Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Skoda Superb 2.0 TDI Combi - Idealna na dalekie trasy

Skoda Superb 2.0 TDI Combi - Idealna na dalekie trasy

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Nadwozie typu kombi i diesel pod maską to wymarzone atrybuty samochodu na dalekie rodzinne podróże. Czy nowa Skoda Superb Combi ze 190-konnym silnikiem wysokoprężnym nadaje się do tego zadania?

Skoda Superb Combi 2.0 TDI:190 KM (9)Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Skoda nie ukrywa, że ma ambicje, żeby Superb był autem klasy premium. Świadczy o tym zarówno wyposażenie, m.in. trójstrefowa klimatyzacja, regulowane zawieszenie, jak i jakość wykończenia czy łatwość prowadzenia. Choć pod tymi względami niczego Superbowi nie brakuje, to wygraną w porównaniach („AŚ” 40 i 44/15) zapewniły mu głównie przestronna kabina i niska cena.

Skoda Superb – Rekordowo przestronny

To, czy nowy Superb stał się już autem klasy premium, podlega dyskusji (o tym zadecydują klienci), pewne jest natomiast to, że pozostał niezwykle funkcjonalnym pojazdem, zwłaszcza w wersji kombi. Oprócz legendarnej już przestronności – w drugim rzędzie foteli dorosły może założyć nogę na nogę, bagażnik ma aż 660 l pojemności – auto zachwyca praktycznymi rozwiązaniami. Weźmy na przykład dwie parasolki umieszczone w przednich drzwiach, składanie oparć kanapy z wnętrza bagażnika, chowany hak holowniczy czy bezdotykowe otwieranie pokrywy kufra po umieszczeniu nogi pod tylnym zderzakiem.

Te cechy sprawiają, że Superb Combi sprawdza się nie tylko na co dzień, lecz także podczas dalekich rodzinnych podróży. W trasie docenia się oczywiście 190-konnego diesla, który zapewnia znakomitą dynamikę autu z kompletem pasażerów i bagażu na pokładzie, a do tego – co ważne – jest oszczędny. Co prawda, nie udało nam się zbliżyć do fabrycznego spalania (śr. 4,2 l/100 km), ale zużycie na poziomie 6,2 l/100 km uznajemy za dobry wynik.

Skoda Superb – dobre prowadzenie, ale komfort...

Ponieważ mieliśmy już doświadczenia z jazdy Superbem z „automatem”, nieco brakowało nam tego udogodnienia (z lenistwa), tyle że na precyzję manualnej zmiany biegów absolutnie nie narzekaliśmy. Ponadto po raz pierwszy mieliśmy okazję podróżować Superbem z klasycznym zawieszeniem, pozbawionym regulacji twardości amortyzatorów (dopłata: 4000 zł). Trzeba przyznać, że precyzja prowadzenia była dobra, podobnie komfort. Nie podobało nam się do końca zachowanie auta podczas pokonywania osiedlowych spowalniaczy (tzw. śpiących policjantów). Bujało wówczas nadwoziem nadzwyczaj mocno – to odczucie było tak silne, jakby Superb miał zużyte amortyzatory.

Skoda Superb – Tani? to wcale nie oczywiste

Na koniec kilka słów o cenie Superba. Owszem, na tle konkurencji z klasy premium (Audi A4, BMW serii 3) jest atrakcyjna (o kilkadziesiąt tys. zł niższa), ale gdy zestawimy ją z segmentem D (VW Passat, Ford Mondeo, Mazda 6), tak różowo już nie będzie (niektórzy rywale są tańsi).

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3500-4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 400/1750-3250
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 215/55 R 17
Dł./szer./wys. (mm) 4856/1864/1477
Rozstaw osi (mm) 2841
Masa własna/ładowność (kg) 1525/640
Pojemność bagażnika (l) 660-1950
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Prędkość maksymalna 235 km/h
Spalanie w mieście 5,0 l/100 km
poza miastem 3,8 l/100 km
średnie 4,2 l/100 km
Emisja CO2 109 g/km
Teoretyczny zasięg 1571 km
Średnica zawracania 11,7 m
Cena podst. testowanej wersji 139 400,00 zł

Skoda Superb – Podsumowanie:

Świetna jakość wykończenia, przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, do tego dynamiczny i oszczędny silnik sprawiają, że Superba można by uznać za wzór dla rywali. Owszem, byłoby tak, gdyby nie zawieszenie, którego zachowanie w pewnych sytuacjach wymaga poprawy.

Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków