Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo – mocna, rodzinna wersja

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo – mocna, rodzinna wersja

Opel Astra występuje z benzyniakami o pojemności 1,2 litra lub 1,4 litra. W tej pierwszej postaci do wyboru są aż trzy wersje mocy: 110 KM, 130 KM oraz 145 KM. W naszym teście sprawdzamy, jak spisuje się kompaktowy Opel z najmocniejszą z tych jednostek. Auto występuje w wersji kombi, zatem przekonamy się również o jej walorach użytkowych oraz przydatności tego modelu dla rodziny.

Opel Astra – mocna rodzinna wersja
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / andrzej kondratczyk
Opel Astra – mocna rodzinna wersja
  • W testowanej wersji Ultimate Opel Astra wyróżnia się czarnymi akcentami na nadwoziu
  • Pod maską pracuje 145-konny benzyniak, dzięki któremu samochód rozpędza się do 100 km/h po 10,1 s
  • Zaletą nadwozia testowanej Astry kombi jest przestronne wnętrze oraz pojemny bagażnik (540-1630 l)

Opel Astra obecnej generacji w sprzedaży jest od pięciu lat, ale obecny wygląd to zasługa liftingu przeprowadzonego w 2019 roku. Pod względem wizualnym zmienił się wówczas przedni zderzak i atrapa chłodnicy, a ponadto dodano nowe wzory alufelg. Jednak wygląd nie był wówczas jedyną modyfikacją, pojawiła się również gama nowych silników. Wśród nich znalazł się doładowany benzyniak 1.2 o mocy 145 KM.

Trzeba przyznać, że projektantom udało się zakamuflować transportowe możliwości kompaktowego Opla. Choć to kombi, to jego tył nie wyglada na doczepiony na siłę. Jest to tym bardziej godne podziwu, że mamy tu kufer o pojemności aż 540-1630 l. Jego zaletą jest nie tylko wielkość, lecz także regularny kształt ułatwiający załadunek.

Przeczytaj też:

Testowany egzemplarz występował w wersji Ultimate, której charakterystyczną cechą są czarne akcenty na nadwoziu (to zasługa pakietu "Czarna listwa"). W tym kolorze są aluminiowe felgi, błyszcząca listwa przechodząca przez całą długość pojazdu oraz osłony świateł przeciwmgielnych i atrapy chłodnicy. Wszystko to kontrastuje z czerwonym lakierem, a jednocześnie współgra z liniami karoserii i powoduje, że Opel Astra prezentuje się sportowo.

Wnętrze samochodu również utrzymano w ciemnej tonacji, a dodatkowym atutem jest tapicerka z Alcantary. Co ważne, pokrywa ona wyjątkowo wygodne fotele AGR, które przypadną do gustu osobom każdego wzrostu. To nie tylko zasługa wyprofilowania, lecz także możliwości wydłużenia siedziska – dzięki temu należyte podparcie pod udami będą mieli nawet wysocy pasażerowie.

Nie zapominajmy również o tym, że Astra jest samochodem przestronnym. W obu rzędach siedzeń wygospodarowano mnóstwo miejsca na wysokości kolan oraz nad głowami. Nawet jeżeli jeden za drugim usiądą wysocy pasażerowie, nikomu nie powinno brakować miejsca.

Opel Astra – 145 żwawych koni

Testowany Opel Astra ma pod maską 145-konnego, 3-cylindrowego benzyniaka 1.2. Przy tak dużej mocy należy spodziewać się dobrych osiągów. Tymczasem dane techniczne przeczą temu, bowiem podają przyspieszenie do setki po przeciętnych 10,5 s. Jednak podczas jazdy subiektywne odczucia są znacznie lepsze. Ma się wrażenie, że samochód przyspiesza lepiej niż obiecuje producent i to pomimo tego, że w dolnym zakresie prędkości obrotowych wyczuwa się lekką słabość. Jednak jest ona dokuczliwa wyłącznie podczas ruszania.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Silnik zdobywa nasze uznanie jeszcze w dwóch kwestiach – spalania oraz kultury pracy. Podczas jazdy wystarczyło przeciętnie 7 l/100 km, a to nie wykracza znacząco ponad wartości podawane w danych technicznych – 5,2-6,0 l/100 km. Z kolei wysoka kultura pracy objawia się m.in. niską hałaśliwością i to także wtedy, gdy korzystamy z górnego zakresu prędkości obrotowych jednostki napędowej.

Do rodzinnego charakteru testowanego kombi pasuje sposób zestrojenia zawieszenia. Uwzględnia ono przede wszystkim potrzeby kierowców ceniących komfort podróżowania. Niezależnie czy na naszej drodze napotkamy duże czy małe nierówności układ jezdny Astry świetnie radzi sobie z ich tłumieniem.

Niech jednak nikt nie pomyśli, że w związku z tym auto traci na prowadzeniu. Nic bardziej błędnego. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów podwozie świetnie radzi sobie z powstrzymywaniem karoserii przed nadmiernymi przechyłami. Poza tym zastosowanie precyzyjnego układu kierowniczego skutkuje dobrym prowadzeniem – także wtedy, gdy pokonujemy ostre łuki.

Opel Astra ze 145-konnym silnikiem w bazowej wersji Edition kosztuje 86 300 zł. Jednak testowany egzemplarz to odmiana Ultimate, która wprawdzie ma bogate wyposażenie, ale trzeba za nią zapłacić 111 900 zł.

Opel Astra – nasza opinia

Testowana wersja to idealna propozycja dla rodziny. Nie tylko z racji przestronnego wnętrza oraz pojemnego bagażnika, lecz także z racji dopracowanego zawieszenia, które dobrze radzi sobie z wszelkimi wybojami. Dodatkowym atutem pojazdu jest dynamiczny, a przy tym oszczędny silnik. Powody do zadowolenia daje również efektowny wygląd oraz bogate wyposażenie wersji Ulitamte. Jedynym poważnym mankamentem testowanego modelu jest wysoka cena zakupu.

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo Ultimate – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1199, t.benz./R3/12
Moc145 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy225 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegówman. 6
Napędprzedni
Prędkość maksymalna220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s
Średnie zużycie paliwa5,2-6,0 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość4804/1809/1510 mm
Rozstaw osi2662 mm
Pojemność bagażnika540-1630 l
Cena111 900 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: