• Pełne ładowanie z gniazdka 230V standardową ładowarką 3,7 kW trwa 7 godzin.
  • Peugeot obiecuje zasięg 52 km na prądzie, realnie udało się przejechać 10 km mniej.
  • Gwarancja na akumulator trakcyjny wynosi 8 lat lub do przebiegu 160 000 km.

Jesteś szczęśliwym ojcem dwójki małych pociech. Nie ma rady, pojemny bagażnik jest ci niezbędny nie tylko na wakacyjne wojaże, lecz także na co dzień. Gdzieś przecież musisz zmieścić łóżeczko turystyczne, zapas pieluch i rowerek dla starszego dziecka, o weekendowych zakupach nie wspominając. Gdyby tylko duży kufer był głównym kryterium wyboru, to bez wahania polecilibyśmy auto wielozadaniowe, takie jak Citroën Berlingo, Renault Captur czy Volkswagen Caddy. Potrzebne jest tu jednak auto, którym mógłbyś błysnąć przed kumplami z pracy lub rodziną. Chciałbyś także, by było dynamiczne, dawało frajdę z prowadzenia i było w dodatku ekonomiczne... Czy to jednak nie są za duże wymagania?

Otóż są już na rynku auta, które spełnią te wyśrubowane kryteria. Jednym z nich jest kombi klasy średniej Peugeota, od niedawna dostępne w hybrydowej odmianie. Zaczniemy od wyglądu. Wiemy, że teraz niemal wszyscy zwracają uwagę na SUV-y, ale przyznacie, że obok 508, zwłaszcza w wersji GT, trudno przejść obojętnie. Mimo nadwozia kombi auto jest pełne dynamiki, którą podkreślają duże, 18-calowe koła, bezramkowe drzwi i przeszklony pas tylny z przyciemnionymi światłami LED.

Peugeot 508 SW Hybrid – przyciąga uwagę stylem

Wnętrze także jest pełne oryginalności. Niewielka dwukrotnie spłaszczona kierownica, wysoko uniesiona konsola centralna z dodatkowym schowkiem na telefon i klawiszowe przyciski może niekoniecznie są praktyczne (lub czytelne), ale na pewno świetnie wyglądają. 508 SW GT zachwyca także wysokogatunkową skórą, wygodnymi fotelami z certyfikatem AGR, wirtualnymi zegarami czy nowoczesnymi multimediami. Te ostatnie, podobnie jak system noktowizyjny, wymagają jeszcze dopracowania: interfejs Apple CarPlay rozłączał się, multimedia nie zapamiętywały ostatniego źródła dźwięku, a system przy każdym uruchomieniu auta sygnalizował awarię układu Night Vision.

Schemat wymiarów – Peugeot 508 SW Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Peugeot 508 SW

A co z praktycznością? Część pasażerska pod względem przestronności może nie będzie stanowić wzorca klasowego (wyrośnięty Superb Combi jest w tej kwestii nie do pobicia), ale wygodnie pomieści cztery dorosłe osoby. Przestrzeń za oparciami kanapy także nie jest rekordowa, ale na plus trzeba zaliczyć to, że mimo dodatkowych akumulatorów w wersji hybrydowej inżynierowie jej nie pomniejszyli. 530-litrowy kufer bez trudu pomieści wakacyjny bagaż czteroosobowej rodziny, ponadto gdy w ferie zechcecie zabrać do wnętrza narty, docenicie otwór na długie przedmioty, znajdujący się w oparciu kanapy.

