Można się zastanawiać po co komuś mocny diesel i sportowy charakter w kompaktowym kombi. Okazuje się jednak, że takie połączenie wcale nie jest bezzasadne. Ale po kolei.

Samochód ma lekko sportową stylistykę, a to zasługa odpowiednio zaprojektowanych zderzaków oraz efektownych aluminiowych felg i podwójnego układu wydechowego. To niewiele? Może i tak, ale pamiętajmy, że nie chodzi tu o prawdziwie sportowy model.

We wnętrzu VW Golf Variant GTD prezentuje się ciekawiej, a to nie tylko zasługa spłaszczonej u dołu kierownicy czy aluminiowych pedałów, lecz przede wszystkim sportowych siedzeń, które dobrze podpierają z boku i mają udaną stylistykę – typową dla VW kraciastą tapicerkę.

Przy okazji nie można zapomnieć, że sportowe akcenty nie ograniczyły praktyczności nadwozia – przestronność w obu rzędach siedzeń jest na tyle dobra, że nawet wysocy pasażerowie będą się tu czuli swobodnie. Nie bez znaczenia jest również pojemny bagażnik – 605-1620 l.

Pod maską VW Golfa GTD pracuje diesel o mocy 184 KM. Dzięki niej samochód osiąga setkę już po 7,9 s. Co istotne odpowiednia dawka mocy dostępna jest już przy niskim poziomie prędkości obrotowych, a dzięki temu zwiększanie prędkości jest płynne i ani przez chwilę nie wyczuwa się dziury turbinowej. Podczas jazdy do uszu jadących dociera miarowy pomruk diesla, który nawet w trakcie dynamicznego podróżowania nie jest przesadnie głośny.

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzić auto z manulaną skrzynią biegów. Przekładnia działa precyzyjnie i nawet jeżeli szybko operuje się dźwignią, to zawsze trafia ona idealnie w odpowiednie miejsce.

Ekonomicznie, komfortowo, a może sportowo?

To już zależy od upodobań kierującego. Wystarczy użyć klawisza na tunelu pomiędzy przednimi fotelami, wybrać odpowiedni tryb jazdy i samochód pozwala na oszczędną jazdę, zapewnia dobry komfort resorowania lub staje się żwawszy, bo silnik z większą werwą reaguje na wciskanie pedału gazu. Dzięki możliwościom różnorodnej konfiguracji z podróżowania Golfem GTD będziemy zadowoleni zarówno wtedy gdy chcemy jechać z rodziną jak i w sytuacji, gdy marzy się nam odrobina szaleństwa na krętej drodze.

Dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność 1968
Moc maksymalna 184/3500 KM/obr./min
Moment obrotowy 380/1750 Nm/obr./min
Pojemność bagażnika 605-1620 l
Zbiornik paliwa 50 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4575/1799/1470 mm
Przysp. 0-100 km/h 7,9 s
Skrzynia/napęd man. 6/przedni
Prędkość maksymalna 231 km/h
Średnie spalanie 4,4 l/100 km