Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Skoda Fabia Combi: wygodna i bardziej praktyczna

Skoda Fabia Combi: wygodna i bardziej praktyczna

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
| Aktualizacja

Pod koniec ubiegłego roku do salonów Skody wjechała Fabia hatchback trzeciej generacji. Teraz przyszedł czas na debiut praktyczniejszej odmiany tego modelu. Skoda Fabia Combi w ciągu 14 lat sprzedała się w liczbie 1,1 mln egzemplarzu. Testując wersję 1.2 TSI/110 KM sprawdzimy, czy najnowsza generacja ma szansę kontynuować sukces poprzedników?

Test Skody Fabii Combi: Wygodna i bardziej praktyczna | Opinie | Dane techniczne | Wyposażenie |Żródło: Auto Świat / ACZ

Skoda Fabia Combi – więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż

Najnowszy model urósł w stosunku do poprzednika. Jest szerszy o 21 mm i dłuższy o 8 mm. Dzięki temu oferuje więcej miejsca dla podróżnych i na bagaż. Z przodu Skody Fabii każdy bez względu na wzrost znajdzie dla siebie wygodną pozycję. W drugim rzędzie siedzeń ilość miejsca jest typowa dla aut tej klasy – dzieci zmieszczą się bez trudu, dorosłym na krótkich odcinkach również będzie wygodnie.

Bagażnik nowej Fabii Combi jest o 25 l większy niż w poprzedniku
Bagażnik nowej Fabii Combi jest o 25 l większy niż w poprzednikuŻródło: Auto Świat / ACZ

Najbardziej istotną zmianą jest zwiększeni ilości miejsca w bagażniku. Kufer Fabii Combi III urósł o 25 litrów i oferuje teraz standardowo 530 l. To jedna z największych wartości w klasie. Po złożeniu oparć przestrzeń bagażowa wzrasta do 1395 l.

Skoda Fabia Combi – funkcjonalne rozwiązania

Oprócz dużej pojemności bagażnik Skody Fabii Combi może być wyposażony w wiele praktycznych rozwiązań. Wydając 300 zł warto kupić pakiet Simply Clever zawierający m.in. zestaw siatek, elastyczną listwę mocująca w bagażniku oraz uchwyt na multimedia i pojemnik na odpadki. W bagażniku kombi są seryjnie dwa haczyki na bagaże, schowek nad lewym nadkolem i gniazdo 12V.

Osobom wykorzystującym Fabię Combi do przewożenia długich i ciężkich przedmiotów polecamy dokupienie podwójnej podłogi w bagażniku, dzięki której uzyskamy płaską powierzchnię po złożeniu oparć tylnych foteli. Dla fanów jednośladów przewidziano uchwyt mocujący rowery w bagażniku – dopłata 800 zł.

Skoda Fabia Combi – nawigacja prosto z telefonu

Duża przestrzeń w bagażniku zachęca do dalekich wojaży. Warto więc by na pokładzie Fabii Combi znalazła się nawigacja. W tej kwestii Skoda proponuje dwa rozwiązania. Pierwszy z nich to zakup radia Bolero wyposażonego w system Mirror Link. Za pomocą Mirror Link na ekranie radia można zobaczyć to samo co na ekranie smartfona mającego funkcję Mirror Link, czyli uruchamiać aplikacje mobilne i je tam obsługiwać.

Mirror Link, czyli nawigacja w aucie przy wykorzystaniu telefonu
Mirror Link, czyli nawigacja w aucie przy wykorzystaniu telefonuŻródło: Auto Świat / ACZ

Smartfon łączy się przewodem USB z radiem, w radiu włącza się Mirror Link i na dużym ekranie można lustrzanie korzystać z aplikacji mobilnych smartfona. Mirror Link jest dostępny do wybranych modeli smartfonów (w chwili obecnej obsługuje jedyne telefony kompatybilne z MirrorLink 1.1: HTC One M8, HTC Eye oraz Sony Xperia Z3). Za odczytywanie nawigacji z telefonu wykorzystując technikę Mirror Link trzeba w Skodzie zapłacić 1650 zł (od wersji Ambition). Rozwiązanie to ma wady, gdyż podczas jazdy zdarzało się, że telefon tracił sygnał GPS i nawigacja nie działała prawidłowo.

