Kompaktowy model Peugeota w swojej drugiej odsłonie zadebiutował jesienią 2013 roku, a ostatnie większe modyfikacje przeszedł w 2017 roku. Wtedy w ramach face liftingu zmieniono m.in. wygląd pasa przedniego, który zyskał nowy grill i reflektory z LED-ami do jazdy dziennej, na liście wyposażenia pojawiły się dodatkowe systemy asystujące, odświeżono też paletę dostępnych jednostek napędowych. Kolejne kosmetyczne zmiany wprowadzono latem tego roku, ale w zasadzie poza nowym kolorem w palecie dostępnych lakierów nadwozia i opcjonalnymi alufelgami sprowadzają się one do rozbudowy i-Cockpitu, który teraz seryjnie jest dostępny z 10-calowymi zegarami cyfrowymi. Jak zatem wypada obecnie rodzinna wersja Peugeota?
Mimo upływu lat sylwetka 308 SW nadal zachowuje nowoczesny styl i charakter. Zgrabne nadwozie może nie jest wyzywające, ale smukła linia sylwetki i duży chromowany grill oraz chromowane obramowania okien w parze z 16-calowymi alufelgami zapewniają mu niezbędną dawkę elegancji.
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - wygodna przestrzeń
Utrzymane w minimalistycznym stylu wnętrze popisuje się wzorową przestronnością, jedną z lepszych w segmencie. Podobna uwaga dotyczy bagażnika, który przy standardowym ustawieniu tylnej kanapy ma imponującą pojemność 556 l. Co ważne, po rozłożeniu oparć do dyspozycji mamy przestrzeń ładunkową o pojemności aż 1606 l z płaską podłogą, na której można umieścić przedmioty o długości dochodzącej do 1,8 m. W normalnej konfiguracji siedzeń bagaże można schować pod przesuwaną roletą, drobiazgi zmieszczą się też pod podłogą bagażnika, pod którą nie znajdziemy koła zapasowego, tylko zestaw naprawczy z kompresorem. W samej kabinie do dyspozycji pasażerów są kieszenie w oparciach foteli, głęboki, choć wąski schowek w desce rozdzielczej oraz dwa w konsoli między fotelami – jeden z zamykaną roletą kryjący uchwyt na kubek, a drugi w uchylanym podłokietniku.
Zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach jest sporo miejsca dla pasażerów. Siedząca za kierowcą o wzroście 180 cm osoba podobnej budowy ma wystarczająco miejsca na kolana i nad głową, ale może brakować jej przestrzeni na stopy, jeśli fotel prowadzącego będzie ustawiony w najniższej pozycji. Kierowca ma za to pełną swobodę, a profilowany fotel z szerokim zakresem regulacji, także na odcinku lędźwiowym, gwarantuje wygodną pozycję i sprawdza się też na dłuższych trasach.
Nowy i-Cockpit z cyfrowymi zegarami o przekątnej 10 cali jest czytelny i można go dopasować do własnych preferencji – do wyboru jest kilka predefiniowanych ekranów z różnym zakresem prezentowanych informacji. Tak jak dotychczas, większość pokładowych systemów obsługuje się poprzez dotykowy 9,7-calowy ekran lub przyciskami na kierownicy. Wybrane funkcje, np. połączeń telefonicznych czy wskazania adresu w nawigacji, można aktywować także prostymi komendami głosowymi. Niestety, co podkreślaliśmy już przy okazji wcześniejszych testów 308, obsługa wymaga przyzwyczajenia, a dostęp do niektórych ustawień wiąże się z przeklikaniem przez kolejne ekrany. Na plus zaliczamy za to bezproblemową współpracę systemu multimedialnego z Apple CarPlay i Android Auto. Przydatne są też dwa gniazda USB (jedno dla pasażerów z tyłu służy do ładowania elektronicznych gadżetów).
Jakość wykończenia nie budzi większych zastrzeżeń, szkoda tylko, że w przeciwieństwie do obić przednich drzwi wykonanych z miękkiego tworzywa, tylne są zrobione z twardego plastiku.
