Potężne koła, obniżone zawieszenie, liczne spoilery, a do tego ścięty tył – wygląd RS Q3 Sportbacka emanuje dużą mocą. W teście sprawdzamy, jak spisuje się 400-konny kompaktowy SUV Audi w nowej wersji nadwoziowej.
Ścięty tył nadwozia, nawiązujący linią do coupé, na dobre zagościł w SUV-ach. Choć nie jest praktyczny (ogranicza widoczność do tyłu oraz miejsce na bagaż i nad głowami tylnych pasażerów), to jednak stał się popularny właśnie w SUV-ach, które oprócz offroadowego wyglądu zyskały jeszcze sportowy charakter. O ile w przypadku bazowych silników w Q3 Sportbacku (benzyniak i diesel o mocach 150 KM) trudno mówić o sporcie, o tyle w wypadku testowanej przez nas 400-konnej wersji RS nikt chyba nie będzie miał wątpliwości, że stworzono ją z myślą o szybkiej jeździe.
Oprócz ściętego tyłu zadziorność Sportbacka podkreśla niższe o 45 mm względem klasycznego Q3 nadwozie. Przyciągający uwagę jaskrawy lakier (zielony Kyalami za 2320 zł) doskonale komponuje się z zarezerwowanymi dla RS-a szerszymi nadkolami oraz czarnymi elementami: logo, chłodnicą, końcówkami wydechu, dyfuzorem i 21-calowymi felgami Polygon (opcja).
Audi RS Q3 Sportback – magiczne przyciski RS1 i RS2
Rasowość pojazdu ma także odbicie w jego wnętrzu. Spłaszczona u dołu kierownica RS i mieszek biegów przeszyte czerwonymi nićmi, aluminiowe nakładki na pedałach, sportowe fotele RS, karbonowe elementy czy wreszcie rozbudowane – o informacje na temat: ciśnienia w oponach, momentu obrotowego, mocy wyjściowej, czasów pokonywania okrążenia, sił G i przyspieszenia – wirtualne zegary świetnie harmonizują z zadziornością modelu RS.
Audi RS Q3 – wymiaryŹródło: Auto Świat
O ową zadziorność podczas jazdy dba z kolei dopracowane, obniżone sportowe zawieszenie RS sport plus z adaptacyjną kontrolą tłumienia oraz dającym zawsze świetne wyczucie progresywnym układem kierowniczym. I choć w przypadku pierwszego elementu można przyciskiem z wnętrza regulować sztywność amortyzacji, to nawet w najbardziej komfortowym ustawieniu czuć będzie zawsze dużą sztywność sprężyn. Ale nie może być inaczej, gdyż kompaktowy SUV toczy się po asfalcie na 21-calowych kołach z płaskimi jak naleśnik oponami w rozmiarze 255/35. Ich szerokość i niski stopień ugięcia docenia się podczas dynamicznej jazdy na zakręcie, zwłaszcza gdy pokonanie łuku poprzedza wybór sportowego ustawienia podwozia.
A skoro już mowa o zmianie ustawień, to w RS Q3 kierowca ma do dyspozycji cały ich wachlarz. Oprócz czterech gotowych programów Audi drive select może spersonalizować dwa tryby – RS1 i RS2 – i w błyskawiczny sposób wywołać ich działanie przyciskiem na kierownicy. Wróćmy jeszcze na chwilę do ich konfiguracji, bowiem oprócz zmian charakterystyki silnika, skrzyni biegów, zawieszenia czy układu kierowniczego można skonfigurować też rozdział napędu quattro lub dźwięk silnika.
I tu musimy się na chwilę zatrzymać, bowiem to, co inżynierom Audi udało się przygotować w kwestii brzmienia, jest prawdziwym majstersztykiem. Po pierwsze, już sama pięciocylindrowa jednostka generuje rasowe dźwięki, które są wzmacniane w testowym egzemplarzu opcjonalnym wydechem RS i „dopędzane” syntetyczną barwą płynącą z głośników. W RS Q3 nie trzeba szukać granic przyczepności opon na zakrętach, by doświadczyć potężnego skoku adrenaliny, w tym przypadku bezpieczniej jest wcisnąć choćby na chwilę gaz do oporu podczas jazdy tunelem i wsłuchać się w grzmoty, które ten pojazd funduje.
