- Renault Espace napędzane jest hybrydowym układem o łącznej mocy 199 KM
- Samochód rozpędza się do "setki" po 8,8 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h
- Testowany egzemplarz występuje w wersji Iconic kosztującej 216 tys. 900 zł, ale płatne opcje podwyższyły koszty zakupu do 238 tys. 200 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście będzie zwrócony
- Nowe Renault Espace – van stał się SUV-em, ale…
- Nowe Renault Espace – takie auto testujemy
- Nowe Renault Espace – skręca niemal w miejscu
- Nowe Renault Espace – ma być zwrotne i stabilne
- Nowe Renault Espace – dodatkowe wyposażenie i ceny:
- Nowe Renault Espace – naszym zdaniem
- Nowe Renault Espace – osiągi
- Nowe Renault Espace – dane techniczne/cena
Dawno, dawno temu, dokładnie w 1984 r., na europejskim rynku zadebiutował samochód, który zrewolucjonizował rodzinne podróżowanie. Na jego pokładzie mieściła się swobodnie cała familia wraz z urlopowym ekwipunkiem.
To prawda, że Renault Espace, bo oczywiście o nim mowa, nie było pierwszym vanem na świecie, ale na europejskim rynku było sensacją, a w efekcie stało się hitem sprzedaży. Lata mijały, na rynku pojawiały się kolejne generacje francuskiego modelu i kolejne generacje kierowców mogły korzystać z dobrodziejstw w postaci przestronnego i funkcjonalnego wnętrza czy wyjątkowo pojemnego bagażnika.
Wreszcie nadszedł 2023 r., kiedy to zadebiutowało Renault Espace numer sześć. Podobnie jak 39 lat temu samochód znowu okazał się sensacją. Dlaczego? Ponieważ to pierwsza generacja, gdy Renault Espace nie jest już typowym vanem, lecz modnym SUV-em.
Opisywaliśmy już nowe Renault Espace, ale teraz 40 lat po debiucie pierwszej generacji przyszedł czas na dłuższy sprawdzian zeszłorocznego debiutanta. W ciągu miesiąca sprawdzimy jego walory: zweryfikujemy komfort jazdy i prowadzenie w różnych warunkach, zobaczymy, jak kształtuje się rzeczywiste zużycie paliwa, a także sprawdzimy, jak dynamiczne jest auto ze 199-konnym układem hybrydowym.
Nowe Renault Espace – van stał się SUV-em, ale…
To prawda, że Renault Espace z 2023 r. nie jet już vanem, lecz SUV-em, ale okazuje się, że nie da się w pełni oszukać genów. Wsiadałem do samochodu z córką, która stwierdziła: Jak dziwnie wygląda ten samochód – trochę, jak van, a trochę, jak terenówka.
Zatem pod stylistycznym względem transformacja okazuje się, jak najbardziej udana. Czy to oznacza, że możemy liczyć na to, że pod modną powłoką skrywa się praktyczność vana? Tego jeszcze nie zdradzę, bo sami przekonamy się podczas szczegółowych testów przeprowadzonych przez różnych kierowców.
Nowe Renault Espace – takie auto testujemy
Na razie przedstawię szczegółowo bohatera naszego testu. Renault Espace napędzane jest hybrydowym układem generującym 199 KM. Taka moc to wynik zastosowania aż trzech silników – 130-konnego benzyniaka oraz dwóch elektrycznych jednostek o mocy 68 KM oraz 34 KM.
Osiągi tak uzbrojonego Renault Espace jawią się obiecująco. Dość powiedzieć, że producent obiecuje przyspieszenie do "setki" po 8,8 s, a prędkość maksymalną określa na 180 km/h. To wszystko przy średnim spalaniu na poziomie 4,6 l/100 km. Czy jest ono rzeczywiście tak niskie? To właśnie jeden z tych czynników, jaki zweryfikujemy w trakcie naszego testu.
