• Nowe BMW serii 8 to tak naprawdę bardziej snobistycznie pozycjonowana następczyni „szóstki”
  • W nowym BMW serii 8 mamy aż siedem trybów jazdy, w tym Adaptive, który sam dostosowuje charakterystykę pracy podzespołów, uwzględniają styl jazdy kierowcy i warunki podróży
  • Według naszych pomiarów BMW serii 8 cabrio jest aż o 182 kg cięższa od wersji coupé

Wiosna? W tym roku nawet na południu Europy nie dało się jej uświadczyć. Jeszcze w maju mieliśmy coś na wzór jesieni, za to teraz... no, sami czujecie. Jak w BMW. 30 lat temu w Monachium jakoś nie mogli się przekonać, żeby produkować BMW serii 8 E31 jako cabrio. Powstały tylko 3 prototypy i trochę nieoficjalnych przeróbek poza murami firmy. Za to teraz – ledwo pojawiła się na rynku seria 8 coupé, a już wjeżdża kabriolet. W chwili odbioru M850i do testu była to jeszcze topowa odmiana, a kiedy się z nim rozstawaliśmy, BMW oznajmiło już szczegóły M8.

BMW M850i xDrive Cabrio – BMW serii 8 pochowało BMW serii 6

Nowe BMW serii 8 to tak naprawdę bardziej snobistycznie pozycjonowana następczyni „szóstki”. Karoseria i rozstaw osi są krótsze, kabina równie 2+2-osobowa, jak dotychczas (czyli w czwórkę wygodnie nie pojedziecie). A ponieważ BMW teraz dopieszcza wierzchołek swojej oferty (BMW X7, duży lifting BMW serii 7), to w strategię lepiej się wpisuje dwudrzwiowy model o nazwie BMW serii 8 niż BMW serii 6. I musi mieć wersję coupé, Gran Coupé jak i cabrio.

Stylistycznie BMW serii 8- w pełni się jednak broni. Długa, spiczasta maska budzi skojarzenia z BMW E31, nawet jeśli reflektory są już wąskie i ledowo-laserowe, a nie chowane, natomiast „nerki” stały się wielkimi „nerami”, a nie dyskretnymi „nereczkami”. Ludzie patrzą na ciebie i odnosisz wrażenie, że cię oceniają na te 100 000 zł więcej, o które BMW serii 8 cabrio jest droższe od nieprodukowanej już serii 6. Jeśli właśnie tak lubisz karmić swoją próżność, to 37 600 zł dopłaty względem „8-ki” coupé łykniesz jak młody pelikan. Ja bym cię w każdym razie do tego namawiał, bo kabriolet, o dziwo, jest lepszą wersją BMW serii 8. 

Przede wszystkim dobitniej słyszysz to, co masz pod maską. Mniej dochodzi do twoich uszu syntetycznie wzmocnionych tonów, a więcej tego, co sączy się z końcówek wydechu. W trybie Comfort już jest przyjemnie, w Sport bulgot V8 nabiera wyrazistości, a w Sport Plus jeszcze sobie przy odjęciach gazu zaczyna nieco charczeć.

Programów pracy podzespołów w ogóle masz tu 7 – poza wyżej wspomnianymi są jeszcze Adaptive (czyli sam dostosuje charakterystykę, biorąc pod uwagę styl jazdy kierowcy i warunki podróży), Eco Pro (pozwala zejść poniżej 10 l/100 km na autostradzie), Eco Pro Individual i Sport Individual. Regularnie będziesz korzystać głównie z ostatniego, doprawiając silnik i skrzynię biegów na ostro, a zawieszenie i układ kierowniczy – łagodnie. Czemu tak? Bo BMW M850i już z zasady ma sztywną charakterystykę. Nie myśl, że „8” w nazwie oznacza, że to rywal dwudrzwiowej klasy S Mercedesa. Duże cabrio BMW tak nie płynie. Porusza się bardziej zobowiązująco i sportowo, a czasem można wręcz odnieść wrażenie, że trochę nerwowo. Choć seryjny układ skrętnych tylnych kół działał tu lepiej niż w BMW M850i Coupé, którym jeździliśmy zimą (nie było już myszkowania na autostradzie), to jednak nadal dziwi dość agresywny sposób przestawiania tylnych kół.

BMW M850i xDrive Cabrio – placebo zwinności

Po pewnym okresie przyzwyczajenia i „uczenia się” od nowa wchodzenia w zakręty zaczynasz to przyjmować jako placebo zwinności. Jednak jak na układ kierowniczy BMW wkradło się tu odrobinę za wiele sztuczności, co pewnie ma też związek z próbą odczarowania masy. BMW podaje, że cabrio jest o 125 kg cięższe od coupé – według naszych pomiarów różnica ta wynosi nawet 182 kg. Opcjonalne adaptacyjne stabilizatory czynią cuda, żebyś w zakrętach o kilogramach myślał jak najmniej. Ale gdy „pociśniesz”, to w końcu zauważysz, że siedzisz w aucie, które waży 2123 kg. Podczas każdego wsiadania napis „Carbon Core” na listwie progowej przypomina ci, że gdzieś tam w głębi konstrukcji (konkretnie w tunelu środkowym) jakiś lekki karbon jest... No, ale wiedz, że w znacznie lżejszym coupé też prawdziwej lekkości nie doświadczysz. 

Trzeba zatem po prostu te kilogramy zaakceptować takimi, jakie są. Iść na całość, wybrać cabrio. Cieszyć się wiatrem w czuprynie, spojrzeniami. Tymi wszystkimi technicznymi bajerami, które działają dokładnie tak, jak tego oczekujesz od luksusowego auta. I tą fenomenalną współpracą mocarnego silnika z superogarniętą, aksamitnie pracującą skrzynią biegów. To, że cabrio jest do „setki” o 0,3 s wolniejsze od coupé, przeżyjesz. Natomiast po zamknięciu dachu i osiągnięciu przyjemnej prędkości podróżnej będziesz zdumiony, jak dobrze kabina jest chroniona przed hałasami z zewnątrz. No, albo czekaj na BMW M8...

BMW M850i xDrive Cabrio – naszym zdaniem

BMW serii 8 cabrio jeździło mi się lepiej niż wersją coupé. I zanim mi zarzucicie, że jako miłośnik jazdy bez dachu jestem nieobiektywny, to zapewniam was, że tylko ja mam taką opinię. Choć samochód wygląda spektakularnie, nie potrafię zrozumieć, dlaczego BMW się uparło, że nowa „szóstka” musi nazywać się „8”. Marketing...

BMW M850i xDrive Cabrio – to nam się podoba

  • Zgrane silnik i skrzynia biegów
  • Wyciszenie kabiny po zamknięciu dachu
  • Sztywność skrętna nadwozia
  • Dobra zwrotność (jak na tak duży samochód)

BMW M850i xDrive Cabrio – to nam się nie podoba

  • Wysoka masa własna
  • Mimo awansu klasowego w nazwie nie jest to konkurent Mercedesa klasy S

BMW M850i xDrive Cabrio – wyniki testu

0-50 km/h 1,7 s
0-100 km/h 4,0 s
0-130 km/h 6,0 s
0-160 km/h 8,7 s
60-100 km/h 2,0 s (aut.)
80-120 km/h 2,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2123/392 kg
Rozdział masy (przód/tył) 52/48 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,7/11,6 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) 35,7 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce gorące) 35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 61 dB (A)
przy 130 km/h 65 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 12,8 l/100 km
Zasięg 530 km

BMW M850i xDrive Cabrio – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 4395
Moc maks. (KM/obr./min) 530/5500-6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 750/1800-4600
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 3,9
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 10,7
Emisja CO2 (g/km)/norma 243/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 280-350/68
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 3 ZP
Rozmiar opon (p | t) 245/35 R 20 | 275/30 R 20

BMW M850i xDrive Cabrio – wyposażenie

Wersja M850i xDrive Cabrio
Reflektory laserowe 8598 zł
System multimedialny/nawigacja S/S
Wirtualne zegary/ekran head-up S/S
Nagłośnienie Bowers & Wilkins 19 361 zł
Night Vision (system noktowizyjny) 11 328 zł
Fotele podgrzewane/wentylowane S/4378 zł
Adapt. ukł. jezdny M Professional 13 646 zł

BMW M850i xDrive Cabrio – ceny i gwarancja

Cena podst. tej wersji silnikowej 628 800 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata (b.o)
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co rok
Cena testowanego auta 726 276 zł