- W ciągu trzech miesięcy Octavia Scout przejechała bez awarii 16 500 km
- Byliśmy nią trzykrotnie we Włoszech, raz w Chorwacji, kilka razy na Wybrzeżu
- Kierowcy chwalil prowadzenie, stabilność oraz neutralne zachowanie w łukach
Škodę Octavię Scout testowaliśmy co prawda latem ubiegłego roku, ale z publikacją podsumowania testu specjalnie poczekaliśmy do kolejnego sezonu wakacyjnego. Czemu? Testowaliśmy ją przez trzy miesiące głównie w czasie dalekich podróży. W tym czasie przejechaliśmy nią 16 500 km – trzykrotnie byliśmy we Włoszech, raz w Chorwacji, kilka razy na polskim Wybrzeżu. W trakcie testu nie było żadnej awarii, a my dokładnie mogliśmy poznać wady i zalety auta.
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – mocny i oszczędny silnik
Za najważniejszą zaletę uznaliśmy wszechstronność. Pod tym ogólnym stwierdzeniem kryje się wiele cech, m.in. możliwość dynamicznej i jednocześnie ekonomicznej jazdy. Samo przyspieszenie (0-100 km/h w 8,5 s) może nie zwala z nóg, ale dostępny już przy niskich obrotach maksymalny moment obrotowy (360 Nm przy 1600 obr./min) docenialiśmy podczas wyprzedzania i na stromych górskich podjazdach. Z kolei średnie zużycie oleju napędowego, wynoszące ok. 6 l/100 km (dane z tras), oraz zasięg na jednym tankowaniu sięgający 1000 km czynią ten samochód wymarzonym pojazdem wakacyjnym.
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – idealna na na mazurskie szutry
Octavia Scout ze zwiększonym prześwitem (171 mm) i napędem 4x4 pozwoliła nam bez obaw o utknięcie w piasku czy zawiśnięcie w koleinie przemierzać w trakcie wakacji mazurskie szutry czy mniej utwardzone chorwackie drogi. Mogliśmy dojechać tam, gdzie zwykła osobówka nie miałaby szans dotrzeć w całości, a to było kolejną atrakcją wakacyjnych wojaży.
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – przestronna i pojemna
Podróże po europejskich autostradach też zaliczamy do udanych. Kierowcy chwalili w Octavii Scout pewne prowadzenie, stabilność przy wysokich prędkościach oraz neutralne zachowanie w łukach. Pasażerowie z kolei byli zadowoleni z komfortu zapewnianego przez podwozie Škody. Siedzący z tyłu chwalili swobodę ruchów, a w upalne dni – nawiewy klimatyzacji. Podróżujący Octavią Scout narzekali jedynie na zbyt krótkie siedzisko kanapy oraz brak dostępności gniazda 12 V we wnętrzu. Żeby doładować telefony, mogli skorzystać jedynie z gniazd USB-C, ratunkiem okazało się więc ładowanie smartfonów z 12-woltowego gniazda w bagażniku.
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – bez awarii, choć...
Samochód nigdy nie zawiódł, ale bardzo zdziwiło nas zapalenie się kontrolki poziomu oleju przy przebiegu 12 400 km. Po wlaniu 1 litra do końca testu (19 987 km) ten problem nigdy się już nie powtórzył.
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – naszym zdaniem
Kombi może nie ma bojowego wyglądu jak SUV, ale lepiej od niego jeździ, okazuje się tańsze w zakupie i bardziej ekonomiczne. Octavia w podwyższonej wersji Scout z napędem 4x4 wydaje się wymarzonym autem dla osób, które aktywnie spędzają wakacje.
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – osiągi (dane fabryczne)
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Zasilanie | common rail |
Maksymalna moc | 150 KM przy 3000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm przy 1600 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 7 |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentyl./tarczowe |
Marka i model opon | Goodyear Eagle F1 |
Rozmiar opon | 225/45 R 18 |
Masa własna/ładowność | 1580/617 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2000/750 kg |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 640-1700*/55 l |
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – dane producenta
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Spalanie miasto/poza miastem | 5,1-5,5 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 135-145 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1080 km |
Min. średnica zawracania | 10,4 m |
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – wyposażenie
Wersja | Scout |
8 airbagów (w tym centralny) | S |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S |
Reflektory LED Top Matrix | S |
Elektr. ster. szyby/lusterka | S/S |
Radio/nawigacja/Bluetooth | S/S/S |
Aut. klimatyzacja/aktywny tempomat | S/S |
Relingi/przyciemniane tylne szyby | S/S |
Kessy Full – bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem | 1100 zł |
Pakiety Comfort Plus/Drive Plus | 4000/2500 zł |
Wyświetlacz head-up | 2750 zł |
18-calowe aluminiowe felgi | S |
Lakier metalik Błękit Lava | 2300 zł |
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI – gwarancje/ceny
Cena podst. test. wersji w 2021/2022 r. | 151 850/159 750 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata/b.o. |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena test. egzemplarza w 2021 roku | 164 500 zł |
Octavia Combi Scout 4x4 ze 150-konnym dieslem to świetna propozycja dla osób, które lubią dużo podróżować, nie zawsze po asfaltowych nawierzchniach.
Zwiększony prześwit w Octavii Scout
nie przeszkadza w czerpaniu przyjemności z dynamicznej jazdy na zakrętach. Na zdjęciu droga w okolicach Rogoznicy (Chorwacja).
Średnie spalanie z wyjazdu do Chorwacji przez
Włochy i z powrotem (5165 km) z czterema osobami i kompletem walizek wyniosło 6,0 l/100 km. W tle Dubrownik (Chorwacja).
Do złudzenia przypominający rzymskie Koloseum amfiteatr w Puli to obowiązkowy punkt wycieczki po północnej Istrii (Chorwacja).
Genazzano k. Rzymu (Włochy). Atutem Octavii podczas dalekich podróży jest zasięg sięgający 1000 km. Trasę do Rzymu we
czwórkę pokonaliśmy ze średnią prędkością blisko 100 km/h, spalanie wyniosło 5,8 l/100 km.
Dąbki k. Koszalina. Kolejna podróż, tym razem nad Bałtyk. Rodzina (2+2) bez trudu zmieściła bagaże (640 l). Dzieci siedzące z tyłu ładowały telefony z gniazda 12 V znajdującego się w kufrze.
W drodze znad polskiego morza zatrzymaliśmy się, by podziwiać start szybowców na lotnisku Korne k. Kościerzyny, ale nie tylko tam...
...konieczna była bowiem wizyta na stacji paliw,
by uzupełnić olej silnikowy. Auto miało wówczas przebieg nieco ponad 12 tys. km (wszedł 1 litr).
Cyfrowe zegary, head-up i 10-calowy ekran multimediów w czytelny sposób dostarczają informacje.
Na liście seryjnego wyposażenia Scouta są m.in. centralna poduszka powietrzna i adaptacyjny tempomat.
Dużo przestrzeni z tyłu, do tego komfort jazdy podnoszą nawiewy klimatyzacji. Przydałoby się dłuższe siedzisko.
Bagażnik jest przepastny (640 l) i funkcjonalny (schowek na długie przedmioty).
Octavia Scout ze zwiększonym prześwitem (171 mm) i napędem 4x4 pozwala bez obaw podróżować drogach gorszej jakości.
Wybrzeże nad Morzem Adriatyckim w południowej Dalmacji.
Obszar Parku Narodowego Jezior Plitwickich wynosi ponad 296 kilometrów kwadratowych co czyni go jednym z największych obszarów chronionych na terenie Chorwacji.
Dubrownik – kiedyś ośrodek handlu rangi europejskiej, obecnie miasto nastawione na turystykę. Obecnie liczy ok. 30 tys. mieszkańców.