Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Peugeot 208 1.2 PureTech 100 – wyjątkowy, nie tylko z urody

Peugeot 208 1.2 PureTech 100 – wyjątkowy, nie tylko z urody

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Nowy Peugeot 208 przykuwa uwagę stylistyką. Jego wnętrze też z pewnością nie należy do nudnych. Jak się go prowadzi i czy jest przyjazny dla użytkownika, sprawdzimy, testując wersję z 3-cylindrowym benzyniakiem 102 KM.

Peugeot 208 1.2 PureTech 100
Zobacz galerię (19)
Auto Świat / Adam Mikuła
Peugeot 208 1.2 PureTech 100
  • Peugeot 208 powstał na modułowej platformie CMP przeznaczonej dla pojazdów klas B i C
  • Ceny 208 rozpoczynają się od 53 900 zł ze wersję Like z wolnossącym silnikiem 1.2/75 KM
  • Testowany wariant 1.2/102 KM to optymalny napęd do 208 – jest dynamiczny i pali niewiele

Jeszcze nie tak dawno, żeby kupić auto segmentu B, wystarczyło mieć w portfelu około 40 000 zł. Dziś za tę kwotę można co najwyżej nabyć przyzwoicie wyposażony samochód o klasę niższy, ewentualnie zdarzają się tzw. wyprzedażowe okazje w tym segmencie, np. schodząca z rynku obecna generacja Toyoty Yaris – od 41 000 zł. Kto jednak chce błyszczeć czymś nowszym, musi uzbierać więcej gotówki i nastawić się na zakup auta miejskiego za kwotę znacznie przekraczającą 50 000 zł. Jaka to suma dokładnie, powie nam test optymalnej wersji silnikowej Peugeota 208 1.2/102 KM.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowy Peugeot 208 – bazowa wersja z wolnossącym silnikiem

Wybierając się do salonu Peugeota, trzeba mieć w portfelu min. 54 000 zł. Za tę kwotę kupicie bazową wersję Like z 75-konnym wolnossącym benzyniakiem. Jej standard wyposażenia jest całkiem dobry, gdyż obejmuje m.in. klimatyzację manualną, tempomat czy system unikania kolizji. Wariantu tego jednak nie polecamy ze względu na ospały napęd (0-100 km/h w 13,2 s).

Za znacznie dynamiczniejszą, doładowaną, 102-konną wersję Active zapłacicie o ponad 10 000 zł więcej. To naszym zdaniem optymalny wariant silnikowy, zapewniający dobre przyspieszenie (0-100 km/h w 9,9 s) i niezłą elastyczność. W cenie 64 100 zł otrzymacie także bogatsze wyposażenie (m.in. dodatkowo: czytnik znaków drogowych, czujniki zmierzchu, chromowany wlot powietrza, lakierowane klamki i LED-y eko.

Niestety, w tej wersji nie dostaniecie seryjnie ani i-Cockpitu 3D, ani tylnego czujnika parkowania, ani też alufelg, które są standardowe w droższej o kolejne 9000 zł wersji Allure. Doszliśmy więc do etapu, w którym za rozsądnie skonfigurowany samochód segmentu B trzeba zapłacić w salonie Peugeota ponad 73 000 zł, i to za pojazd bez lakieru metalicznego (dopłata 2100-2900 zł). Kwota ta wydaje się nam wręcz szokująca!

Schemat wymiarów – Peugeot 208
Schemat wymiarów – Peugeot 208Żródło: Auto Świat

Choć trudno przy okazji zakupu auta nie myśleć o kosztach, to skupimy się na tym, co oferuje nowe 208. Trudno przejść obojętnie obok niego. Uwagę przykuwają zwłaszcza drapieżne światła i potężny grill. O wnętrzu też nikt nie powie, że jest nudne. Ożywiają je: wirtualne zegary 3D, klawiszowe zegary, karbonowe panele, 10-calowy ekran multimediów oraz obustronnie spłaszczona kierownica.

Nowy Peugeot 208 – oryginalne wnętrze, ale czy wygodne?

