Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Renault Megane Energy TCe 130 - więcej gadżetów niż samochodu

Renault Megane Energy TCe 130 - więcej gadżetów niż samochodu

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Renault Megane bardzo się zmienił – zarówno z zewnątrz, jak i w środku, gdzie rządzą multimedia. Francuski kompakt zachował przy tym jednocześnie swój awangardowy styl. Miejscami jednak design ogranicza praktyczność

Renault Megane Energy TCe 130 - więcej gadżetów niż samochodu
Zobacz galerię (23)
Auto Świat / Adam Mikuła
Renault Megane Energy TCe 130 - więcej gadżetów niż samochodu

Dzieje się w Renault. W samym 2015 r. do salonów wjechały Kadjar, nowy Espace i Talisman. Bardzo świeże są nadal Twingo, Captur i Clio. I wreszcie Mégane dopełnia wymiany trzonu oferty. Laurens van der Acker, naczelny stylista marki, zadbał o to, żeby kompakt najbardziej wyróżniał się w rodzinie – odważny styl towarzyszy temu modelowi od zawsze, a w porównaniu z poprzednikiem nowy Mégane zmienił się nie do poznania.

Nowe Renault Megane - design podkreśla postęp

To przede wszystkim dobra wiadomość dla tych, którzy lubią, żeby inni zauważyli, że zmienili auto na nowe. W opozycji do tego jest np. raczej ewolucyjny niż rewolucyjny design Audi A4 czy Volkswagena Golfa – co kto lubi. Stawiając na głowie całą konstrukcję auta (w tym wypadku korzystano z nowej platformy modułowej aliansu Renault-Nissan), ryzykuje się to, że niektóre rozwiązania i elementy mogą być niedopracowane w szczegółach. I tak się niestety stało w Méganie.

Ktokolwiek usiądzie na tylnej kanapie, przede wszystkim zwróci uwagę na ciasnotę – nasze pomiary potwierdzają subiektywne odczucia, choć rozstaw osi i długość nadwozia tej generacji Mégane’a zwiększyły się względem poprzednika. Mocno zabudowane tylne słupki i unosząca się dolna linia okien potęgują to wrażenie. Niezależnie od wzrostu każdy pasażer siedzący z tyłu będzie narzekał na bardzo niską szparę na stopy – przedni fotel zamontowano bardzo blisko podłogi, brakuje odpowiedniego wyprofilowania jej powierzchni.

Błędy popełniono też w bagażniku. Choć udało się w nim wygospodarować rozsądne 384 l pojemności, to dostęp do kufra utrudnia masywny i dość wysoko umieszczony próg. Bagaże trzeba najpierw unieść na wysokość 75 cm, a następnie przełożyć przez wystający na 28 cm zderzak. Sięgnięcie w głąb przestrzeni ładunkowej bez opierania się nogą o karoserię jest niemożliwe – pobrudzenie spodni gwarantowane.

Nowe Renault Megane - za kierownicą jest lepiej

Zdecydowanie lepsze wrażenie Renault Mégane robi zza kierownicy, szczególnie gdy ma pod maską testowany silnik Energy TCe 130. Znana już z poprzednika 1,2-litrowa turbodoładowana jednostka to typ o wielu twarzach, a to za sprawą układu Multi-Sense. Elektronika pozwala dostroić charakterystykę pracy różnych podzespołów, w tym także mapę silnika i reakcję na gaz.

Efekt: w trybie Eco system wspiera nas w oszczędnej jeździe, a silnik bardzo leniwie wchodzi na obroty, tryb Comfort sprawdza się np. na śliskiej nawierzchni, natomiast po wybraniu opcji Sport ma się wrażenie, jakby pod maską przybyło kilka koni. Odczucia potęguje także sztuczny, choć miły dla ucha dźwięk. Można go też na stałe wyłączyć i wówczas docenia się dobre wyciszenie kabiny.