Renault Espace, które zagościło w naszej redakcji to bogato wyposażona, topowa wersja Iconic. Lista elementów, które zawiera, jest tak długa, że nie będę ich tutaj wymieniał, żeby Was nie znudzić.
Nowe Renault Espace – skręca niemal w miejscu
Jest jednak jedna funkcja, której działanie już zweryfikowałem częściowo i przyznam, że jestem nią zachwycony. Na boku samochodu znalazł się napis 4Control. To nic innego jak system czterech skrętnych kół. Jak to działa?
Podczas jazdy do 50 km/h koła tylnej osi kierują się o pięć stopni w stronę przeciwną do przednich kół. Tym samym uzyskano lepszą zwrotność pojazdu, który przy rozstawie osi wynoszącym 2738 mm ma średnicę zawracania 10,4 m (bez 4Control – 11,6 m).
Tu znowu oddam głos córce, która stwierdziła, że ten samochód jakoś tak dziwnie skręca, tak szybko. Rzeczywiście uczucie jest takie, jakby Renault Espace za dotknięciem czarodziejskiej różdżki zmniejszało się przy każdym skręcie.
Nowe Renault Espace – ma być zwrotne i stabilne
Sytuacja zmienia się, gdy jedziemy z prędkością powyżej 50 km/h. Wówczas tylne koła zwracają się o jeden stopień, ale w tę samą stronę co koła przednie. Dzięki temu auto zachowuje się stabilniej podczas szybkiej jazdy autostradą. Czy rzeczywiście jest wyjątkowo stabilne? To także zweryfikujemy w trakcie naszego sprawdzianu.
- Czytaj także: Nowe Mitsubishi ASX. Dwa tygodnie z "japońskim" SUV-em
Za Renault Espace z wyposażeniem Iconic zapłacimy minimum 216 tys.900 zł. Jednak nasz pojazd okazuje się droższy, bowiem na pokładzie znalazło się kilka opcji, których łączna wartość to 21 tys. 300 zł. Tym samym koszt zakupu testowanego egzemplarza to 238 tys. 200 zł.
Nowe Renault Espace – dodatkowe wyposażenie i ceny:
- światła przednie full LED Matrix vision + kierunkowskazy sekwencyjne – 4000 zł;
- panoramiczny stały szklany dach – 4500 zł;
- wyświetlacz przezierny Head-Up 9,3 cala – 3000 zł;
- pakiet Harman Kardon (nagłośnienie 485 W, 11 głośników, subwoofer) – 4500 zł;
- pakiet advanced driving assist – 1500 zł;
- lakier metalizowany specjalny – 3800 zł.
Nowe Renault Espace – naszym zdaniem
Renault Espace robi pozytywne wrażenie. Teraz czas na wnikliwy test, który potwierdzi (lub nie) pierwsze spostrzeżenia. Przekonamy się, czy nadal jest to praktyczny samochód, jak sprawdza się w trakcie rodzinnych wyjazdów i czy hybrydowy napęd daje wystarczającą dynamikę przy niskim zużyciu paliwa.
Nowe Renault Espace – osiągi
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Spalanie (WLTP) średnie | 4,6 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 104 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1195 km |
Średnica zawracania | 10,4 m |
Nowe Renault Espace – dane techniczne/cena
Silnik | t.benz. R3/12 + dwa silniki elektryczne |
Pojemność skokowa | 1199 ccm |
Moc maksymalna układu | 199 KM |
Moc maksymalna silnika spalinowego | 130 KM |
Moc maksymalna silników elektrycznych | 68 KM i 34 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego | 205 Nm |
Maksymalny moment obrotowy silników elektrycznych | 205 Nm i 50 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 15 |
Dł./szer./wys. | 4722/1843/1645 mm |
Rozstaw osi | 2738 mm |
Masa własna | 1587 kg |
Ładowność | 650 kg |
Pojemność bagażnika | 477-1714 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Cena standardowa/po doposażeniu | 216 900/238 200 zł |