Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Jeździłem SUV-em w sportowym wydaniu. Coś mi w nim jednak nie pasowało

Jeździłem SUV-em w sportowym wydaniu. Coś mi w nim jednak nie pasowało

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ w wersji coupe to przedstawiciel SUV-ów, których nie kupuje się dla ich terenowego sznytu. W przypadku tego auta na pierwszy plan wysuwają się sportowe atrybuty. Jednak nie wszystko skomponowano w tym modelu tak, jak życzyliby sobie fani AMG.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński
  • Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe to miękka hybryda, w której 6-cylindrowy benzyniak o mocy 435 KM wspomagany jest przez 22-konną elektryczną jednostkę
  • Samochód rozpędza się do setki po 5 s, natomiast maksymalna prędkość to ograniczone elektronicznie 250 km/h
  • Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe to wydatek 504 300 zł
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

AMG – te trzy litery już od 1967 r. powodują żywsze bicie serc fanów Mercedesów o wysokich osiągach. Pojazdy podrasowane przez fachowców z Affalterbach (siedziba AMG, choć początkowo była w Großaspach) zawsze budziły szacunek potężnymi silnikami o wysokiej mocy, fantastycznymi osiągami oraz rasowym brzmieniem.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Na każdą z tych cech liczyłem, kiedy brałem do testu Mercedesa-AMG GLE 53 4Matic+ coupe. Niestety nie wszystko było takie, jak życzyłbym sobie zarówno ja, jak i miłośnicy modeli AMG.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Nie, to nie wygląd spowodował moje niezadowolenie. Przecież dzięki masywnej budowie, bocznym progom, osłonom pod zderzakami i podwyższonemu prześwitowi Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe ma cechy terenowe.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedesa-AMG GLE 53 4Matic+ coupe – rasowy design

Z kolei potężne wloty powietrza w przednim zderzaku oraz duża atrapa chłodnicy, jak i obniżająca się ku tyłowi linia dachu to cechy odpowiadające za sportowe postrzeganie pojazdu. Na całe szczęście styliści nie przesadzili z liczbą elementów podkreślających możliwości samochodu, a taka subtelność podoba mi się bardzo.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Ze stylistyką nadwozia współgra projekt wnętrza. Co ważne cieszy nie tylko efektowna stylistyka, lecz także to, że elementy odpowiadające za sportowe postrzeganie nie psują pojazdu, a wręcz poprawiają użytkowanie Mercedesa-AMG GLE 53 4Matic+ coupe. O co chodzi? Kierownica prezentuje się wręcz rasowo, a jednocześnie została ukształtowana w taki sposób, żeby zapewnić prowadzącemu pewny chwyt.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

A fotele? Ich ukształtowanie sprawia, że nawet podczas długich podróży siedzi się wygodnie, a odpowiadające za sportowe wyprofilowanie wysokie boczki skutecznie zapobiegają przechylaniu się jadących podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Pozytywnie oceniłem także czytelność cyfrowych wskaźników, obsługę urządzeń pokładowych, jak też przestronność w obu rzędach siedzeń. No dobrze, wspomniana obniżająca się ku tyłowi linia dachu ogranicza nieco ilość miejsca nad głowami, ale nadal pozostaje go wystarczająco dla wysokich osób.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Design nadwozia w stylu coupe sprawia jeszcze, że z racji mocno pochylonej szyby w klapie bagażnika ograniczona jest widoczność do tyłu. Przy okazji warto pamiętać, że auto ma pojemny kufer (655-1795 l). Dla porównania Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ w wersji SUV ma część ładunkową, która mieści 630-2055 l.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe ma pod maską miękką hybrydę, w skład której wchodzi doładowany benzyniak o mocy 435 KM oraz 22-konne, elektryczne wspomaganie. Wciskam pedał gazu delikatnie, samochód rusza spokojnie i zachwyca wręcz dostojnością.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Jednak to mocne AMG, zatem zmieniam tryb jazdy z komfortowego na sportowy (S lub S+) i pojazd, niczym transformers zmienia się z potulnego SUV-a w rasową bestię. Tym razem kopnięcie w pedał gazu kończy się gwałtownym startem, automatyczna skrzynia nadal zmienia przełożenia delikatnie, ale teraz robi to bardziej zdecydowanie. Wszystko to sprawia, że samochód osiąga setkę po 5 s.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Pytam tylko: Dlaczego u diabła ten samochód tak słabo brzmi. Przecież to jest AMG. Po dodaniu gazu z wydechu powinny wydobywać się dźwięki przyprawiające o gęsią skórkę. Tymczasem Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe warczy delikatnie (zbyt delikatnie) i mam wrażenie, jakbym jeździł podrasowaną zabawką.

Mercedesa-AMG GLE 53 4Matic+ coupe – oj, nie brzmi to dobrze…

No dobrze, sytuacja poprawia się nieco w sportowym ustawieniu, ale poza basowym podbiciem nadal nie jest to brzmienie, które uprawnia do wożenia na masce logo nadwornego tunera Mercedesa. Tęsknię do modeli AMG, którymi z przyjemnością podróżowało się przez tunele i słuchało gangu ich wydechu.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupeŹródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe znacznie lepiej, a wręcz wzorowo ma skomponowany układ jezdny. Gdy tego chcę, perfekcyjnie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni (tryb komfortowy), a gdy potrzeba większej sztywności zawieszenia, wybieram sportowe nastawy.

Dzięki temu Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe prowadzi się idealnie na łukach i pozostaje stabilny także wtedy, gdy dynamicznie pokonujemy zacieśniające się zakręty. Samochód pozostaje także niemal niewzruszony w trakcie gwałtownych zmian kierunku jazdy (np. podczas omijania przeszkody). Trzeba tu jeszcze oddać sprawiedliwość precyzyjnemu układowi kierowniczemu, który skutecznie pomaga w opanowaniu pojazdu.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe to wydatek 504 300 zł. Nie jest to mało, ale zważywszy, jak bardzo podrożały w ostatnim czasie mniej prestiżowe samochody, to ta kwota nie szokuje. Przynajmniej nie tak bardzo, jak słaby dźwięk testowanego modelu.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe – naszym zdaniem

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe jest nie tylko mocny i świetnie przyspiesza, lecz także prezentuje się rasowo i prowadzi się idealnie. Do tego, pomimo sportowego charakteru potrafi zapewnić wystarczający poziom komfortu jazdy. Jednak, jak mantrę powtarzam pytanie: Dlaczego ten model tak słabo brzmi? Gdzie podział się ten rasowy gang, który był zawsze dodatkowym powodem do dumy konstruktorów z Affalterbach i dawał radość kierowcom.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe – osiągi

Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,0 s
Średnie zużycie paliwa (WLTP) 10,3 l/100 km
Teoretyczny zasięg 825 km
Średnica zawracania 12,3 m

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ coupe – dane techniczne/cena

Silnik benz. turbo R6/24
Pojemność skokowa 2999 ccm
Moc maksymalna 435 KM
Maksymalny moment obrotowy 560 Nm
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 9b
Dł./szer./wys. 4944/2157/1720 mm
Rozstaw osi 2935 mm
Masa własna 2375 kg
Ładowność 675 kg
Pojemność bagażnika 655-1795 l
Pojemność zbiornika paliwa 85 l
Cena od 504 300 zł
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków