Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Honda Jazz Crosstar - przemiłe hybrydowe cross-coś

Honda Jazz Crosstar - przemiłe hybrydowe cross-coś

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Honda Jazz Crosstar rozmiary ma typowo miejskie, stylistykę przygodową, napęd bardzo oszczędny, ale cenę – dość ambitną. Testujemy hybrydową wersję 1.5 i-MMD

Honda Jazz Crosstar
Zobacz galerię (24)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Honda Jazz Crosstar
  • Jazz jest mały z zewnątrz i przy tym szokująco duży w środku
  • Prześwit został zwiększony o 16 mm do 152 mm – to jeszcze nie kwalifikuje Jazza do odważnej jazdy poza asfaltem, ale wystarcza by bez obaw o uszkodzenia nadwozia dotrzeć na polanę w głębi lasu czy położoną na odludziu działkę
  • Napęd jest bardzo ciekawy: współpracują 97-konny silnik benzynowy i 109-konny elektryk. Rzadko się zdarza w hybrydach, by ten drugi był mocniejszy od pierwszego

Honda Jazz Crosstar: brzmi fantazyjnie, wygląda dyskusyjnie, ale wystarczy spojrzeć na tę pudełkowatą karoserię ozdobioną plastikowymi dokładkami i myślami... jesteś już przy weekendzie. Ten lekko uterenowiony, oryginalny mikrovan kryje wiele talentów. Zwiększony do 152 mm prześwit to nie jest jeszcze przepustka na bezdroża, choć wystarczy, by bez obaw o uszkodzenia dotrzeć na polanę w głębi lasu.

Przeczytaj też:

Bagażnik o pojemności 298 l w domyślnej konfiguracji może nie porywa, jednak okazuje się bardzo praktyczny. Ma niski próg i spory otwór załadunku. Składająca się na różne sposoby tylna kanapa oraz wysokie nadwozie znacząco poprawiają możliwości transportowe. Patent Magic Seats pozwala unieść siedziska do pionu i w ten sposób przewieźć na stojąco wyższe przedmioty. Można też oczywiście złożyć oparcia i wówczas siedziska opuszczają się. Powstaje 1199 l przestrzeni.

Jazz jest mały z zewnątrz i przy tym szokująco duży w środku. Z przodu poczucie przestrzeni, a także widoczność są typowe dla vana, zadbano o duże przeszklenie. Nawet postawne osoby znajdą dość miejsca w obu rzędach siedzeń. Tylne drzwi są krótkie, ale wysokie i otwierają się niemal pod kątem prostym – to daje wygodny dostęp do kabiny nawet na ciasnym parkingu.

Honda Jazz Crosstar – ciekawy napęd hybrydowy

Jazz Crosstar jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. Na papierze łączna moc układu 109 KM nie robi wrażenia, ale w praktyce okazuje się, że kombinacja 1,5-litrowego benzyniaka rozwijającego 97 KM i 109-konnego elektryka jest w zupełności wystarczająca. Podczas jazdy miejskiej prym wiedzie zrywna i cicha jednostka elektryczna. Silnik spalinowy płynnie i zadziwiająco rzadko wkracza do gry. Trzeba docisnąć gaz, żeby wszedł na wysokie obroty i nieprzyjemnie zawył.

Przekładnia jest bezstopniowa, ale ma symulowane biegi, więc nawet podczas gwałtownego przyspieszania nie są utrzymywane drażniące ucho jednostajne obroty. Z kolei podczas hamowania 95-konny generator zamienia energię kinetyczną w elektryczną i ładuje baterię.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Honda Jazz Crosstar – bardzo oszczędna

W efekcie ten zaawansowany układ napędowy okazuje się bardzo oszczędny. Nawet poruszając się po mieście na krótkich trasach, w gęstym ruchu można osiągnąć spalanie na poziomie 5 l/100 km. Przy sprzyjających okolicznościach możliwe są nawet wyniki z „3” przed przecinkiem, również poza miastem. Zużycie gwałtownie rośnie za to na autostradzie, potrafi przekroczyć 8 l/100 km – silnik spalinowy częściej wchodzi na wysokie obroty.

Sympatyczna i nieszablonowa Honda, niestety, szokuje też ceną: Crosstar jest o 7000 zł droższy od zwykłego Jazza i dostępny tylko z bardzo bogatym wyposażeniem Executive. W rezultacie cennik tego mikrovana otwiera kwota aż 112 900 zł.

Honda Jazz Crosstar – to nam się podoba

  • Świetny stosunek przestronności kabiny do wielkości nadwozia
  • Dopracowany i oszczędny napęd hybrydowy
  • Bardzo bogate wyposażenie

Honda Jazz Crosstar – to nam się nie podoba

  • Wysoka cena
  • Nieco za twarde resorowanie
  • Nierówna podłoga bagażnika

Honda Jazz Crosstar – nasza opinia

Jestem zafascynowany harmonią i dojrzałością hybrydowego układu napędowego Jazza. To pod wieloma względami wymarzone auto do miasta. 7000 zł dopłaty za nieco większy prześwit i crossoverowy styl przy tak wysokiej cenie bazowej nie ma tak wielkiego znaczenia. Jazz Crosstar sprawia wrażenie bardzo solidnego auta.

Honda Jazz Crosstar – wymiary

Honda Jazz Crosstar -  wymiary
Honda Jazz Crosstar - wymiaryŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Honda Jazz Crosstar – nasze pomiary testowe

0-50 km/h3,2 s
0-100 km/h9,3 s
0-130 km/h16,0 s
60-100 km/h5,7 s
80-120 km/h8,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1261/449 kg
Rozdział masy (przód/tył)64/36 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)10,7/10,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)39,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)39,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.)5,3 l/100 km
Zasięg755 km

Honda Jazz Crosstar – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyelektryczny + benzynowy/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Pojemność skokowa (cm3)1498
Moc silnika spalinowego (KM/obr./min)97/5500-6400
Maks. moment obr. silnika spalinowego (Nm/obr./min)131/4500-5000
Moc silnika elektrycznego (KM)109
Moment silnika elektrycznego (Nm)253
Całkowita moc systemu (KM)109
Skrzynia biegówaut. bezstopniowa
Napędprzedni
0-100 km/h (s)9,9 s
V maks. (km/h)175
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km)4,6
Emisja CO2 (g/km)104
Pojemność bagażnika (l)298-1199
Pojemność zbiornika paliwa (l)40
Marka i model opon test. autaDunlop Enasave EC300
Rozmiar opon185/60 R 16

Honda Jazz Crosstar – wyposażenie

WersjaCrosstar Executive
10 airbagówS
Reflektory LEDS
Klimatyzacja aut.S
Podgrzewane foteleS
System multimedialnyS
NawigacjaS
Apple CarPlay i Android AutoS
Czujniki parkowaniaS
Kamera cofaniaS
Kluczyk zbliżeniowyS
Asystent pasa ruchuS
Lakier surf2500 zł
Czarny dach1500 zł

Honda Jazz Crosstar – ceny i wyposażenie

Cena podstawowa test. wersji112 900 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądywg wskazań lub co rok
Cena testowanego egzemplarza116 900 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków