- Nawet 8800 zł trzeba zapłacić za system nawigacyjny Columbus wraz z pakietem usług online
- Najbardziej zaawansowane radio w Skodzie Octavia to model Colmubus z ekranem o przekątnej 9.2”
- W Skodzie można wykorzystać trzy najpopularniejsze systemy integracji z telefonem: Android Auto, CarPlay oraz MirrorLink
- Nawet stare telefony działają w Skodzie poprzez MirrorLink – niestety już tylko na postoju.
Cennik może przerażać. Jeśli zechcecie wyposażyć Octavię w najbardziej zaawansowane radio multimedialne, to musicie przygotować się na spory wydatek. Sprzęt nazwany Columbus kosztuje zależnie od wersji wyposażenia od 5900 zł aż do 8800 zł. Do najtańszej wersji wyposażenia Active nawet nie da się go zamówić. Duża rozpiętość cen zależy od wersji wyposażenia samochodu (im droższa tym niższa cena dopłaty) oraz dodatkowych usług takich Infotainment Online (dostęp do internetu) oraz Care Connect (m.in. automatyczne wzywanie pomocy). Jak sprawują się na co dzień? Na początek sprawdziliśmy integrację z telefonami.
Skoda Octavia Combi - trzy w jednym
W Skodzie można wykorzystać trzy tryby połączenia radia ze smartfonem: Android Auto, CarPlay oraz MirrorLink. To duży atut czeskiej marki, gdyż niewielu producentów samochodów zapewnia tak duży wybór. Pojawia się jednak pytanie, czy Skoda Columbus będzie działać tylko z najnowszymi modelami telefonów, czy też także starsze wersje będą wciąż przydatne. Do testu przygotowaliśmy zatem modele sprzed kilku lat: Nokia 701 (z 2011 roku), Sony Xperia Z (z 2013 roku), HTC One M8 i 820 (oba z 2014 roku). Ponadto wykorzystaliśmy również takie modele jak Asus Zenfone 3 oraz Apple iPhone 7.
Skoda Octavia Combi - stary telefon działa, ale…
Starsze telefony połączyliśmy poprzez Mirror Link, czyli pierwszy rynkowy standard integracji radia z telefonem. O dziwo, w każdym przypadku udało się wyświetlić menu telefonu na dużym ekranie w Skodzie. Szczególnie miłe wrażenia pozostawiła Nokia, której tryb samochodowy do dziś imponuje wygodą obsługi (ikony są duże, by jak najłatwiej wybrać daną funkcję). Nawigacja wciąż działa podobnie jak odtwarzacz muzyki czy tryb telefonu.
Niestety wszystkie telefony ze starszą generacją MirrorLink mogą działać z radiem Skoda Columbus tylko na postoju. Gdy ruszymy, ekran zostanie wygaszony i pojawi się informacja o niekompatybilnej wersji oprogramowania. To samo zobaczymy w przypadku popularnego programu AutoMapa, który pojawi się na ekranie w Skodzie tylko podczas postoju.
Skoda Octavia Combi - nowsze telefony i MirrorLink
Bez większych problemów można korzystać z połączenia w przypadku nowszych telefonów z oprogramowaniem MirrorLink w wersji 1.1 lub jeszcze świeższej. Wówczas skorzystamy z wielu różnych programów, wśród których na uwagę zasługują m.in. polskie propozycje: Audioteka (do słuchania audiobooków oraz RockScout (aby na ekranie radia pojawiło się np. menu Spotify). Warto również skorzystać z aplikacji nawigacyjnej Sygic, która stanowi dobrą alternatywę dla firmowej nawigacji w Skodzie. Trzeba jednak przyznać, że firmowa nawigacja w radiu Columbus w niczym nie ustępuje aplikacji Sygic, jeśli chodzi o informacje o korkach. Dane pobierane są bowiem z internetu, co sprawia, że informacji o utrudnieniach drogowych jest sporo i są często aktualizowane.
Skoda Octavia Combi - Android Auto i Skoda Columbus
Aby skorzystać z Android Auto, trzeba się trochę wysilić. Aplikacja wciąż nie jest oficjalnie dostępna w polskim sklepie Google, co oznacza, że trzeba ją pobrać z innych stron internetowych. Warto jednak spróbować, gdyż tryb Android Auto świetnie sprawdza się z radiem Columbus. Na dużym ekranie (świetnej jakości) zobaczymy udane aplikacje Google Maps oraz ostrzegacz Waze (rozczarowuje słaba jakość grafiki). Ponadto dobrze działa odtwarzanie muzyki w ramach serwisu Spotify (znacznie lepiej niż w Apple!) oraz sam tryb telefonu wraz z książką telefoniczną.
Android Auto sprawdziliśmy z kilkoma telefonami (Asus Zenfone 3, HTC One M8 i Sony Xperia Z). Za każdym razem sprzęt był szybko rozpoznawany – menu ekranowe pojawiało się tuż po podłączeniu sprzętu przewodem USB. Nie było również problemów z doładowaniem baterii w trakcie korzystania z nawigacji. Na jakość dźwięku prowadzonych rozmów także trudno było narzekać.
Skoda Octavia Combi - CarPlay w Skodzie
Równie sprawnie radio rozpoznaje podłączony telefon Apple. Tryb CarPlay pojawia się na ekranie firmowego sprzętu tuż po połączeniu przewodem USB. Jakość wyświetlania jest znakomita. Podobnie jak jakość dźwięku odtwarzanej muzyki przechowywanej w pamięci telefonu. Niestety tryb samochodowy Apple w trakcie testu okazał się sporym rozczarowaniem (na co akurat Skoda nie ma wpływu). Ładowanie map (mimo połączenia LTE) trwało bardzo długo, co oznaczało, że w trakcie jazdy mieliśmy tylko puste kratki zamiast widoku ulic. Słabo sprawowało się także Spotify, które miało problemy z dźwiękiem oraz wyświetlaniem list muzycznych. W tym ostatnim przypadku pomagało jedynie podłączenie telefonu, włączenie odtwarzania muzyki i dopiero ponowne podpięcie do radia.
Columbus, czyli dobry ale drogi dodatek
Pod względem integracji ze smartfonami Skoda Columbus to jedna z najlepszych propozycji na rynku. Sprzęt imponuje także pod względem wyświetlacza wysokiej jakości, reakcji na dotyk oraz rozbudowanej funkcjonalności. Columbus jest również wygodny w obsłudze. Niestety jest jednak wolny od wad.
Najbardziej doskwiera brak tradycyjnych pokręteł do regulacji głośności i zmiany skali mapy. Radio od czasu do czasu potrafi się także zawiesić. Sporadycznie zdarzały się również problemy z wyraźnie opóźnioną reakcją na zmianę głośności. Trzeba także przywyknąć, że niekiedy po włączeniu sprzęt uruchamia się zaskakująco powoli. Skoda ma zatem nad czym popracować. Także pod względem finansowym. Columbus jest bowiem niestety bardzo kosztownym dodatkiem.
Skoda Octavia kombi 1.4 TSI - dane techniczne:
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbo benz./R4/16 |
Pojemność skokowa | 1390 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM/5000–5500 obr./min |
Maks. moment obr. | 250 Nm/2000–3500 obr./min |
Skrzynia biegów | manualna 6-biegowa |
Masa własna | 1247 kg |
Pojemność bagażnika | 610-1740 l |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 8,2 s |
Prędkość maksymalna | 216 km/h |
Średnie spalanie | 5,4 l/100 km |