Audi RS Q3 Sportback – szybko się rozpędza, ale i skutecznie hamuje
Jednak trzeba wówczas pamiętać, że z dużą uwagą należy obchodzić się z gazem w tym modelu, gdyż po 4,6 s od startu kompaktowy SUV Audi uzyskuje 100 km/h, a dłuższe przytrzymanie pedału wciśniętego do oporu daje 200 km/h po kolejnych 12,4 s. Na szczęście, gdyby zdarzyła się wam chwila roztargnienia, o błyskawiczne zatrzymanie auta dbają skuteczniejsze wraz z rozgrzaniem układu ceramiczne hamulce (100-0 km/h w 34,1 m).
Wspomnieliśmy już, że w codziennym użytkowaniu należy się liczyć z niskim komfortem jazdy. Głośny wydech RS-a daje się częściowo uciszyć odpowiednią konfiguracją. Auto mimo sportowego przeznaczenia na wąskich uliczkach czy parkingach zawsze pozostaje zwrotne (śr. zawracania 11,1-11,5 m). Podczas rodzinnych podróży Sportbackiem docenicie przesuwaną w zakresie 13 cm (w klasycznym Q3: 15 cm) tylną kanapę, choć rosłe dzieci nie będą chwalić przestrzeni ani na nogi, ani nad głową, ani na szerokość. Na szczęście standardowe pojemności bagażników obu „Q-trójek” są takie same (530 l), różnice pojawiają się tylko w przypadku konieczności maksymalnego wykorzystania przestrzeni bagażowej – o 125 l na niekorzyść Sportbacka. Ale ta niedogodność nie będzie raczej czynnikiem decydującym o wyborze nadwozia RS Q3.
Podobnie zresztą jak cena, bowiem sportowy SUV ze ściętym tyłem jest droższy od klasycznej wersji tylko o 8000 zł, co wobec kwoty 270 000 zł nie będzie miało znaczenia. Rywalem dla RS Q3 Sportbacka może być nieco słabszy (387 KM) Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+ za 272 700 zł.
Audi RS Q3 Sportback – to nam się podoba:
znakomite osiągi 5-cyl. silnika,
świetne brzmienie,
błyskawiczne reakcje podwozia,
zaawansowane multimedia i systemy bezpieczeństwa.
Audi RS Q3 Spotrtback – to nam się nie podoba:
mało przestrzeni w 2. rzędzie siedzeń,
ograniczony komfort w codziennej jeździe,
duże spalanie,
gorsza widoczność do tyłu,
wysoka cena zakupu.
Audi RS Q3 Sportback – podsumowanie
Nie jestem fanem nadwozia coupé w SUV-ach, gdyż zmniejsza ich praktyczność. Ale w testowym RS Q3 przymykam na to oko, bo skonfigurowano je do dawania frajdy na torze. Super przyspiesza, fenomenalnie brzmi i zapewnia gokartową frajdę z jazdy. Na co dzień jednak jest nieco męczące...
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h
1,9 s
0-100 km/h
4,5 s
0-130/0-200 km/h
7,2/17,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
2,4 s (aut.)
80-120 km/h
2,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność
1764/504 kg
Rozdział masy (przód/tył)
57/43 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)
11,7/11,6 m
Hamow. ze 100 km/h zimne
35,1 m
gorące
34,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
59 dB (A)
przy 100 km/h
66 dB (A)
przy 130 km/h
69 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.)
10,2 l/100 km
Zasięg
580 km
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory
benzynowy, turbo/R5/20
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu
wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)
2480
Moc silnika (KM/obr./min)
400/5850
Maks. mom. (Nm/obr./min)
480/1950-5850
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)
4,5/280
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km)
10,2/232 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd
aut. 7/4x4
Marka i model opon test. auta
Continental ContiSportContact6
Rozmiar opon test. auta
255/35 R 21
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l)
530-1400/60
Śr. tarcz ham. ceram. p/t (mm)
380/310
Maks. masa przycz. z ham./bez (kg)
1900/750
Wyposażenie
Wersja
RS Q3 Sportback
Klima 3-stref./unikanie kolizji
S/S
Światła LED Matrix z dyn. kier.
5130 zł
Przesuwana kanapa/nagłoś. B&O
S/2950 zł
System multimedialny/nawigacja
S/14 270 zł
Sport. wydech/progres. ukł. kier.
5900 zł/S
Adapt. zawiesz./ceram. hamulce
5780/29 170 zł
Lakier metalik/alufelgi 21 cali
2320/5310 zł
Ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej
278 300 zł
Gwarancja mech./perforacyjna
3 lata (90 tys. km)/12 lat
Przeglądy
wg wskazań komputera
Cena testowanego auta
425 980 zł
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.