• Jazz jest mały z zewnątrz i przy tym szokująco duży w środku
  • Prześwit został zwiększony o 16 mm do 152 mm – to jeszcze nie kwalifikuje Jazza do odważnej jazdy poza asfaltem, ale wystarcza by bez obaw o uszkodzenia nadwozia dotrzeć na polanę w głębi lasu czy położoną na odludziu działkę
  • Napęd jest bardzo ciekawy: współpracują 97-konny silnik benzynowy i 109-konny elektryk. Rzadko się zdarza w hybrydach, by ten drugi był mocniejszy od pierwszego

Honda Jazz Crosstar: brzmi fantazyjnie, wygląda dyskusyjnie, ale wystarczy spojrzeć na tę pudełkowatą karoserię ozdobioną plastikowymi dokładkami i myślami... jesteś już przy weekendzie. Ten lekko uterenowiony, oryginalny mikrovan kryje wiele talentów. Zwiększony do 152 mm prześwit to nie jest jeszcze przepustka na bezdroża, choć wystarczy, by bez obaw o uszkodzenia dotrzeć na polanę w głębi lasu.

Bagażnik o pojemności 298 l w domyślnej konfiguracji może nie porywa, jednak okazuje się bardzo praktyczny. Ma niski próg i spory otwór załadunku. Składająca się na różne sposoby tylna kanapa oraz wysokie nadwozie znacząco poprawiają możliwości transportowe. Patent Magic Seats pozwala unieść siedziska do pionu i w ten sposób przewieźć na stojąco wyższe przedmioty. Można też oczywiście złożyć oparcia i wówczas siedziska opuszczają się. Powstaje 1199 l przestrzeni.

Jazz jest mały z zewnątrz i przy tym szokująco duży w środku. Z przodu poczucie przestrzeni, a także widoczność są typowe dla vana, zadbano o duże przeszklenie. Nawet postawne osoby znajdą dość miejsca w obu rzędach siedzeń. Tylne drzwi są krótkie, ale wysokie i otwierają się niemal pod kątem prostym – to daje wygodny dostęp do kabiny nawet na ciasnym parkingu.

Honda Jazz Crosstar – ciekawy napęd hybrydowy

Jazz Crosstar jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. Na papierze łączna moc układu 109 KM nie robi wrażenia, ale w praktyce okazuje się, że kombinacja 1,5-litrowego benzyniaka rozwijającego 97 KM i 109-konnego elektryka jest w zupełności wystarczająca. Podczas jazdy miejskiej prym wiedzie zrywna i cicha jednostka elektryczna. Silnik spalinowy płynnie i zadziwiająco rzadko wkracza do gry. Trzeba docisnąć gaz, żeby wszedł na wysokie obroty i nieprzyjemnie zawył.

Przekładnia jest bezstopniowa, ale ma symulowane biegi, więc nawet podczas gwałtownego przyspieszania nie są utrzymywane drażniące ucho jednostajne obroty. Z kolei podczas hamowania 95-konny generator zamienia energię kinetyczną w elektryczną i ładuje baterię.

Honda Jazz Crosstar – bardzo oszczędna

W efekcie ten zaawansowany układ napędowy okazuje się bardzo oszczędny. Nawet poruszając się po mieście na krótkich trasach, w gęstym ruchu można osiągnąć spalanie na poziomie 5 l/100 km. Przy sprzyjających okolicznościach możliwe są nawet wyniki z „3” przed przecinkiem, również poza miastem. Zużycie gwałtownie rośnie za to na autostradzie, potrafi przekroczyć 8 l/100 km – silnik spalinowy częściej wchodzi na wysokie obroty.

Sympatyczna i nieszablonowa Honda, niestety, szokuje też ceną: Crosstar jest o 7000 zł droższy od zwykłego Jazza i dostępny tylko z bardzo bogatym wyposażeniem Executive. W rezultacie cennik tego mikrovana otwiera kwota aż 112 900 zł.

Honda Jazz Crosstar – to nam się podoba

  • Świetny stosunek przestronności kabiny do wielkości nadwozia
  • Dopracowany i oszczędny napęd hybrydowy
  • Bardzo bogate wyposażenie

Honda Jazz Crosstar – to nam się nie podoba

  • Wysoka cena
  • Nieco za twarde resorowanie
  • Nierówna podłoga bagażnika

Honda Jazz Crosstar – nasza opinia

Jestem zafascynowany harmonią i dojrzałością hybrydowego układu napędowego Jazza. To pod wieloma względami wymarzone auto do miasta. 7000 zł dopłaty za nieco większy prześwit i crossoverowy styl przy tak wysokiej cenie bazowej nie ma tak wielkiego znaczenia. Jazz Crosstar sprawia wrażenie bardzo solidnego auta.

Honda Jazz Crosstar – wymiary

Honda Jazz Crosstar -  wymiary Foto: Auto Świat
Honda Jazz Crosstar - wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Honda Jazz Crosstar – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 3,2 s
0-100 km/h 9,3 s
0-130 km/h 16,0 s
60-100 km/h 5,7 s
80-120 km/h 8,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1261/449 kg
Rozdział masy (przód/tył) 64/36 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 10,7/10,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 39,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 39,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 5,3 l/100 km
Zasięg 755 km

Honda Jazz Crosstar – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory elektryczny + benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa (cm3) 1498
Moc silnika spalinowego (KM/obr./min) 97/5500-6400
Maks. moment obr. silnika spalinowego (Nm/obr./min) 131/4500-5000
Moc silnika elektrycznego (KM) 109
Moment silnika elektrycznego (Nm) 253
Całkowita moc systemu (KM) 109
Skrzynia biegów aut. bezstopniowa
Napęd przedni
0-100 km/h (s) 9,9 s
V maks. (km/h) 175
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 4,6
Emisja CO2 (g/km) 104
Pojemność bagażnika (l) 298-1199
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40
Marka i model opon test. auta Dunlop Enasave EC300
Rozmiar opon 185/60 R 16

Honda Jazz Crosstar – wyposażenie

Wersja Crosstar Executive
10 airbagów S
Reflektory LED S
Klimatyzacja aut. S
Podgrzewane fotele S
System multimedialny S
Nawigacja S
Apple CarPlay i Android Auto S
Czujniki parkowania S
Kamera cofania S
Kluczyk zbliżeniowy S
Asystent pasa ruchu S
Lakier surf 2500 zł
Czarny dach 1500 zł

Honda Jazz Crosstar – ceny i wyposażenie

Cena podstawowa test. wersji 112 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co rok
Cena testowanego egzemplarza 116 900 zł