- Jazz jest mały z zewnątrz i przy tym szokująco duży w środku
- Prześwit został zwiększony o 16 mm do 152 mm – to jeszcze nie kwalifikuje Jazza do odważnej jazdy poza asfaltem, ale wystarcza by bez obaw o uszkodzenia nadwozia dotrzeć na polanę w głębi lasu czy położoną na odludziu działkę
- Napęd jest bardzo ciekawy: współpracują 97-konny silnik benzynowy i 109-konny elektryk. Rzadko się zdarza w hybrydach, by ten drugi był mocniejszy od pierwszego
- Przeczytaj też:
- Honda Jazz Crosstar – ciekawy napęd hybrydowy
- Honda Jazz Crosstar – bardzo oszczędna
- Honda Jazz Crosstar – to nam się podoba
- Honda Jazz Crosstar – to nam się nie podoba
- Honda Jazz Crosstar – nasza opinia
- Honda Jazz Crosstar – wymiary
- Honda Jazz Crosstar – nasze pomiary testowe
- Honda Jazz Crosstar – dane techniczne
- Honda Jazz Crosstar – wyposażenie
- Honda Jazz Crosstar – ceny i wyposażenie
Honda Jazz Crosstar: brzmi fantazyjnie, wygląda dyskusyjnie, ale wystarczy spojrzeć na tę pudełkowatą karoserię ozdobioną plastikowymi dokładkami i myślami... jesteś już przy weekendzie. Ten lekko uterenowiony, oryginalny mikrovan kryje wiele talentów. Zwiększony do 152 mm prześwit to nie jest jeszcze przepustka na bezdroża, choć wystarczy, by bez obaw o uszkodzenia dotrzeć na polanę w głębi lasu.
Przeczytaj też:
- Test Hondy Jazz
- Test nowej Toyoty Yaris 1.5 Hybrid
- Eksploatacja i naprawy auta – radzimy jak zaoszczędzić
Bagażnik o pojemności 298 l w domyślnej konfiguracji może nie porywa, jednak okazuje się bardzo praktyczny. Ma niski próg i spory otwór załadunku. Składająca się na różne sposoby tylna kanapa oraz wysokie nadwozie znacząco poprawiają możliwości transportowe. Patent Magic Seats pozwala unieść siedziska do pionu i w ten sposób przewieźć na stojąco wyższe przedmioty. Można też oczywiście złożyć oparcia i wówczas siedziska opuszczają się. Powstaje 1199 l przestrzeni.
Jazz jest mały z zewnątrz i przy tym szokująco duży w środku. Z przodu poczucie przestrzeni, a także widoczność są typowe dla vana, zadbano o duże przeszklenie. Nawet postawne osoby znajdą dość miejsca w obu rzędach siedzeń. Tylne drzwi są krótkie, ale wysokie i otwierają się niemal pod kątem prostym – to daje wygodny dostęp do kabiny nawet na ciasnym parkingu.
Honda Jazz Crosstar – ciekawy napęd hybrydowy
Jazz Crosstar jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. Na papierze łączna moc układu 109 KM nie robi wrażenia, ale w praktyce okazuje się, że kombinacja 1,5-litrowego benzyniaka rozwijającego 97 KM i 109-konnego elektryka jest w zupełności wystarczająca. Podczas jazdy miejskiej prym wiedzie zrywna i cicha jednostka elektryczna. Silnik spalinowy płynnie i zadziwiająco rzadko wkracza do gry. Trzeba docisnąć gaz, żeby wszedł na wysokie obroty i nieprzyjemnie zawył.
Przekładnia jest bezstopniowa, ale ma symulowane biegi, więc nawet podczas gwałtownego przyspieszania nie są utrzymywane drażniące ucho jednostajne obroty. Z kolei podczas hamowania 95-konny generator zamienia energię kinetyczną w elektryczną i ładuje baterię.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoHonda Jazz Crosstar – bardzo oszczędna
W efekcie ten zaawansowany układ napędowy okazuje się bardzo oszczędny. Nawet poruszając się po mieście na krótkich trasach, w gęstym ruchu można osiągnąć spalanie na poziomie 5 l/100 km. Przy sprzyjających okolicznościach możliwe są nawet wyniki z „3” przed przecinkiem, również poza miastem. Zużycie gwałtownie rośnie za to na autostradzie, potrafi przekroczyć 8 l/100 km – silnik spalinowy częściej wchodzi na wysokie obroty.
Sympatyczna i nieszablonowa Honda, niestety, szokuje też ceną: Crosstar jest o 7000 zł droższy od zwykłego Jazza i dostępny tylko z bardzo bogatym wyposażeniem Executive. W rezultacie cennik tego mikrovana otwiera kwota aż 112 900 zł.
Honda Jazz Crosstar – to nam się podoba
- Świetny stosunek przestronności kabiny do wielkości nadwozia
- Dopracowany i oszczędny napęd hybrydowy
- Bardzo bogate wyposażenie
Honda Jazz Crosstar – to nam się nie podoba
- Wysoka cena
- Nieco za twarde resorowanie
- Nierówna podłoga bagażnika
Honda Jazz Crosstar – nasza opinia
Jestem zafascynowany harmonią i dojrzałością hybrydowego układu napędowego Jazza. To pod wieloma względami wymarzone auto do miasta. 7000 zł dopłaty za nieco większy prześwit i crossoverowy styl przy tak wysokiej cenie bazowej nie ma tak wielkiego znaczenia. Jazz Crosstar sprawia wrażenie bardzo solidnego auta.
Honda Jazz Crosstar – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Honda Jazz Crosstar – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 9,3 s |
0-130 km/h | 16,0 s |
60-100 km/h | 5,7 s |
80-120 km/h | 8,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1261/449 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 64/36 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 10,7/10,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 39,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 39,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 5,3 l/100 km |
Zasięg | 755 km |
Honda Jazz Crosstar – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | elektryczny + benzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 |
Moc silnika spalinowego (KM/obr./min) | 97/5500-6400 |
Maks. moment obr. silnika spalinowego (Nm/obr./min) | 131/4500-5000 |
Moc silnika elektrycznego (KM) | 109 |
Moment silnika elektrycznego (Nm) | 253 |
Całkowita moc systemu (KM) | 109 |
Skrzynia biegów | aut. bezstopniowa |
Napęd | przedni |
0-100 km/h (s) | 9,9 s |
V maks. (km/h) | 175 |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 4,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 104 |
Pojemność bagażnika (l) | 298-1199 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 |
Marka i model opon test. auta | Dunlop Enasave EC300 |
Rozmiar opon | 185/60 R 16 |
Honda Jazz Crosstar – wyposażenie
Wersja | Crosstar Executive |
10 airbagów | S |
Reflektory LED | S |
Klimatyzacja aut. | S |
Podgrzewane fotele | S |
System multimedialny | S |
Nawigacja | S |
Apple CarPlay i Android Auto | S |
Czujniki parkowania | S |
Kamera cofania | S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Asystent pasa ruchu | S |
Lakier surf | 2500 zł |
Czarny dach | 1500 zł |
Honda Jazz Crosstar – ceny i wyposażenie
Cena podstawowa test. wersji | 112 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań lub co rok |
Cena testowanego egzemplarza | 116 900 zł |
Galeria zdjęć
Crosstar ma o 16 mm zwiększony prześwit (który wynosi teraz 152 mm), plastikowe osłony na zderzakach, błotnikach i progach oraz relingi dachowe.
Amortyzacja miejskich nierówności, jak zapadnięte studzienki czy progi, jest nieco za twarda jak na spokojny charakter Jazza.
Pudełkowata bryła świetnie sprawdza się w mieście, podobnie jak wysokie i krótkie drzwi, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie na ciasnych parkingach.
Zaawansowany hybrydowy układ napędowy zapewnia świetną płynność jazdy w mieście i bardzo niskie spalanie.
Twarde plastiki rekompensują obszycia z estetycznej tkaniny i białe wstawki. Dwuramienna kierownica dodaje oryginalności i jest poręczna. Wysoka pozycja, dobra widoczność.
Ekran za kierownicą nie daje zbyt dużych możliwości konfiguracji wskazań, informacje są rozrzucone trochę przypadkowo i komputer pokładowy też okazuje się (jak to w Hondzie) niepotrzebnie udziwniony.
Cyfryzacja cyfryzacją, ale klasyczny regulator podświetlenia instrumentów też jest. Super!
Uchwyt na kubek przy kratce nawiewu – zawsze trochę się schłodzi...
Nowy system multimedialny ma przyjaźniejszy interfejs niż np. ten w Civicu, przytomnie reaguje na dotyk.
Przekładnia jest bezstopniowa, ale ma symulowane biegi, więc nawet podczas gwałtownego przyspieszania nie są utrzymywane drażniące ucho jednostajne obroty. Tryb B zwiększa siłę hamowania silnikiem elektrycznym.
W Jazzie jest wiele półek, pojemników, uchwytów i schowków – ten przed pasażerem nawet dwuczęściowy. Teraz trzeba tylko pamiętać, gdzie się co odłożyło...
Skokowej regulacji oparcia nie lubimy, ale hydrofobową tapicerkę bardzo pochwalamy!
Z tyłu ogrom miejsca i możliwości: siedziska da się podnieść lub położyć z oparciem
Podłoga bagażnika ma, niestety, stopień. Pojemność: 298-1199 l.
Pod podłogą znajduje się mały schowek.
Tetris z drobiazgami: trójkąt ostrzegawczy, gaśnica, i zestaw naprawczy mieszczą się w bocznym schowku bagażnika. W mało którym aucie te elementy dają się tak dobrze poupychać.