• dwutonowa limuzyna Porsche rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,1 s do „setki”
  • Sport Tourismo może zabrać na pokład nawet pięciu pasażerów
  • silnik GTS-a – 4-litrowe V8 – pochodzi z modelu Turbo, ale ma zmniejszoną moc

D ruga generacja Panamery (debiut w 2016 r.) występuje w trzech odmianach nadwoziowych. Oprócz klasycznego liftbacka oraz jego wydłużonej wersji w 2017 r. paletę flagowego modelu wzbogaciła odmiana Sport Turismo. 

Porsche Panamera GTS – nadwozie

Wersja ST, nazywana przez złośliwych „kombi”, ma zbliżone do bazowego liftbacka gabaryty, ale wyróżnia się większym o 20 litrów kufrem oraz możliwością przewiezienia pięciu pasażerów. Osoby planujące jej zakup właśnie ze względu na ostatnią z wymienionych cech przestrzegamy, że dodatkowe miejsce należy traktować wyłącznie jako awaryjne. Pozostałych zewnętrznych miejsc na tylnej kanapie również nie polecamy prezesowi, bo choć są przestronne, to jednak ze względu na nisko osadzone siedzisko nie są wygodne ani podczas zajmowania miejsca, ani w dalekiej podróży. Prezes niech lepiej siądzie za kierownicą, zwłaszcza że w GTS--ie czekają na niego: sportowe fotele z czerwonymi pasami, wyświetlacz head-up oraz wykończony alcantarą kokpit. Na zewnątrz auto przyciąga wzrok licznymi detalami w czarnym kolorze, widocznymi na felgach, spoilerach, wydechu oraz światłach.  

Porsche Panamera GTS – silnik

Pod maską GTS-a pracuje znane z modelu Turbo V8 biturbo ze zdławioną mocą. Choć nie ma 550 KM, lecz o 90 KM mniej, nadal imponuje osiągami i dźwiękiem. O ile w trybie normalnym pracuje jedwabiście gładko, a skrzynia PDK płynnie i miękko zmienia przełożenia, o tyle wystarczy wybrać pokrętłem na kierownicy tryb S lub S+, by poczuć DNA Porsche. Wyostrza się reakcja silnika i skrzyni biegów, wydech złowrogo brzmi, a adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zmienia 2-tonową luksusową limuzynę w wyścigówkę.

Porsche Panamera GTS – prowadzenie

GTS na co dzień nie jest męczący w prowadzeniu. Owszem, na krótkich nierównościach poprzecznych do wnętrza docierają wstrząsy, ale tak już musi być przy 21-calowych kołach. Podczas ostrej jazdy kierowcę wspomagają skrętna tylna oś i system wektorowania.   

Porsche Panamera GTS – koszty

Bardziej sportowy od Turbo model GTS jest od niego tańszy o 130 000 zł!

Porsche Panamera GTS – moim zdaniem

Porsche Panamera GTS udowadnia, że o sportowości modelu nie świadczy wyłącznie liczba koni mechanicznych. GTS ma ich mniej niż Turbo, a mimo to właśnie w nim otrzymujemy największą dawkę sportowych emocji. Ten 2-tonowy pojazd nie tylko fenomenalnie jeździ, lecz także doskonale wygląda i brzmi.

Porsche Panamera GTS – to nam się podoba

  1. Znakomite osiągi,
  2. piękne brzmienie,
  3. uniwersalne podwozie (do jazdy na co dzień i na torze).

Porsche Panamera GTS – to nam się nie podoba

  1. Wysoka cena,
  2. duże zużycie paliwa,
  3. środkowe miejsce z tyłu tylko do okazjonalnej jazdy.

Porsche Panamera GTS – dane techniczne

Silnik benz. biturbo V8/32
Pojemność skokowa (cm3) 3996
Moc maks. (KM/obr./min) 460/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 620/1750-4500
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 8
Dł./szer./wysokość (mm) 5053/1937/1422
Rozstaw osi/prześwit (mm) 2950/128
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 520-1390/90
Masa własna/ładowność (kg) 2025/590
Cena GTS-a od/test. egzempl. (zł) 655 870/914 484

Porsche Panamera GTS – osiągi (dane producenta)

Przyspieszenie 0-100 km/h 4,1 s
Prędkość maksymalna 289 km/h
Spalanie prędkość niska 20,4 l/100 km
(WLTP) prędk. umiarkowana 12,9 l/100 km
prędk. wysoka 10,9 l/100 km
prędk. bardzo wysoka 11,3 l/100 km
wartość uśredniona 12,7 l/100 km
Emisja CO2 288 g/km
Teoretyczny zasięg 710 km