Inną sprawą jest jednak rozplanowanie przestrzeni. Kierownica nie dość, że potrafi zasłonić zegary, to do tego jest niewygodna w czasie manewrowania na parkingu, a ponadto sprawia, że najmniejszy jej ruch wywołuje nerwową reakcję auta. Skoro już mowa o emocjach i kierownicy, to wspomnimy, że każdorazowo po uruchomieniu „208-ki” wyłączaliśmy nadwrażliwego asystenta utrzymania pasa ruchu.

Przeczytaj też:

Wracamy jednak do ergonomii. Choć z wymiarów wnętrza wcale to nie wynika, ten nowoczesny kokpit przytłacza wręcz kierowcę i nie daje mu pełnej swobody ruchów (w bliźniaczej konstrukcyjnie Corsie poczucie przestronności jest lepsze). W drugim rzędzie siedzeń wymiary już jasno wskazują, że 208 to ciasne auto. Za kierowcą mierzącym 183 cm nie ma szans siąść pasażer o zbliżonych gabarytach. Także przestrzeni bagażowej (265 l) daleko do rekordów pod względem pojemności.

Nowy Peugeot 208 – 1.2 Turbo 102 KM to optymalny napęd do 208

W samych superlatywach będziemy się wypowiadać o 102-konnym napędzie. Silnik spontanicznie reaguje na gaz od niskich obrotów, zapewnia tym samym sprawne poruszanie nie tylko w mieście, lecz także w trasie. Nie wibruje, dość miękko pracuje, zbytnio nie hałasuje. Spalanie też wypada całkiem dobrze (6,3 l/100 km).

Prowadzenie 208 – poza wspomnianym nadwrażliwym asystentem i niewygodną kierownicą – uznajemy za dobre. Samochód pewnie trzyma obrany kierunek, nie jest nerwowy na zakrętach i zapewnia dobry komfort resorowania.

Nowy Peugeot 208 – podsumowanie

Choć w tekście pojawiło się wiele krytycznych uwag pod adresem nowego 208, to cieszę się, że jest taka propozycja na rynku. Nie każdy kupujący nowe auto (zwłaszcza segmentu B) zwraca uwagę na każdy brakujący centymetr w kabinie lub bagażniku. Liczy się to, że auto jest nietuzinkowe, a jazda nim wywołuje pozytywne emocje.

To nam się podoba: oryginalna stylist ka zewn. i wewn., dynamiczny i oszczędny silnik, precyzyjna skrzynia, dobre prowadzenie, zadowalający komfort, bogate wyposażenie.

To nam się nie podoba: wysoka cena, 2 lata gwarancji, ciasny tył i kufer, ergonomia, nadwrażliwy asystent pasa ruchu.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s
0-100 km/h10,6 s
0-130 km/h17,9 s
Elastyczność 60-100 km/h7,1 s (4. bieg)
80-120 km/h10,8/14,9 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1126/469 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/48 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)10,9/10,5 m
Hamow. ze 100 km/h zimne45,1 m (opony zimowe)
gorące 44,5 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)6,3 l/100 km
Zasięg698 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)1199
Moc maks. (KM/obr./min)102/5500
Maks. mom. (Nm/obr./min)205/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,9
Prędkość maksymalna (km/h)188
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km)5,4-5,6
Emisja CO2 (g/km)/norma123-127/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napędman. 6/przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)265-1106/44
Marka i model opon test. autaEuro Repar Reliance Winter
Rozmiar opon195/55 R 16

Wyposażenie

WersjaGT Line
6 airbag./utrzymanie środka pasa ruchu, adaptacyjny tempomat z f. Stop&GoS/1000 zł
System multimedialny./i-Cockpit 3DS/S
Tryby jazdy/elektr. ham. ręczny/ładowarka bezprzewodowaS/S/400 zł
Klima aut. 1-stref./kamera cofania, czujniki parkowania przód i tyłS/S
Unikanie kolizji/aut. św. drog./czarny dachS/S/500 zł
Nawigacja, DAB, SOS/dostęp bezkluczykowy3500/900 zł

Cena/gwarancja

Cena podst. tej wersji silnikowej95 200 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądyco 20 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta105 700 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: