość
4355/1800/1525 mm
Masa własna
1278 kg
Pojemność bagażnika
380–1250 l
Przyspieszenie 0–100 km/h
10,2 s
Prędkość maksymalna
210 km/h
Średnie zużycie paliwa (WLTP)
5,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
131 g/km
Cena
od 92 600 zł
Galeria zdjęć
1/10 Citroën C4 – pierwsza jazda
1/10
Auto Bild
Na platformie CMP koncernu PSA powstanie w przyszłym roku także kompaktowy Opel Astra
2/10 Citroën C4 – pierwsza jazda
2/10
Auto Bild
Bagażnik o pojemności 380–1250 l ma podwójną podłogę
3/10 Citroën C4 – pierwsza jazda
3/10
Auto Bild
Tapicerka foteli z „efektem czarnej skóry” standardowo w bogatszych wersjach wyposażenia
4/10 Citroën C4 – pierwsza jazda
4/10
Auto Bild
Szykowny i przede wszystkim solidnie wykonany kokpit o bardzo dobrej ergonomii. Uchwyt na tablet po stronie pasażera w bogatszych wersjach
5/10 Citroën C4 – pierwsza jazda
5/10
Auto Bild
Światła ledowe w standardzie wszystkich wersji poza podstawową Live Pack
6/10 Citroën C4 – pierwsza jazda
6/10
Auto Bild
Analogowe zegary? Nic podobnego! Nieduży wyświetlacz za kierownicą musi wystarczyć
7/10 Citroën C4 – pierwsza jazda
7/10
Auto Bild
Dla wielu tak jest wygodniej: regulacja klimatyzacji za pomocą pokręteł i przycisków, a nie ekranu dotykowego
8/10 Citroën ë-C4
8/10
Auto Bild
Ramki reflektorów przeciwmgłowych lakierowane w niebieskim kolorze Anodised Blue wyróżniają elektryka ë-C4
9/10 Citroën ë-C4
9/10
Auto Bild
Znak ë jak ë-C4
10/10 Citroën C4 – pierwsza jazda
10/10
Auto Bild
Lepsza widoczność: w konkurencyjnych autach siedzi się o ok. 10 cm niżej ponad ulicą
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.