Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Opel Grandland X 2.0 Diesel - dobry na dalekie podróże | Test długodystansowy (cz. 3)

Opel Grandland X 2.0 Diesel - dobry na dalekie podróże | Test długodystansowy (cz. 3)

Jakie cechy sprawiają, że samochód staje się idealnym towarzyszem dalekich podróży? Wysoki komfort jazdy oraz oszczędny i mocny, a tym samym dynamiczny silnik, najlepiej współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Gdy myślimy o wyjazdach z rodziną, przydałyby się jeszcze przestronne wnętrze i pojemny bagażnik.

Opel Grandland X 2.0 Turbo D Ultimate
Zobacz galerię (11)
Tomasz Okurowski / Onet
Opel Grandland X 2.0 Turbo D Ultimate

Na papierze wszystkie te cechy ma Opel Grandland X z dwulitrowym dieslem o mocy 177 KM. Przekonajmy się jednak, czy w rzeczywistości też jest tak dobrze.

Opel Grandland X i Peugeot 5008. Dlaczego wymieniam te samochody obok siebie? Ponieważ pod technicznym względem są to bliźniacze konstrukcje. Skupmy się jednak na pierwszym z tych modeli. Nadwozie prezentuje się okazale, choć nie można o nim powiedzieć, że jest przysadziste. Co istotne zewnętrzne wymiary przekładają się na rozplanowanie wnętrza. W obu rzędach siedzeń (dodajmy, że wygodnych) konstruktorom udało się wygospodarować mnóstwo miejsca na nogi oraz nad głowami. Nawet wysokie osoby nie powinny narzekać na ciasnotę. Zatem pod tym względem Opel Grandland X spisuje się znakomicie.

Opel Grandland X 2.0 Diesel - duży i wygodny

Spytacie z pewnością co z bagażnikiem? Spokojnie. Przy pojemności 514-1652 l urlopowe eskapady nie będą straszne, nawet jeżeli na pokład oprócz walizek czy drobiazgów niezbędnych podczas podróży zabierzemy jeszcze (również niezbędne) zabawki czy pluszaki naszych pociech.

Wygodne podróżowanie to nie tylko zasługa przestronnego wnętrza czy wygodnych siedzeń, lecz także dobrze zestrojonego zawieszenia. W trakcie dalszego wyjazdu przekonaliśmy się, że większość niedoskonałości lokalnych dróg czy tras szybkiego ruchu nie robi wrażenia na układzie jezdnym Grandlanda. Są one dobrze tłumione i pasażerowie nie odczują nadmiernych wstrząsów także wtedy, gdy napotkamy duże poprzeczne garby.

Skoro mowa o dalekich podróżach, to chcielibyśmy pewnie sprawnie dotrzeć do celu naszej wyprawy. Skoro pod maską jest 177-konna jednostka, to z tym elementem też nie powinno być problemu. Rzeczywiście podawane przez producenta przyspieszenie do setki w 9,5 s pozwala ze spokojem myśleć o dynamicznej jeździe. Wciskamy pedał gazu do końca, silnik ożywia się, a samochód zdecydowanie nabiera prędkości. Nie ma wprawdzie uczucia gwałtownego startu, ale z drugiej strony od SUV-a o rodzinnym charakterze wcale tego nie oczekujemy. Powody do zadowolenia daje również praca automatycznej przekładni. Nie jest ona może demonem szybkości, ale wystarczająco sprawnie przełącza biegi, a co ważne robi to delikatnie.

Opel Grandland X 2.0 Diesel - ile pali?

Przestronnie jest, dynamicznie i owszem, ale czy aby nie trzeba za to zbyt dużo płacić na stacji? Powiedzmy sobie od razu – o uzyskaniu na autostradzie spalania fabrycznego nie ma mowy. Producent obiecuje zużycie paliwa poza miastem na poziomie 4,5 l/100 km. Na lokalnych drogach przy niewielkiej prędkości może byłoby to możliwe, ale nie na autostradach czy trasach szybkiego ruchu.

Podczas podróży w takich warunkach samochód potrzebował około 7 l/100 km. W stosunku do fabrycznych danych nadwyżka 2,5 l wydaje się spora. Jednak trzeba na to spojrzeć nieco inaczej. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z ciężkim i mocnym SUV-em, którego silnik współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Poza tym jedziemy dynamicznie, a dodatkowe obciążenie współpasażerami i bagażem też ma wpływ na wynik spalania. Kiedy weźmiemy pod uwagę wszystkie te czynniki, uzyskany wynik można uznać za akceptowalny.

Opel Grandland X 2.0 Diesel - naszym zdaniem

Opel Grandland X ze 177-konnym dieslem pod maską i automatyczną skrzynią okazuje się świetnym towarzyszem dalekich podróży. Zapewnia wysoki komfort jazdy, a do tego pozwala na dynamiczne przemieszczanie się. Do tego zużycie paliwa nie zrujnuje z pewnością domowego budżetu.

Opel Grandland X 2.0 Diesel Ultimate - dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1997 cm3, R4, turbodiesel
Moc 177 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegówautomatyczna 8-biegowa
Napędna przednie koła
Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km (dane producenta)
Masa własna 1575 kg
Długość/szerokośc/wysokość4477/1906/1609 mm
Rozstaw osi2675 mm
Pojemność bagażnika514-1652 l
Cena testowanej wersjiod 146 100 zł (cena promocyjna)
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków