Trzy cylindry, i to na dodatek wysokoprężne, w dość pakownym nadwoziu? Sprawdzamy, jak takie połączenie spisuje się w Astrze kombi. Do naszej redakcji trafił właśnie mocniejszy, 122-konny wariant silnika 1.5 diesel.
Opel Astra 1.5 D – nadwozie
Astra Sports Tourer to interesująca propozycja dla rodzin. Kombi w tym przypadku oznacza, że za tylną kanapą mamy duży (choć nie rekordowy) i przede wszystkim ustawny bagażnik (540 l). Trudno też narzekać na brak miejsca w obu rzędach siedzeń. Kabinę zaprojektowano ergonomicznie, prosto, ale niestety, z zachowawczością typową dla Opla. Brak tu odważnych kolorów czy oryginalnych rozwiązań – dominują odcienie czerni i szarości. Z drugiej strony od ekstrawagancji w koncernie PSA jest teraz Peugeot. Pomijając aspekty wizualne, trudno przyczepić się do jakości wykonania kokpitu. Jest dobrze zmontowany – nic tu nie skrzypi ani nie trzeszczy, a multimedia mimo nieco oldskulowego już wyglądu obsługują Android Auto i Apple CarPlay. Plus należy się Astrze także za dobre wyciszenie kabiny.
Opel Astra 1.5 D – silnik
W ofercie Astry jest jeden diesel w dwóch wariantach mocy: 105 i 122 KM. Silnik o pojemności 1,5 l to nowy 3-cylindrowiec konstrukcji... Opla. Tak, to nie pomyłka. Jednostka nie jest może dieslem marzeń (zaraz wyjaśnię dlaczego), ale spełnia najnowsze normy emisji spalin i faktycznie okazuje się tak oszczędna, jak chwali się producent. W trasie w czasie spokojnej jazdy zużywa ledwie ok. 4,5 l/100 km.
Co ważne, ropniak Opla jest też wystarczająco dynamiczny w takich warunkach. Nie ma także problemu z wibracjami podczas pracy, ale za to jedna rzecz drażni – mam na myśli wrażenia akustyczne, szczególnie podczas uruchamiania i gaszenia. Niestety, trzeba się także pogodzić z tym, że do 1500 obr./min silnik ma odczuwalną turbodziurę.
Opel Astra 1.5 D – prowadzenie
Astrze trudno cokolwiek zarzucić w kwestii prowadzenia – auto jest posłuszne kierowcy i dość przewidywalne na drodze. Jednak trzeba mieć świadomość, że zawieszenie Opla należy raczej do tych sztywniej zestrojonych.
Opel Astra 1.5 D – koszty
Astra kombi z mocniejszym dieslem jest zaledwie o 1700 zł droższa od odmiany 105-konnej. Bazową wersję wyceniono na 96 200 zł. Czy to dużo? Podstawowego Forda Focusa ze 120-konnym dieslem 1,5 l można kupić o 1200 zł taniej.
Opel Astra Sports Tourer 1.5 D – dane techniczne
Silnik | 1496 cm3 |
Pojemność skokowa | 122 KM/3500 obr./min |
Moc maksymalna | 300 Nm/1750-2500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | przedni/man. 6 |
Napęd/skrzynia biegów | 4702/1809/1510 mm |
Dł./szer./wysokość | 2662 mm |
Rozstaw osi | 540-1305 l |
Pojemność bagażnika | 1333/392 kg |
Masa własna/ładowność | 48 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 205/55 R 16 |
Rozmiar opon | 96 200/114 950 zł |
Cena od / egzemplarza testowego | 1496 cm3 |