Kompaktowy model Peugeota w swojej drugiej odsłonie zadebiutował jesienią 2013 roku, a ostatnie większe modyfikacje przeszedł w 2017 roku. Wtedy w ramach face liftingu zmieniono m.in. wygląd pasa przedniego, który zyskał nowy grill i reflektory z LED-ami do jazdy dziennej, na liście wyposażenia pojawiły się dodatkowe systemy asystujące, odświeżono też paletę dostępnych jednostek napędowych. Kolejne kosmetyczne zmiany wprowadzono latem tego roku, ale w zasadzie poza nowym kolorem w palecie dostępnych lakierów nadwozia i opcjonalnymi alufelgami sprowadzają się one do rozbudowy i-Cockpitu, który teraz seryjnie jest dostępny z 10-calowymi zegarami cyfrowymi. Jak zatem wypada obecnie rodzinna wersja Peugeota?
Mimo upływu lat sylwetka 308 SW nadal zachowuje nowoczesny styl i charakter. Zgrabne nadwozie może nie jest wyzywające, ale smukła linia sylwetki i duży chromowany grill oraz chromowane obramowania okien w parze z 16-calowymi alufelgami zapewniają mu niezbędną dawkę elegancji.
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - wygodna przestrzeń
Utrzymane w minimalistycznym stylu wnętrze popisuje się wzorową przestronnością, jedną z lepszych w segmencie. Podobna uwaga dotyczy bagażnika, który przy standardowym ustawieniu tylnej kanapy ma imponującą pojemność 556 l. Co ważne, po rozłożeniu oparć do dyspozycji mamy przestrzeń ładunkową o pojemności aż 1606 l z płaską podłogą, na której można umieścić przedmioty o długości dochodzącej do 1,8 m. W normalnej konfiguracji siedzeń bagaże można schować pod przesuwaną roletą, drobiazgi zmieszczą się też pod podłogą bagażnika, pod którą nie znajdziemy koła zapasowego, tylko zestaw naprawczy z kompresorem. W samej kabinie do dyspozycji pasażerów są kieszenie w oparciach foteli, głęboki, choć wąski schowek w desce rozdzielczej oraz dwa w konsoli między fotelami – jeden z zamykaną roletą kryjący uchwyt na kubek, a drugi w uchylanym podłokietniku.
Zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach jest sporo miejsca dla pasażerów. Siedząca za kierowcą o wzroście 180 cm osoba podobnej budowy ma wystarczająco miejsca na kolana i nad głową, ale może brakować jej przestrzeni na stopy, jeśli fotel prowadzącego będzie ustawiony w najniższej pozycji. Kierowca ma za to pełną swobodę, a profilowany fotel z szerokim zakresem regulacji, także na odcinku lędźwiowym, gwarantuje wygodną pozycję i sprawdza się też na dłuższych trasach.
Nowy i-Cockpit z cyfrowymi zegarami o przekątnej 10 cali jest czytelny i można go dopasować do własnych preferencji – do wyboru jest kilka predefiniowanych ekranów z różnym zakresem prezentowanych informacji. Tak jak dotychczas, większość pokładowych systemów obsługuje się poprzez dotykowy 9,7-calowy ekran lub przyciskami na kierownicy. Wybrane funkcje, np. połączeń telefonicznych czy wskazania adresu w nawigacji, można aktywować także prostymi komendami głosowymi. Niestety, co podkreślaliśmy już przy okazji wcześniejszych testów 308, obsługa wymaga przyzwyczajenia, a dostęp do niektórych ustawień wiąże się z przeklikaniem przez kolejne ekrany. Na plus zaliczamy za to bezproblemową współpracę systemu multimedialnego z Apple CarPlay i Android Auto. Przydatne są też dwa gniazda USB (jedno dla pasażerów z tyłu służy do ładowania elektronicznych gadżetów).
Jakość wykończenia nie budzi większych zastrzeżeń, szkoda tylko, że w przeciwieństwie do obić przednich drzwi wykonanych z miękkiego tworzywa, tylne są zrobione z twardego plastiku.
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - rozsądny kompromis
Pracujący pod maską testowego modelu turbodiesel 1.5 o mocy 130 KM (zastąpił stosowaną wcześniej jednostkę 1.6) w tandemie z 8-stopniowym „automatem” wydaje się optymalną pod wieloma względami wersją francuskiego kombi. Na co dzień oferuje przyzwoitą dynamikę, ale jego największą zaletą jest niskie zużycie paliwa. Średnia z testu 5,3 l/100 km to co prawda trochę więcej niż deklaruje producent, ale na trasach poza miastem osiągnięcie rezultatu poniżej 4,4 l wcale nie stanowi wyczynu. Przy bardziej intensywnym obchodzeniu się z gazem spalanie wzrasta, ale podczas testu i tak nie przekroczyło akceptowalnego poziomu 7 l. Kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy: normalny, Eco i Sport, W tym ostatnim auto chętniej reaguje na ruchy pedałem gazu, a przy hamowaniu przekładnia szybciej redukuje przełożenia. Skrzynia automatyczna działa płynnie, bez szarpnięć, ale preferuje raczej dopasowany do komfortowego charakteru auta, spokojny styl jazdy – na kick-down reaguje z pewnym opóźnieniem, zwłaszcza w trybie normalnym lub Eco. Funkcja manualnej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy to raczej dodatek dla entuzjastów.
To nam się podoba:
Zrównoważony charakter samochodu, ekonomiczne spalanie, przestronne wnętrze i pojemny bagażnik, aktywny tempomat.
To nam się nie podoba:
Działanie systemu start-stop przejawiające się szarpaniem podczas uruchamiania silnika, jakość obrazu z kamery cofania.
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - naszym zdaniem
Przyznam szczerze, że 308 kombi to jeden z moich ulubionych kompaktów. Ma ciekawy styl, funkcjonalne wnętrze, a w testowanej wersji stanowi dobry kompromis osiągów i ekonomicznej eksploatacji. To nadal oferta godna uwagi, a następca pojawi się pewnie dopiero w drugiej połowie 2021 roku.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s |
0-100 km/h | 10,2 s |
0-130 km/h | 16,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,6 s (aut.) |
80-120 km/h | 7,3 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1394/496 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,6 m |
gorące | 35,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | - |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 5,3 l/100 km |
Zasięg | 1000 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 130/3750 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 300/1750 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 9,7/205 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 4,6-4,8/121-132 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon test. auta | 205/55 R 16 |
Pojemność bagażnika (l) | 556-1606 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1400/690 |
Wyposażenie
Wersja | Allure Pack |
6 airbagów/elektr. ham. postoj. | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Adapt. tempomat/czujniki park. | S/S |
Monitor martw. pola i Park Assist | 2800 zł |
Peugeot Connect SOS & Assist. | 1000 zł |
Reflekt. LED + przeciwmg. LED | 4000 zł |
Lakier metal./alufelgi 16 cali | 2400 zł/S |
Gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 105 300 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań (maks. 30 tys. km/rok) |
Cena testowanego auta | 134 200 zł |