- Pod maskę Subaru XV i nowego Forestera trafił hybrydowy napęd 2.0/150 KM
- Wykorzystując wyłącznie silnik EV jesteśmy w stanie jechać z prędkością do 40 km/h
- Masa układu hybrydowego wynosi 110 kg (silnik EV, przewody, moduł, bateria)
Nowe normy emisji spalin dokonały prawdziwej rewolucji w motoryzacji. Firmy musiały ograniczyć palety silnikowe, a nawet modelowe. Subaru wycofało z Europy kultowe WRX STi, w innych modelach zrezygnowano z kolei z mocniejszych silników. Nie było już odwrotu – Japończycy, żeby utrzymać się na powierzchni, musieli wprowadzić do swoich aut napęd hybrydowy.
W pierwszej kolejności zastosowali go w dwóch najpopularniejszych modelach: XV i Foresterze (5. generacji). Pod nazwą „e-Boxer” kryje się hybryda, której sercem jest 2-litrowy wolnossący benzynowy bokser z wtryskiem bezpośrednim (80 proc. nowych części) o mocy 150 KM, wspomagany przez 10-kilowatową jednostkę elektryczną, zintegrowaną z bezstopniową skrzynią Lineatronic. Nie jest to jednak typowa tzw. miękka hybryda, gdyż układ e-Boxer może pracować w aż trzech trybach: benzynowym, elektrycznym oraz benzynowo-elektrycznym. Zasięg podczas jazdy z wykorzystaniem silnika EV wynosi do 1,6 km, a maksymalna prędkość to 40 km/h.
Napęd e-Boxer zwiększył masę obu modeli o 110 kg i – co ważne – nie ograniczył w żaden sposób pozostałych parametrów samochodów. Pojemność bagażnika pozostała praktycznie bez zmian (w poprzednim Foresterze wynosiła 509 l, w nowym – 505 l), gdyż koło zapasowe zastąpiono zestawem naprawczym. Nadal oba modele mają symetryczny napęd AWD. Żaden z nich nie przeszedł jeszcze procesu homologacyjnego, nie znamy więc ani osiągów aut, ani zużycia paliwa, ale Japończycy zapewniają, że oszczędność w spalaniu powinna wynosić ok. 10 proc.
Subaru e-BOXER – trzy próby na torze
Brak homologacji oznaczał niemożność wyjechania Foresterem i XV na publiczne drogi, dlatego przedpremierowe jazdy zorganizowano dla nas na zamkniętym torze ÖAMTC Teesdorf w Austrii. Mieliśmy tam okazję sprawdzić auta w trzech próbach pod kątem możliwości terenowych, osiągów i prowadzenia oraz bezpieczeństwa. Zarówno XV, jak i Forester (każdy z nich ma prześwit 220 mm) dzielnie pokonywały próby offroadowe, składające się ze stromych zjazdów i wjazdów, trawersowania i brodzenia. Duże wrażenie zrobiło na nas zwłaszcza działanie systemu X-Mode (w nowym Foresterze regulowany), który odpowiada za dystrybucję momentu obrotowego w układzie S-AWD oraz uruchamia kontrolę zjazdu ze wzniesienia.
Na pętli toru Teesdorf sprawdziliśmy przyspieszenie i prowadzenie. Lepszymi właściwościami jezdnymi wykazało się niższe, lżejsze mające krótszy rozstaw osi XV, które z większą precyzją omijało przeszkody. Choć podczas ostrej jazdy wyższe nadwozie Forestera mocniej się wychylało, to jednak auto nadal pozostawało pod pełną kontrolą kierowcy, który w razie potrzeby mógł liczyć na pomoc skutecznego w działaniu ESP. W obu autach, wyposażonych w 150-konne wolnossące jednostki e-Boxer, odczuwaliśmy jednak niedosyt dynamiki na torze.
Subaru e-BOXER – auto zagląda w oczy kierowcy
Testowanie bezpieczeństwa polegało na sprawdzeniu działania nowego układu monitorowania wzroku kierowcy w Foresterze i – w obu modelach – systemu unikania kolizji (EyeSight) oraz na próbie zapanowania nad autem na płycie poślizgowej. Pierwszy z systemów reagował krótkim sygnałem dźwiękowym w sytuacji, gdy kierowca na zbyt długo odrywał wzrok od prowadzenia. Kolejny – EyeSight – działał trzystopniowo. W czasie dojazdu do symulowanej przeszkody najpierw ostrzegał kierowcę dźwiękowo i wizualnie, a gdy ten nie reagował, rozpoczynał hamowanie, zaś w sytuacji bezpośredniego zagrożenia kolizją potrafił zatrzymać samochód.
Czekamy z niecierpliwością na testy na drogach publicznych, kiedy to ocenimy komfort jazdy i realne korzyści z napędu hybrydowego. Na razie na Forestera 5. generacji trzeba czekać do października, a na XV z napędem e-Boxer – do nowego roku. Cen obu modeli nie podano.
Subaru e-BOXER – moim zdaniem
Nowy napęd Subaru z pewnością pozwolił spełnić producentowi ostre normy emisji spalin, ale obawiam się, że klient z jego zastosowania nie będzie miał zbyt wielu korzyści. Zwłaszcza że zdrożała produkcja aut...
Silnik | benz. B4/16 + elektryczny |
Pojemność i rodzaj silnika | 1995 ccm |
Maksymalna moc | 150 KM przy 5600 obr./min |
Moment obrotowy | 194 Nm przy 4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | bezstopniowa CVT/4x4 |
Prędkość maksymalna | bd. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | bd. |
Średnie zużycie paliwa | bd. |
Masa własna | bd. |
Dł./szer./wys (Forester; XV) | 4625/1815/1730; 4465/1800/1595 mm |
Pojemność bagażnika (Forester; XV) | 505; 385 l |
Cena | b.d. |