- Renault Arkana E-Tech napędzana jest hybrydowym układem wykorzystującym benzynowy silnik o mocy 94 KM i dwie elektryczne jednostki generujące 49 KM i 20 KM, a łączna moc to 143 KM
- Samochód rozpędza się do setki po 10,8 s, prędkość maksymalna wynosi 172 km/h, a przy tym średnie zużycie paliwa to 4,7 l/100 km
- W testowanej wersji Esprit Alpine Renault Arkana E-Tech kosztuje 149 900 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Powiększony prześwit, czarne, plastikowe nakładki na nadkolach, a do tego atrapa osłony pod tylnym zderzakiem. Zatem mamy do czynienia z SUV-em. Nie tak szybko z tą oceną.
Dlaczego? Ponieważ oprócz tego jest duży wlot powietrza z przodu i nadwozie typu coupe z mocno zwężającą się linią bocznych okien czym auto zyskuje dynamiczny styl. A teraz najlepsze. To wszystko scalono w jednym modelu. To Renault Arkana po modernizacji przeprowadzonej w 2023 r.
Jakby jeszcze mało było tych przeciwstawnych cech, to producent pokusił się jeszcze o ekologiczny akcent w postaci zelektryfikowanego napędu. Pod maską testowanego samochodu pracuje hybryda o łącznej mocy układu 143 KM.
Taki wynik to efekt współpracy 4-cylindrowego benzyniaka o mocy 94 KM oraz dwóch elektrycznych jednostek produkujących 49 KM oraz 20 KM. A jak układa się współdziałanie tych silników?
Renault Arkana E-Tech – jeździ lepiej niż obiecuje producent
Po dodaniu gazu samochód rozpędza się z wyjątkową swobodą i aż trudno uwierzyć, że setkę uzyskuje po 10,8 s. Subiektywnie ma się wrażenie znacznie lepszej dynamiki. To oczywiście dobrze, bo odczucia podczas prowadzenia samochodu są ważniejsze niż suche dane na papierze.
Podczas podróżowania Renault Arkaną E-Tech nie podobała mi się jedna cecha. Samochód został dobrze wyciszony i podczas spokojnej jazdy do wnętrza nie docierają niemal żadne dźwięki – także spod maski. Aż tu nagle do moich uszu dociera nieprzyjemny dźwięk benzynowej jednostki napędowej.
Rozumiem, że musi włączyć się ona, żeby podładować akumulator, ale dlaczego jej odgłos jest taki nieprzyjemny. Na szczęście po chwili benzyniak milknie i znowu podróżuje się niemal w kompletnej ciszy.
Oczywiście tak błogo nie było, gdy jadąc poza miastem, mocniej wykorzystywałem potencjał napędu. Wówczas odgłos benzyniaka nie jest już tak doskwierający, bo zagłuszają go odgłosy toczenia opon oraz wiatru owiewającego karoserię (na szczęście za sprawą optymalnej aerodynamiki nie jest on nadmiernie głośny).
Renault Arkana E-Tech – komfortowo i stabilnie
Podróżując Renault Arkaną E-Tech doceniłem zestrojenie jej zawieszenia. To prawda, że nie jest ono przyjemnie miękkie, ale i tak w należytym stopniu tłumi nierówności nawierzchni. Jedynie na dużych poprzecznych wybojach auto zaczyna nieznacznie podskakiwać.
To, że konstruktorzy nie przesadzili z miękkością układu jezdnego, przydaje się w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów. W takiej sytuacji Renault Arkana E-Tech zachowuje się stabilnie, a w opanowaniu pojazdu pomaga precyzyjny układ kierowniczy.
Renault Arkana E-Tech ma wprawdzie nadwozie typu coupe, ale na szczęście taki kształt nie ogranicza przestronności wnętrza. W obu rzędach siedzeń pod dostatkiem jest miejsca zarówno na wysokości kolan, jak i nad głowami. Z tyłu jest to o tyle istotne, że braku przestrzeni nie wyczuwa się pomimo obniżającej się linii dachu.
Łupem udanej stylistyki nie padła także część bagażowa. W testowanej wersji jej pojemność to 492-1278 l. Pod tym względem nieco lepiej wypada miękka hybryda (140 KM lub 158 KM), której kufer mieści 518-1311 l. No, ale pod podłogą tej odmiany nie ma akumulatorów.
Niezależnie od wersji silnikowej bagażnik ma zalety w postaci: dużego otworu załadunkowego, regularnych kształtów oraz równej powierzchni po powiększeniu. Ta ostatnia cecha to zasługa podłogi, którą można umieścić na dwóch poziomach do wyboru.
Testując Renault Arkanę E-Tech doceniłem wysoką jakość materiałów wykończeniowych wersji Esprit Alpine, wygodną pozycję za kierownicą oraz pokryte alcantarą odpowiednio wyprofilowane fotele – są komfortowe i skutecznie podpierają z boku podczas jazdy na zakrętach. Za to zastrzeżenia mam do widoczności do tyłu. To efekt mocno pochylonej szyby w klapie bagażnika. Na szczęście sytuację ratuje seryjna kamera cofania.
Renault Arkana E-Tech ze specyfikacją Esprit Alpine to wydatek 149 900 zł. Zważywszy na wystarczająco dynamiczny napęd, bogate wyposażenie czy przyjemność, jaką daje auto z prowadzenia, jest to akceptowalna kwota.
Renault Arkana E-Tech – naszym zdaniem
Renault Arkana E-Tech to idealna propozycja dla kierowców, którzy atrakcyjną sylwetkę o lekko sportowym zabarwieniu przedkładają nad osiągi. Auto nie jest wprawdzie modelem kombi, ale i tak ma funkcjonalne wnętrze. Powody do zadowolenia daje też wysoki komfort jazdy i dobre prowadzenie. Frajdę z jazdy obniża tylko drażniący (momentami) dźwięk benzynowego silnika.
Renault Arkana E-Tech – osiągi
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Średnie zużycie paliwa (WLTP) | 4,7 l/100 km |
Teoretyczny zasięg | 1065 km |
Średnica zawracania | 11,2 m |
Renault Arkana E-Tech – dane techniczne/cena
Silnik | benz. turbo R4/16 + 2 x elektryczny |
Pojemność skokowa | 1598 ccm |
Moc maksymalna silnika benzynowego | 94 KM przy 5600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego | 148 Nm przy 3600 obr./min |
Moc maksymalna silników elektrycznych | 49/20 KM |
Maksymalny moment obrotowy silników elektrycznych | 205/50 Nm |
Moc maksymalna układu | 143 KM |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. multi mode MMT |
Dł./szer./wys. | 4568/1821/1576 mm |
Rozstaw osi | 2720 mm |
Masa własna | 1435 kg |
Ładowność | 526 kg |
Pojemność bagażnika | 492-1278 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Cena wersji GT Line | 149 900 zł |