Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Suzuki Baleno 1.2 – spełnia swoją rolę | TEST

Suzuki nigdy nie słynęło z rewolucyjnego designu swoich samochodów. Biorąc to pod uwagę należy przyznać, że nowe Baleno wygląda naprawdę nieźle. Nie ma się za bardzo do czego przyczepić, a co z resztą?

Suzuki Baleno 1.2 – żwawy i oszczędny

Do testu otrzymaliśmy model z podstawowym silnikiem benzynowym. To jednostka starszej daty z wtryskiem pośrednim i bez popularnego turbodoładowania. Wielu kierowców uzna to za zaletę – mniej elementów mogących ulec kosztownej awarii. Alternatywnie w gamie modelu znajduje się nowy silnik z rodziny BoosterJet, generujący moc 110 KM z 1 litra pojemności.

Tutaj mamy starą szkołę. Silnik 1.2 oddaje do dyspozycji prowadzącego 90 KM i 120 Nm. Maksymalny moment obrotowy generowany jest od 4400 obr./min, więc trzeba korzystać z wyższych zakresów obrotów, by auto chciało dynamiczniej jechać. Wtedy osiągi są akceptowalne (niedostatek mocy zauważymy tylko przy pełnym załadunku), ale w środku robi się mniej przyjemnie (głośno). Nie jest to winą wyłącznie wysoko „kręconego” silnika, po prostu kabina została przeciętnie wyciszona (wyraźnie słychać szumy jadących obok samochodów).

Suzuki Baleno 1.2 Elegance
Suzuki Baleno 1.2 EleganceŻródło: Onet

Bardzo pozytywnie zaskakuje natomiast zużycie paliwa. Podczas jazdy typowo miejskiej z baku ubywało tylko 6 litrów paliwa na 100 km (niewiele więcej niż podaje producent). Przy spokojnej jeździe powinno być jeszcze oszczędniej. Baleno skłania do zachowawczego prowadzenia, wtedy jedzie się nim po prostu najprzyjemniej. Zawieszenie zestrojono stosunkowo miękko, więc dzielnie radzi sobie ono z niedoskonałościami nawierzchni. Należy przyznać, że auto nie wychyla się przy tym zbytnio w zakrętach, ale fotele nie zapewniają zbyt mocnego trzymania bocznego. Obsługa skrzyni biegów jest poprawna, również układ kierowniczy nie należy do tych zbyt mocno „gumowatych”.

Suzuki Baleno 1.2 - wyrośnięty i dobrze wyposażony maluch

Pozycja za kierownicą jest stosunkowo wysoka, więc do auta wygodnie się wsiada, również do tyłu. Baleno występuje wyłącznie w pięciodrzwiowym nadwoziu. Auto powstało na nowej płycie podłogowej. To sprawiło, że jest lekkie (masa własna wynosi 865 kg) i oferuje bardzo przestronne wnętrze - jak na segment, który reprezentuje.

Na tylnej kanapie nie brakuje przestrzeni na nogi. Nieco gorzej jest na wysokość. Pasażerowie o wzroście 180 cm niemal ocierają głową o dach. Duży okazuje się bagażnik. Standardowo ma on pojemność 355 litrów, a wyposażony w funkcjonalną, podwójną podłogę i koło zapasowe – 320 litrów. To nadal dobry wynik w porównaniu z możliwościami transportowymi bezpośredniej konkurencji.

Jakość wykończenia kabiny stoi na przeciętnym poziomie. Nie brakuje w niej twardych plastików, podatnych na zarysowania. Deskę rozdzielczą zaprojektowano prosto i czytelnie. Większość przycisków zastąpiono siedmiocalowym ekranem dotykowym (razem z automatyczną klimatyzacją tylko w najwyższym poziomie wyposażenia). Funkcje systemu multimedialnego obsługuje się wygodnie. Interfejs jest czytelny, a reakcja na dotyk - szybka. Ze smartfonem można połączyć się poprzez port USB lub system Bluetooth. Po włączeniu wstecznego biegu, na centralnym ekranie wyświetlany jest wyraźny obraz z kamery cofania. Ponadto, w wersji Elegance pomiędzy zegarami znajduje się drugi kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego.

Suzuki Baleno 1.2 Elegance
Suzuki Baleno 1.2 EleganceŻródło: Onet

Baleno można również wyposażyć (od wersji Premium Plus) w adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości czy system wspomagania hamowania awaryjnego. Pierwszy przyda się w trasie, natomiast drugi okazuje się zbyt czuły w intensywnym ruchu miejskim. Irytuje jego nadgorliwe działanie oraz sygnał dźwiękowy, który przy tym wydaje. Takie są jednak wymogi bezpieczeństwa. Dzięki radarowi Baleno otrzymało jedną gwiazdkę więcej w testach zderzeniowych Euro NCAP (w sumie cztery).

Suzuki oferuje naprawdę wiele w kwestii wyposażenia. Niestety, tradycyjnie dla marek japońskich, możliwości konfiguracji są ograniczone. Poszczególne elementy przyporządkowano do konkretnych poziomów wyposażenia, nie można ich wybierać osobno.

Suzuki Baleno 1.2 – naszym zdaniem: poprawne auto

Baleno nie zadowoli wymagających kierowców, którzy oczekują wysokiej jakości wykonania czy ponadprzeciętnej precyzji prowadzenia. Ten samochód będzie za to dobrym wyborem dla spokojnych czy starszych osób, którzy szukają prostego, przestronnego i oszczędnego auta na co dzień. Nowe Suzuki jest po prostu poprawne. Nie posiada rażących wad, które mogłyby przewyższyć jego wspomniane zalety.

Suzuki Baleno 1.2 – plusy

Przestronne wnętrze, oszczędny silnik, łatwy w obsłudze system multimedialny, bogate wyposażenie, niewygórowane ceny niższych wersji

Suzuki Baleno 1.2 – minusy

Materiały wykończeniowe niskiej jakości, słabo wyciszona kabina, przeciętne osiągi, brak polskiego menu

Suzuki Baleno 1.2 – dane techniczne

Silnikbenzynowy, R4, 16V
Pojemność skokowa1242 cm3
Moc maksymalna 90 KM/6000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 120 Nm/4400 obr./min.
Napędna przednie koła
Skrzynia biegówręczna, 5-biegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Spalanie testowe 6 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość3995/1745/1470 mm
Rozstaw osi 2520 mm
Pojemność bagażnika 355 l (320)
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Cena Baleno 1.2 od 43 900 zł (Elegance – 58 900 zł)
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków