- Pod maskę Subaru XV i nowego Forestera trafił hybrydowy napęd 2.0/150 KM
- Wykorzystując wyłącznie silnik EV jesteśmy w stanie jechać z prędkością do 40 km/h
- Masa układu hybrydowego wynosi 110 kg (silnik EV, przewody, moduł, bateria)
Nowe normy emisji spalin dokonały prawdziwej rewolucji w motoryzacji. Firmy musiały ograniczyć palety silnikowe, a nawet modelowe. Subaru wycofało z Europy kultowe WRX STi, w innych modelach zrezygnowano z kolei z mocniejszych silników. Nie było już odwrotu – Japończycy, żeby utrzymać się na powierzchni, musieli wprowadzić do swoich aut napęd hybrydowy.
W pierwszej kolejności zastosowali go w dwóch najpopularniejszych modelach: XV i Foresterze (5. generacji). Pod nazwą „e-Boxer” kryje się hybryda, której sercem jest 2-litrowy wolnossący benzynowy bokser z wtryskiem bezpośrednim (80 proc. nowych części) o mocy 150 KM, wspomagany przez 10-kilowatową jednostkę elektryczną, zintegrowaną z bezstopniową skrzynią Lineatronic. Nie jest to jednak typowa tzw. miękka hybryda, gdyż układ e-Boxer może pracować w aż trzech trybach: benzynowym, elektrycznym oraz benzynowo-elektrycznym. Zasięg podczas jazdy z wykorzystaniem silnika EV wynosi do 1,6 km, a maksymalna prędkość to 40 km/h.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNapęd e-Boxer zwiększył masę obu modeli o 110 kg i – co ważne – nie ograniczył w żaden sposób pozostałych parametrów samochodów. Pojemność bagażnika pozostała praktycznie bez zmian (w poprzednim Foresterze wynosiła 509 l, w nowym – 505 l), gdyż koło zapasowe zastąpiono zestawem naprawczym. Nadal oba modele mają symetryczny napęd AWD. Żaden z nich nie przeszedł jeszcze procesu homologacyjnego, nie znamy więc ani osiągów aut, ani zużycia paliwa, ale Japończycy zapewniają, że oszczędność w spalaniu powinna wynosić ok. 10 proc.
Subaru e-BOXER – trzy próby na torze
Brak homologacji oznaczał niemożność wyjechania Foresterem i XV na publiczne drogi, dlatego przedpremierowe jazdy zorganizowano dla nas na zamkniętym torze ÖAMTC Teesdorf w Austrii. Mieliśmy tam okazję sprawdzić auta w trzech próbach pod kątem możliwości terenowych, osiągów i prowadzenia oraz bezpieczeństwa. Zarówno XV, jak i Forester (każdy z nich ma prześwit 220 mm) dzielnie pokonywały próby offroadowe, składające się ze stromych zjazdów i wjazdów, trawersowania i brodzenia. Duże wrażenie zrobiło na nas zwłaszcza działanie systemu X-Mode (w nowym Foresterze regulowany), który odpowiada za dystrybucję momentu obrotowego w układzie S-AWD oraz uruchamia kontrolę zjazdu ze wzniesienia.
Na pętli toru Teesdorf sprawdziliśmy przyspieszenie i prowadzenie. Lepszymi właściwościami jezdnymi wykazało się niższe, lżejsze mające krótszy rozstaw osi XV, które z większą precyzją omijało przeszkody. Choć podczas ostrej jazdy wyższe nadwozie Forestera mocniej się wychylało, to jednak auto nadal pozostawało pod pełną kontrolą kierowcy, który w razie potrzeby mógł liczyć na pomoc skutecznego w działaniu ESP. W obu autach, wyposażonych w 150-konne wolnossące jednostki e-Boxer, odczuwaliśmy jednak niedosyt dynamiki na torze.
Subaru e-BOXER – auto zagląda w oczy kierowcy
Testowanie bezpieczeństwa polegało na sprawdzeniu działania nowego układu monitorowania wzroku kierowcy w Foresterze i – w obu modelach – systemu unikania kolizji (EyeSight) oraz na próbie zapanowania nad autem na płycie poślizgowej. Pierwszy z systemów reagował krótkim sygnałem dźwiękowym w sytuacji, gdy kierowca na zbyt długo odrywał wzrok od prowadzenia. Kolejny – EyeSight – działał trzystopniowo. W czasie dojazdu do symulowanej przeszkody najpierw ostrzegał kierowcę dźwiękowo i wizualnie, a gdy ten nie reagował, rozpoczynał hamowanie, zaś w sytuacji bezpośredniego zagrożenia kolizją potrafił zatrzymać samochód.
Czekamy z niecierpliwością na testy na drogach publicznych, kiedy to ocenimy komfort jazdy i realne korzyści z napędu hybrydowego. Na razie na Forestera 5. generacji trzeba czekać do października, a na XV z napędem e-Boxer – do nowego roku. Cen obu modeli nie podano.
Subaru e-BOXER – moim zdaniem
Nowy napęd Subaru z pewnością pozwolił spełnić producentowi ostre normy emisji spalin, ale obawiam się, że klient z jego zastosowania nie będzie miał zbyt wielu korzyści. Zwłaszcza że zdrożała produkcja aut...
Silnik | benz. B4/16 + elektryczny |
Pojemność i rodzaj silnika | 1995 ccm |
Maksymalna moc | 150 KM przy 5600 obr./min |
Moment obrotowy | 194 Nm przy 4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | bezstopniowa CVT/4x4 |
Prędkość maksymalna | bd. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | bd. |
Średnie zużycie paliwa | bd. |
Masa własna | bd. |
Dł./szer./wys (Forester; XV) | 4625/1815/1730; 4465/1800/1595 mm |
Pojemność bagażnika (Forester; XV) | 505; 385 l |
Cena | b.d. |
Galeria zdjęć
Do Subaru XV i nowego Forestera trafił ekologiczny napęd e-Boxer (benz. 2.0/150 KM+elektr. 13,6 KM). Obydwa modele zbudowano na Subaru Global Platform.
Podczas prób na torze nadwozie nowego Forestera mocno wychylało się. Mimo to samochód pewnie trzymał obrany kurs.
Forester zbudowany na Subaru Global Platform ma o 30 mm większy rozstaw osi, lepsze materiały, nowe multimedia i kamerę cofania z nowymi funkcjami.
Kierowca może obserwować ekran przepływu energii i stanu naładowania akumulatora.
Kamera cofania w nowym Foresterze ma lepszą rozdzielczość oraz większe pole widzenia.
Na pokładzie nie brakuje nowoczesnych multimediów z interfejsem Apple CarPlay i Android Auto.
Kierowca może wybrać 3 tryby pracy systemu sterującego napędem. X-Mode ma także funkcję kontroli zjazdu ze wzniesienia.
Szersze nadwozie oferuje więcej miejsca dla pasażerów.
Litowo-jonowa bateria (25 kg) nie ograniczyła pojemności kufra, gdyż zrezygnowano z „zapasu”.
Elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika otwiera i zamyka się znacznie szybciej niż poprzedniku.
Forester wyposażony w prześwit 220 mm i symetryczny napęd AWD nie boi się terenowych wyzwań.
Subaru XV 2. generacji zadebiutował w 2017 roku. Teraz otrzymał jedynie nowy hybrydowy napęd.
System ostrzegania przed kolizją z funkcją zatrzymania to element standardowy. Działa znakomicie.
Wnętrze XV: dobrej jakości materiały, intuicyjna obsługa i nowoczesne multimedia.
Prześwit 220 mm pozwala w terenie na wiele. W XV znajdziemy także system X-Mode zawierający kontrolę zjazdu z wzniesienia.
e-Boxer trafi pod maskę XV na początku 2020 roku i będzie oferowany równolegle z benzynowym silnikiem 1.6. Obydwa współpracują ze skrzynią Lineartronic.