Słowo „downsizing” przewija się teraz w niemal każdym opisie auta wyposażonego w benzynową jednostkę. Przypomnijmy, że jest to zmniejszenie pojemności silnika i uzyskanie porównywalnej lub (częściej) wyższej mocy dzięki zastosowaniu doładowania. Na rynku poza Mazdą jest niewiele marek, które w ofercie nie mają jeszcze choćby jednej doładowanej benzynowej jednostki. Silniki w Ibizie również z powodzeniem wykorzystują technikę downsizingu, przy czym w najnowszej Cuprze Seat poszedł w nieco inną stronę. Dotychczasowy motor 1.4 TSI/180 KM (turbina i kompresor) zastąpił większym, o pojemności 1.8, i mocniejszym o 12 KM. Czyli co – upsizing?
Seat Ibiza 1.8 TSI Cupra - Jeździ szybciej. a jak pali?
Nie zagłębiając się w nazewnictwo, uważamy, że było to świetne posunięcie. Wzrosła moc, nieco polepszyło się przyspieszenie (od 0 do 100 km/h szybciej o 0,2 s), ale co najważniejsze – poprawiła się elastyczność silnika. To zasługa wyższego aż o 70 Nm momentu obrotowego i zwiększenia jego dostępności (maksymalna wartość już od 1450 obr./min!). Dla kierowców jest to świetna wiadomość, bo w nowym silniku mogą liczyć na spontaniczną reakcję na gaz niezależnie od położenia wskazówki obrotomierza.
Silnik o większej pojemności musi więcej palić? Teoretycznie tak (wg producenta o 3 l/100 km), ale naszym zdaniem w rzeczywistości jest odwrotnie. Stara, bardziej wysilona jednostka była wrażliwsza na styl prowadzenia, przez co podczas dynamicznej jazdy więcej spalała. Cupra z nowym motorem średnio zużyła w teście 7,8 l/100 km, poprzednik – o litr więcej.
Poprzedniej Cuprze zarzucaliśmy mało rasowe brzmienie. Mamy wrażenie, że nowa jednostka jeszcze ciszej pracuje i niewiele pomaga tu generator dźwięku, powiązany z fabrycznym systemem audio. A szkoda! Emocji dostarcza za to ręcznie sterowana skrzynia biegów. Silnik 1.4 TSI współpracował wyłącznie z dwusprzęgłowym „automatem”, nowy – jedynie z manualną przekładnią. Nam się ta zmiana podoba, ponieważ teraz to na kierowcy spoczywa większa odpowiedzialność za to, co będzie się działo podczas sprintu.
Seat Ibiza 1.8 TSI Cupra - Bardziej komfortowa jazda
Krótki rozstaw osi i twarde zawieszenie sprawiają, że auta tej klasy są nerwowe i mało komfortowe. W najnowszej Cuprze jest inaczej. Nie mamy zastrzeżeń do jej prowadzenia (seryjna blokada mechanizmu różnicowego XDS) i uważamy, że auto łagodniej obchodzi się z nierównościami.
Seat Ibiza 1.8 TSI Cupra - to nam się podoba
Dynamiczny, bardziej elastyczny i oszczędniejszy silnik, świetne prowadzenie, zaskakujący jak na małego hot-hatcha komfort jazdy, 4 lata gwarancji, regulowane zawieszenie.
Seat Ibiza 1.8 TSI Cupra - to nam się nie podoba
Niedostępna w opcji automatyczna skrzynia DSG, wysoka cena, mało rasowe brzmienie silnika i wydechu, system Full Link nie ma pełnej funkcjonalności, ciasno z tyłu.
Seat Ibiza 1.8 TSI Cupra - nasza ocena
Choć nadal brakuje tych emocji, które można było znaleźć w Ibizie Cuprze sprzed 20 lat, to zmiany, jakich dokonano w najnowszej wersji, mogą się podobać. Auto jest szybsze, lepiej się je prowadzi, a jednocześnie okazuje się bardziej przyjazne w codziennej jeździe.
Seat Ibiza 1.8 TSI Cupra - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność | 1798 ccm |
Moc maksymalna | 192 KM/4300 obr./min. |
Moment obrotowy | 235 Nm/1450-4200 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Prędkość maksymalna | 235 km/h |
Skrzynia | man. 6 |
Napęd | przedni |
Średnie spalanie | 7,8 l/100 km |
Długość, szerokość, wysokość | 4055/1693/1420 mm |
Rozstaw osi | 2469 mm |
Pojemność bagażnika | 292 l |
Cena | od 78 100 zł |