Pod względem dynamiki też nie powinniście narzekać, patrząc na parametry na papierze: 225 KM i 360 Nm. A biorą się one stąd, że doładowanego benzyniaka 1.6/180 KM wspomaga 110-konny elektryk. Auto świetnie przyspiesza, i to niezależnie od tego, jaką mamy prędkość obrotową w benzyniaku oraz z jaką prędkością auto się porusza. Są jednak i mankamenty. Podstawowym okazuje się działanie skrzyni biegów. Ten 8-stopniowy „automat” z oznaczeniem „e-EAT8” dziwnie przeciąga zmianę biegów „w górę”. Swoim działaniem przywodzi na myśl automatyczne przekładnie z lat 80. To jeszcze nie koniec. Podczas redukcji, niekoniecznie związanych z koniecznością gwałtownego przyspieszenia, potrafi nieprzyjemnie szarpać. Początkowo myśleliśmy, że coś jest nie tak z testowym egzemplarzem, ale przypomnieliśmy sobie, że podobnie zachowywała się skrzynia w hybrydowym Oplu Grandlandzie X (także z koncernu PSA).

Peugeot 508 SW Hybrid – oszczędny? Mhm...

W kwestii ekonomiki mamy mieszane uczucia. O ile do zasięgu na prądzie (42 km) nie zgłaszamy zastrzeżeń (jest typowy dla hybryd plug-in), o tyle jazda w trybie hybrydowym wcale taka ekonomiczna nie jest. Owszem, w mieście, gdzie udział elektryka jest duży, spalanie wynosi ok. 6 l/100 km. Wir w baku powstaje za to na autostradzie (9-10 l/100 km), na której z racji takiego spalania i zbiornika o poj. tylko 42 l (w 508 z klasycznym napędem bak ma 55-62 l) może dojść do konieczności planowania punktów tankowania paliwa.

Skoro o kosztach mowa: ceny hybrydowego 508 SW zaczynają się od 177 700 zł. Wersja GT kosztuje 205 700 zł, o 16 700 zł więcej od benzyniaka 225 KM. Na tle hybrydowego Superba Combi (218 KM) ceny hybrydowego 508 SW nie wyglądają zbyt atrakcyjnie (od 152 000 zł).

To nam się podoba: oryginalna stylistyka, jakość materiałów, precyzja prowadzenia, komfort jazdy, bagażnik jak w klasycznym 508, wyciszenie, fotele.

To nam się nie podoba: szarpania „automatu” przy redukcji, przeciągnięcia przy przełączaniu biegów, mały zbiornik paliwa, wysoka cena, wąska kabina.

Peugeot 508 SW Hybrid – podsumowanie

Koncepcja posiadania hybrydowego kombi klasy średniej bardzo mi się podoba. Na co dzień kręcimy się głównie po mieście, jeździmy więc tanio na prądzie, a w razie potrzeby – na oszczędnej hybrydzie. Poza miastem czerpiemy frajdę z zapasu mocy i świetnego prowadzenia. Gdyby nie ta skrzynia...

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s
0-100 km/h 8,0 s
0-130/0-160 km/h 11,7/16,4 s
Rozpędzanie hybr. 60-100 km/h 3,9 s (aut.)
80-120 km/h 4,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1802/488 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,0/11,3 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 34,7 m (opony letnie)
gorące 34,6 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Śr. zużycie test. (tryb hybr./elektr.) 8,3 l/24 kWh na 100 km
Zasięg (tryb hybryd./elektr.) 510/42 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + elektryczny
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Moc benz./elektr. (KM/obr./min) 180 przy 5500/110 przy 2500
Mom. benz./elektr. (Nm/obr./min) 300 przy 3000/320 przy 500-2500
Moc syst. hybrydowego (KM) 225
Moment syst. hybrydowego (Nm) 360
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/na przednie koła
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h) 8,2/240
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 1,3-1,6/30-36 (WLTP)
Poj. bagaż./zbiornika(l)/akum. (kWh) 530-1780/42/11,5
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1330/750
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon 235/45 R 18

Wyposażenie

Wersja SW Hybrid 225 GT
Reflektory LED/6 airbagów S/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Nawigacja i wirtualne zegary S
Elektr. klapa bagaż./ładow. induk. 2400/400 zł
Sys. Night Vision/panoram. dach 7000/6000 zł
Ładowarka pokład. 1-faz. 7,4 kW 1 500,00 zł
Lakier perłowy/skórz. tapicerka 3500/10 900 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 205 700,00 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego auta 242 050,00 zł