Skoda Fabia Combi – nawigacja fabryczna

Producent zdaje sobie sprawę z tej niedoskonałości i nową Fabię Combi oferuje także z wbudowaną nawigacją fabryczną z funkcją sterowania głosowego. Układ radia z nawigacją Amundsen ma grafikę 2,5-D i ekran o rozdzielczości 800 x 480 pikseli. Aktualizację map zapewnia tzw. funkcja MapCare będąca seryjnym wyposażeniem nawigacji w Europie. Cena radia z nawigacją Amundsen nie jest jeszcze znana, ale prawdopodobnie wyniesie ok. 4500 zł.

Skoda Fabia Combi – aplikacje pozwalające śledzić parametry jazdy

Bardzo przydatna jest także kolejna funkcja w Skodzie Fabii czyli – SmartGate (450 zł). Umożliwia ona pokazanie określonych danych samochodu w specjalnych aplikacjach na smartfonie, zapamiętanie ich w nim i mobilne wykorzystanie. Transmisja danych odbywa się bezprzewodowo, za pośrednictwem WiFi.

Fabia Combi jest o 2500 zł droższa od hatchbacka
Fabia Combi jest o 2500 zł droższa od hatchbackaŻródło: Auto Świat / ACZ

Skoda Fabia Combi – duża poprawa prowadzenia

Nowa płyta podwoziowa MQB pozwoliła konstruktorom na wprowadzenie dużych zmian w podwoziu. Poprawę prowadzenia w nowym modelu uzyskano nie tylko przez zwiększenie szerokości rozstawu kół o 30 mm (z tyłu o 31 mm) oraz wydłużenie rozstawu osi o 5 mm, ale także przez modyfikacje ustawień zawieszenia. Układ kierowniczy jeszcze precyzyjniej wykonuje polecenia kierowcy, a zawieszenie zapewnia lepsze trzymanie się drogi, zwłaszcza podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Co ważne: nowa Skoda Fabia Combi oferuje jednocześnie dużo lepszy komfort podróżowania.

Skoda Fabia Combi – 1.2 TSI/110 KM to dobra dynamika i niskie spalanie

Jeśli mowa o komforcie to dużą rolę w tej kwestii odgrywa napęd. Benzynowy silnik 1.2 TSI o mocy 110 KM emituje niski poziom hałasu, nawet przy autostradowych prędkościach. Jednostka ta gwarantuje Skodzie Fabii przede wszystkim doskonałą dynamikę (0-100 km/h w 9,6 s), a przy tym niskie spalanie – średnio w teście 6 l/100 km. Pochwały należą się także skrzyni biegów za właściwy dobór przełożeń i poręczną zmianę biegów.

Skoda Fabia Combi – droższa od hatchbacka

Ceny Skody Fabii Combi rozpoczynają się od 43 880 zł (1.0 MPI/75 KM), a to oznacza, że odmiana kombi jest droższa od hatchbacka o 2500 zł. Testowy egzemplarz 1.2 TSI/110 KM Style z podstawowym wyposażeniem kosztuje 57 630 zł. Na liście seryjnego wyposażenia nowej Fabii Combi znajdziemy m.in.: 6 airbagow, ESP, XDS+ – rozbudowana elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, MULTICOLLISION BRAKE – hamulec antykolizyjny oraz FRONT ASSISTANT – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania (seryjny w Style, Active i Ambition – 1200 zł).

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16
Pojemność 1197
Moc. maks. 110/4600 KM/obr./min
Moment 175/1400-4000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 530/1395 l
Zbiornik paliwa 45 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4257/1732/1467 mm
Przysp. 0-100 km/h 9,6 s
Napęd man. 6/przedni
Prędkość maks. 199 km/h
Średnie spalanie fabr. 4,8 l/100 km
Cena (Style) 57 630 zł

Skoda Fabia Combi – podsumowanie

Skoda Fabia Combi to kolejny dowód na to, że w czeskiej marce drzemie olbrzymi potencjał. Auto okazuje się super przestronne, a cena – bardzo atrakcyjna. O tym, że Skoda Fabia nadal jest samochodem segmentu B, świadczy już tylko przestronność na tylnej kanapie.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków