Trzecia generacja Škody Octavii jest oferowana od 2012 roku. Od tego czasu bestseller z Czech zdążył się już nieco opatrzyć. Widać to szczególnie, gdy postawimy go obok nowej wersji. Ta wyróżnia się świeższym „spojrzeniem”, co jest zasługą szerszej osłony chłodnicy i podzielonych reflektorów.
Modernizacja oznacza nie tylko odmłodzony wygląd, ale przede wszystkim nowocześniejsze rozwiązania techniczne. Teraz w Octavii wszystkie światła, również główne reflektory, mogą być wykonane w pełnej technologii LED, która zapewnia autu efektowny wygląd i poprawia bezpieczeństwo - skuteczniej oświetlając drogę.
W dzisiejszych czasach nie wyobrażamy sobie nowoczesnego samochodu bez rozbudowanych multimediów. Pod tym kątem o nowej Octavii można mówić w samych superlatywach. Pojemnościowy ekran, elegancko wkomponowany w deskę rozdzielczą, reaguje już na lekki dotyk. W najwyższej wersji z nawigacją Columbus wyświetlacz ma przekątną aż 9,2 cala. Auto można wyposażyć w szybki dostęp do Internetu LTE z opcją hotspot WLAN. Skoda Connect oferuje wiele funkcji online (np. dostęp do informacji o korkach w czasie rzeczywistym, prognozy pogody czy listy stacji paliw posortowanej według wysokości cen).
Z samochodem można łatwo i szybko zintegrować smartfona (platforma SmartLink+ wykorzystuje standardy Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLinkTM i SmartGate). To wygodne i bezpieczne rozwiązanie w czasie jazdy. Nie trzeba się przy tym martwić o stan baterii – korzystając ze schowka z możliwością indukcyjnego ładowania. Za pośrednictwem telefonu można uzyskać także zdalny dostęp do auta (służy do tego aplikacja Škoda Connect). Jeszcze do niedawna o takich udogodnieniach w Octavii można było tylko pomarzyć.
We wnętrzu nie brakuje pomysłowych i przydatnych rozwiązań, takich jak: porty USB i gniazdo 230V z tyłu, podgrzewana kierownica i personalizowane kluczyki. Do jednych z nich zaliczamy również uchwyt montowany w miejscu na kubek, w którym umieścimy w kluczyk i telefon. Na tym nie koniec. Na życzenie kabinę po zmroku mogą nastrojowo oświetlać dyskretne listwy zamontowane w drzwiach.
Powyższe nowości są ważne i przydatne, jednak Octavia jest ceniona przede wszystkim za rekordową przestronność w swojej klasie. Pod tym względem nic się nie zmieniło. Wnętrze pojazdu jest bardzo obszerne. Żaden z pasażerów nie powinien narzekać na brak miejsca. Bagażnik o pojemności 590 litrów wystarczy nawet na rodzinne wakacje (610 l w kombi). Pakowanie ułatwia pokrywa otwierająca się razem z szybą (zaleta nadwozia typu liftback).
Gama jednostek napędowych jest bardzo rozbudowana – składa się z aż dziewięciu jednostek. Do wyboru są silniki benzynowe, zasilane gazem ziemnym CNG i wysokoprężne o mocy od 86 do 184 KM (niedługo do oferty dołączy usportowiony wariant RS). Jeszcze przed modernizacją gamę uzupełniono o trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM. Pod maską prezentowanego egzemplarza znalazł się oszczędny i dynamiczny silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM.
Większość silników może współpracować z sześcio- lub nową siedmiostopniową dwusprzęgłową skrzynią DSG. Obie zmieniają przełożenia w szybkim tempie. Najmocniejsze wersje benzynowe i wysokoprężne można wyposażyć w napęd na cztery koła. Od niedawna w Octavii oferowany jest system DCC z adaptacyjnymi amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia, które mogą pracować w trzech trybach: normalnym, sportowym lub komfortowym.
Podczas modernizacji powiększyła się również lista systemów bezpieczeństwa. Nowościami w Octavii są m.in. system awaryjnego hamowania w ruchu miejskim z funkcją rozpoznawania pieszych, wykrywanie pojazdów w martwej strefie czy wspomaganie wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego.
Modernizacja Skody Octavii to nie tylko nowe przednie lampy. Wyposażono ją w wiele innych przydatnych rozwiązań, dzięki którym powinnna zadowolić również bardzo wymagających klientów. Poza tym Octavia pozostaje wierna swoim założeniom - to bardzo funkcjonalny i przyjemny w prowadzeniu samochód.