Kompaktowy model Peugeota w swojej drugiej odsłonie zadebiutował jesienią 2013 roku, a ostatnie większe modyfikacje przeszedł w 2017 roku. Wtedy w ramach face liftingu zmieniono m.in. wygląd pasa przedniego, który zyskał nowy grill i reflektory z LED-ami do jazdy dziennej, na liście wyposażenia pojawiły się dodatkowe systemy asystujące, odświeżono też paletę dostępnych jednostek napędowych. Kolejne kosmetyczne zmiany wprowadzono latem tego roku, ale w zasadzie poza nowym kolorem w palecie dostępnych lakierów nadwozia i opcjonalnymi alufelgami sprowadzają się one do rozbudowy i-Cockpitu, który teraz seryjnie jest dostępny z 10-calowymi zegarami cyfrowymi. Jak zatem wypada obecnie rodzinna wersja Peugeota?

Mimo upływu lat sylwetka 308 SW nadal zachowuje nowoczesny styl i charakter. Zgrabne nadwozie może nie jest wyzywające, ale smukła linia sylwetki i duży chromowany grill oraz chromowane obramowania okien w parze z 16-calowymi alufelgami zapewniają mu niezbędną dawkę elegancji.

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - wygodna przestrzeń

Utrzymane w minimalistycznym stylu wnętrze popisuje się wzorową przestronnością, jedną z lepszych w segmencie. Podobna uwaga dotyczy bagażnika, który przy standardowym ustawieniu tylnej kanapy ma imponującą pojemność 556 l. Co ważne, po rozłożeniu oparć do dyspozycji mamy przestrzeń ładunkową o pojemności aż 1606 l z płaską podłogą, na której można umieścić przedmioty o długości dochodzącej do 1,8 m. W normalnej konfiguracji siedzeń bagaże można schować pod przesuwaną roletą, drobiazgi zmieszczą się też pod podłogą bagażnika, pod którą nie znajdziemy koła zapasowego, tylko zestaw naprawczy z kompresorem. W samej kabinie do dyspozycji pasażerów są kieszenie w oparciach foteli, głęboki, choć wąski schowek w desce rozdzielczej oraz dwa w konsoli między fotelami – jeden z zamykaną roletą kryjący uchwyt na kubek, a drugi w uchylanym podłokietniku.

Zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach jest sporo miejsca dla pasażerów. Siedząca za kierowcą o wzroście 180 cm osoba podobnej budowy ma wystarczająco miejsca na kolana i nad głową, ale może brakować jej przestrzeni na stopy, jeśli fotel prowadzącego będzie ustawiony w najniższej pozycji. Kierowca ma za to pełną swobodę, a profilowany fotel z szerokim zakresem regulacji, także na odcinku lędźwiowym, gwarantuje wygodną pozycję i sprawdza się też na dłuższych trasach.

Nowy i-Cockpit z cyfrowymi zegarami o przekątnej 10 cali jest czytelny i można go dopasować do własnych preferencji – do wyboru jest kilka predefiniowanych ekranów z różnym zakresem prezentowanych informacji. Tak jak dotychczas, większość pokładowych systemów obsługuje się poprzez dotykowy 9,7-calowy ekran lub przyciskami na kierownicy. Wybrane funkcje, np. połączeń telefonicznych czy wskazania adresu w nawigacji, można aktywować także prostymi komendami głosowymi. Niestety, co podkreślaliśmy już przy okazji wcześniejszych testów 308, obsługa wymaga przyzwyczajenia, a dostęp do niektórych ustawień wiąże się z przeklikaniem przez kolejne ekrany. Na plus zaliczamy za to bezproblemową współpracę systemu multimedialnego z Apple CarPlay i Android Auto. Przydatne są też dwa gniazda USB (jedno dla pasażerów z tyłu służy do ładowania elektronicznych gadżetów).

Jakość wykończenia nie budzi większych zastrzeżeń, szkoda tylko, że w przeciwieństwie do obić przednich drzwi wykonanych z miękkiego tworzywa, tylne są zrobione z twardego plastiku.

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - rozsądny kompromis

Pracujący pod maską testowego modelu turbodiesel 1.5 o mocy 130 KM (zastąpił stosowaną wcześniej jednostkę 1.6) w tandemie z 8-stopniowym „automatem” wydaje się optymalną pod wieloma względami wersją francuskiego kombi. Na co dzień oferuje przyzwoitą dynamikę, ale jego największą zaletą jest niskie zużycie paliwa. Średnia z testu 5,3 l/100 km to co prawda trochę więcej niż deklaruje producent, ale na trasach poza miastem osiągnięcie rezultatu poniżej 4,4 l wcale nie stanowi wyczynu. Przy bardziej intensywnym obchodzeniu się z gazem spalanie wzrasta, ale podczas testu i tak nie przekroczyło akceptowalnego poziomu 7 l. Kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy: normalny, Eco i Sport, W tym ostatnim auto chętniej reaguje na ruchy pedałem gazu, a przy hamowaniu przekładnia szybciej redukuje przełożenia. Skrzynia automatyczna działa płynnie, bez szarpnięć, ale preferuje raczej dopasowany do komfortowego charakteru auta, spokojny styl jazdy – na kick-down reaguje z pewnym opóźnieniem, zwłaszcza w trybie normalnym lub Eco. Funkcja manualnej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy to raczej dodatek dla entuzjastów.

To nam się podoba:

Zrównoważony charakter samochodu, ekonomiczne spalanie, przestronne wnętrze i pojemny bagażnik, aktywny tempomat.

To nam się nie podoba:

Działanie systemu start-stop przejawiające się szarpaniem podczas uruchamiania silnika, jakość obrazu z kamery cofania.

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 - naszym zdaniem

Przyznam szczerze, że 308 kombi to jeden z moich ulubionych kompaktów. Ma ciekawy styl, funkcjonalne wnętrze, a w testowanej wersji stanowi dobry kompromis osiągów i ekonomicznej eksploatacji. To nadal oferta godna uwagi, a następca pojawi się pewnie dopiero w drugiej połowie 2021 roku.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s
0-100 km/h 10,2 s
0-130 km/h 16,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,6 s (aut.)
80-120 km/h 7,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1394/496 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,2 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 34,6 m
                                             gorące  35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h -
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 5,3 l/100 km
Zasięg 1000 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1499
Moc silnika (KM/obr./min) 130/3750
Maks. mom. (Nm/obr./min) 300/1750
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 9,7/205
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 4,6-4,8/121-132 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/przedni
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 4
Rozmiar opon test. auta 205/55 R 16
Pojemność bagażnika (l) 556-1606
Pojemność zbiornika paliwa (l) 53
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1400/690

Wyposażenie

Wersja Allure Pack
6 airbagów/elektr. ham. postoj. S/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Adapt. tempomat/czujniki park. S/S
Monitor martw. pola i Park Assist 2800 zł
Peugeot Connect SOS & Assist. 1000 zł
Reflekt. LED + przeciwmg. LED 4000 zł
Lakier metal./alufelgi 16 cali 2400 zł/S

Gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 105 300 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań (maks. 30 tys. km/rok)
Cena testowanego auta 134 200 zł