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - rozsądny kompromis
Pracujący pod maską testowego modelu turbodiesel 1.5 o mocy 130 KM (zastąpił stosowaną wcześniej jednostkę 1.6) w tandemie z 8-stopniowym „automatem” wydaje się optymalną pod wieloma względami wersją francuskiego kombi. Na co dzień oferuje przyzwoitą dynamikę, ale jego największą zaletą jest niskie zużycie paliwa. Średnia z testu 5,3 l/100 km to co prawda trochę więcej niż deklaruje producent, ale na trasach poza miastem osiągnięcie rezultatu poniżej 4,4 l wcale nie stanowi wyczynu. Przy bardziej intensywnym obchodzeniu się z gazem spalanie wzrasta, ale podczas testu i tak nie przekroczyło akceptowalnego poziomu 7 l. Kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy: normalny, Eco i Sport, W tym ostatnim auto chętniej reaguje na ruchy pedałem gazu, a przy hamowaniu przekładnia szybciej redukuje przełożenia. Skrzynia automatyczna działa płynnie, bez szarpnięć, ale preferuje raczej dopasowany do komfortowego charakteru auta, spokojny styl jazdy – na kick-down reaguje z pewnym opóźnieniem, zwłaszcza w trybie normalnym lub Eco. Funkcja manualnej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy to raczej dodatek dla entuzjastów.
To nam się podoba:
Zrównoważony charakter samochodu, ekonomiczne spalanie, przestronne wnętrze i pojemny bagażnik, aktywny tempomat.
To nam się nie podoba:
Działanie systemu start-stop przejawiające się szarpaniem podczas uruchamiania silnika, jakość obrazu z kamery cofania.
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - naszym zdaniem
Przyznam szczerze, że 308 kombi to jeden z moich ulubionych kompaktów. Ma ciekawy styl, funkcjonalne wnętrze, a w testowanej wersji stanowi dobry kompromis osiągów i ekonomicznej eksploatacji. To nadal oferta godna uwagi, a następca pojawi się pewnie dopiero w drugiej połowie 2021 roku.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s |
0-100 km/h | 10,2 s |
0-130 km/h | 16,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,6 s (aut.) |
80-120 km/h | 7,3 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1394/496 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,6 m |
gorące | 35,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | - |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 5,3 l/100 km |
Zasięg | 1000 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 130/3750 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 300/1750 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 9,7/205 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 4,6-4,8/121-132 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon test. auta | 205/55 R 16 |
Pojemność bagażnika (l) | 556-1606 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1400/690 |
Wyposażenie
Wersja | Allure Pack |
6 airbagów/elektr. ham. postoj. | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Adapt. tempomat/czujniki park. | S/S |
Monitor martw. pola i Park Assist | 2800 zł |
Peugeot Connect SOS & Assist. | 1000 zł |
Reflekt. LED + przeciwmg. LED | 4000 zł |
Lakier metal./alufelgi 16 cali | 2400 zł/S |
Gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 105 300 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań (maks. 30 tys. km/rok) |
Cena testowanego auta | 134 200 zł |
Zawieszenie 308 ma raczej miękką charakterystykę. Na trasie sprawdza się rewelacyjnie i auto jest komfortowe, na nierównościach zdarza mu się jednak wpadać w nieprzyjemne drgania
Chromowany grill nawiązuje stylem do modeli 3008 i 5008. Design nadwozia to nadal mocna strona francuskiego kombi
System aktywnego monitorowania pasa ruchu należy do kompletnego pakietu Drive Assisti Safety Plus, seryjnego w wersji Allure Pack
Cyfrowe zegary mają przekątną 10 cali. Oferują kilka trybów wyświetlania danych do wyboru
W Sport silnik chętniej reaguje na gaz, w Eco układ napędowy nastawiony jest na ekonomiczne spalanie
Skrzynia EAT8 działa właściwie bez zarzutu i poprawia komfort jazdy na co dzień
Łopatki przy kierownicy do zmiany przełożeń to standardowe wyposażenie
Profilowane fotele są komfortowe i zapewniają dobre trzymanie boczne.
Z tyłu dość miejsca dla dwójki dorosłych
Większość pokładowych systemów obsługiwana jest przez 9,7-calowy ekran dotykowy na konsoli środkowej – wymaga to uwagi
Pokładowe multimedia dostarczają wiele przydatnych informacji, ale dostanie się do nich czasem wymaga cierpliwości
Automatyczne światła drogowe to element opcjonalnego pakietu Full LED Technology za 4000 zł
Funkcjonalna przestrzeń ładunkowa to atut 308 SW
Sprytny patent: haczyk do podwieszania podłogi. Pod podłogą nie znajdziecie koła zapasowego, tylko zestaw naprawczy i miejsce na drobiazgi