W trybie Sport usztywnia się także układ kierowniczy, a to powoduje większą frajdę z jazdy. Choć przełożenie przekładni nie jest szczególnie bezpośrednie, to jednak pozwala kierowcy dobrze zespolić się z autem. Jedynie zawieszenia nie można regulować – Renault nie oferuje adaptacyjnych amortyzatorów w Méganie. Jednak z większością drogowych nierówności podwozie dobrze sobie radzi. Podsumowując charakterystykę jazdy, chętnie korzysta się z ustawienia Sport.

Typowa dla downsizingowej konstrukcji jest też duża zmienność wyników spalania. W mieście, przy małym natężeniu ruchu, może wystarczyć 8 l/100 km. Podczas codziennych dojazdów do pracy w korkach zużycie wzrośnie o nawet 3 l! W trasie można osiągnąć 6,7 l/100 km.

Renault Megane - sposób obsługi zależy od wersji wyposażenia

W wyższych wersjach wyposażeniowych większość funkcji obsługuje się za pomocą dotykowego ekranu o przekątnej 7 lub 8,7 cala, umieszczonego (odpowiednio) poziomo lub pionowo. W naszej testówce mogliśmy sprawdzić topową konfigurację. Na plus zaliczamy wydzielenie części elementów obsługi klimatyzacji. Inaczej niż np. w Peugeocie 308, w którym wszystkie guziki przeniesiono do „sfery dotykowej”, żeby zmienić temperaturę, wystarczy przekręcić pokrętło, a nie klikać wielokrotnie w ekran, co na długo odwraca uwagę.

Mimo to poruszanie się po interfejsie systemu R-Link 2 bywa zawiłe. Choć można dostosować do swoich wymagań 4 główne ekrany i świetnie uzyskuje się zoom mapy nawigacji za pomocą dwóch palców, interfejs jest niedopracowany w detalach i czasem trudno trafić w pola wywołujące dane funkcje. W większym Talismanie ten sam system można obsługiwać pokrętłem. Naszą testówkę nafaszerowano zbędnymi gadżetami.

Fotel masujący? Próbuje zepchnąć z siedziska. Ekran head-up? Oszukany – prezentuje informacje na kawałku pleksi zamiast na szybie w polu widzenia kierowcy. Kolorowe podświetlenie wnętrza i wirtualne zegary? Szpanerstwo. Szybciej przyda się czujnik martwego pola i kamera cofania, bowiem widoczność w bok i tył jest słaba – łatwo tam coś przeoczyć...

Nowe Renault Megane - to nam się podoba

Dynamiczny silnik z szerokimi możliwościami regulacji charakterystyki pracy, wygodna pozycja za kierownicą i szeroki zakres regulacji, dobra jakość materiałów wykończeniowych.

Nowe Renault Megane - to nam się nie podoba

Ciasny tył kabiny i nieco utrudniony dostęp do bagażnika, obsługa niektórych funkcji na ekranie dotykowym bywa zawiła, słaba widoczność do tyłu, oszukany wyświetlacz head-up.

Nowe Renault Megane - nasza opinia

Postęp jest odczuwalny ale nadmiar gadżetów także. Renault zbudowało auto przyzwoite w prowadzeniu, które nie papuguje niemieckich konkurentów. Mégane zachował indywidualny styl, jednak miejscami – kosztem funkcjonalności i przestronności. Obsługa rozbudowanych multimediów wymaga wprawy, ale też nie odciąga uwagi kierowcy tak bardzo, jak w Peugeocie. Niewyjaśniona pozostaje cena.

Renault Megane Energy TCe 130 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)1198
Moc maksymalna (KM/obr./min)130/4500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)175/1500
Skrzynia biegówman. 6
Napędna przednią oś
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta205/50 R 17
Masa własna/ładowność (kg)1294/507
Pojemność bagażnika (l)384-bd.
Pojemność zbiornika paliwa (l)47
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s
Prędkość maksymalna197 km/h
Spalanie w mieście6,8 l/100 km
Spalanie poza miastem4,5 l/100 km
Spalanie średnie5,3 l/100 km
Emisja CO2119 g/km
Teoretyczny zasięg887 km
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków