Toyota ProAce City oficjalnie została zaprezentowana wiosną 2019 roku, ale w salonach sprzedaży w wersjach furgon i osobowej Verso pojawiła się dopiero na początku tego roku. Samochód ten jest kolejnym owocem współpracy między Toyotą i Grupą PSA i tak jak większy ProAce ma swoje odpowiedniki w ofercie Peugeota (Partner/Rifter), Citroena (Berlingo) i Opla – Combo. Dostępny jest w dwóch wersjach nadwozia: Standard o długości 4,4 m oraz Long o długości 4,7 m, w trzech wyposażeniowych: Combi, Business i Family oraz z czterema silnikami do wyboru: dwoma benzynowymi 1.2 w wariantach o mocy 110 i 130 KM oraz turbodieslami 1.5 w odmianach 100 lub 130 KM. W teście wersja Long z pakietem Family i najmocniejszym dieslem.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoToyota ProAce City Verso – Nadwozie/wnętrze
Już na pierwszy rzut oka widać wyraźne podobieństwa do spokrewnionych konstrukcji z Grupy PSA, ale trzeba przyznać, że styliści Toyoty zadbali o to, by praktyczne nadwozie zyskało cechy charakterystyczne dla tej japońskiej marki. To przede wszystkim pas przedni z typowym dla modeli Toyoty układem reflektorów i chromowanych listew grilla łączących światła z umieszczonym centralnie logo marki. Z półki Toyoty pochodzą również 17-calowe aluminiowe koła z oponami w rozmiarze 205/55 R17. Pod względem samej urody ProAce City Verso to typowy minivan, w którym walory użytkowe biorą górę nad estetycznymi.
Przeczytaj też:
- Kombi, van czy SUV – które nadwozie jest najlepszym wyborem?
- Toyota Proace Verso – test długodystansowy (cz. 6)
- Rodzinne auta dla 7 osób - sprawdzamy ofertę polskiego rynku
Znajomo wygląda wnętrze, choć i tu detale m.in. na kierownicy czy powitalny komunikat w systemie multimedialnym Toyota PRO-Touch podkreślają odrębną przynależność markową modelu. Tak samo jak w Rifterze czy Combo jest tu megapraktycznie. Oznacza to wzorową przestronność i funkcjonalność, a do tego dużą łatwość aranżacji układu foteli i dopasowywania wnętrza do bieżących potrzeb. Oparcie fotela pasażera można składać, a indywidualne trzy siedzenia w drugim rzędzie nie tylko składać lecz także przesuwać. Do dyspozycji są jeszcze dwa miejsca w trzecim rzędzie, na których mogą podróżować nie tylko dzieci. Co prawda nie są one chowane w podłodze i ograniczają przestrzeń ładunkową, ale też łatwo da się je wymontować z auta, gdy nie planujemy z nich korzystać. Po ich wyjęciu i złożeniu drugiego rzędu foteli pojemność przestrzeni ładunkowej sięga blisko 3 m3, a gdy pochylimy wspomniane oparcie fotela pasażera tym minivanem damy radę przewieźć przedmioty o długości 3,5 m. Żaden z kompaktowych czy nawet średnich SUV-ów tego nie potrafi.
Dostęp do wnętrza ułatwiają przesuwane drzwi po obu strona nadwozia, a do bagażnika unoszona wysoko tylna klapa. W razie potrzeby bez kłopotu w bagażniku zmieszczą się nawet rowery i to bez konieczności demontowania przednich kół. Oczywiście, gdy na co dzień korzysta się z opcji 5-miejscowej do wykorzystania jest 1050 l przestrzeni ładunkowej mierzonej do linii okien albo nawet 1950 l, gdy zechcemy upakować bagaże pod sufit.
Za komfort pasażerów odpowiada dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, kamera cofania oraz wchodzące w skład opcjonalnego pakietu Comfort 7 (17 900 zł) m.in.: moduł nawigacji, moduł WIFI, ładowarka indukcyjna, system bezkluczykowy, wyświetlacz przezierny, gniazdo 230V, schowki pod podłogą w drugim rzędzie, rolety przeciwsłoneczne, tempomat adaptacyjny, system monitorowania martwego pola (Blind Spot Monitor), system monitorowania ruchu poprzecznego, podgrzewane fotele przednie i system automatycznego parkowania. Warto wspomnieć, że system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym obsługuje interfejsy Apple CarPlay i Android Auto.
Toyota ProAce City Verso – silnik
Turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 l i mocy 130 KM wraz z automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów wydają się optymalnym rozwiązaniem dla minivana Toyoty. Po pierwsze,, diesel ten popisuje się przyzwoitą dynamiką – przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje 10,6 s, po drugie jest elastyczny – to zasługa 300 Nm momentu dostępnego już przy 1750 obr./min, po trzecie – skrzynia działa płynnie, bez szarpania i kiedy trzeba szybko reaguje na ruchy pedałem gazu, oczywiście jeśli weźmiemy delikatną poprawkę na to, że mamy do czynienia z rodzinnym minivanem, a nie osobowym kompaktem o sportowym zacięciu. Dla chcących jest też tryb manualny pracy przekładni, łopatkami przy kierownicy, ale sama skrzynia w trybie automatycznym jest na tyle sprawna, że korzystanie z ręcznej zmiany przełożeń przydaje się tylko sporadycznie, np. gdy prowadzącemu przyjdzie ochota na bardziej agresywny styl jazdy. Wreszcie po czwarte, zużycie paliwa – średnia z testu to niespełna 8 l/100 km, co zważywszy na gabaryty i aerodynamikę auta należy uznać za dobry wynik.
Toyota ProAce City Verso – prowadzenie
Zawieszenie ProAce’a City Verso ma dość miękką charakterystykę, co z jednej strony przekłada się dobry komfort jazdy na równych nawierzchniach, a z drugiej wywołuje podatność na bujanie nadwoziem na zakrętach, ale trzeba jednak przyznać, że w rozsądnych granicach. Auto nieźle radzi sobie z poprzecznymi nierównościami. Dość mocno wspomagany układ kierowniczy sprawdza się podczas manewrowania przy niskich prędkościach, natomiast podczas szybszej jazdy brak mu nieco bezpośredniości znanej z modeli kompaktowych. Przypominam jednak że to minivan.
Toyota ProAce City Verso – koszty
Auto w wersji Long z pakietem Family to topowa odmiana minivana Toyoty oferująca niemal kompletne wyposażenie, zarówno zapewniające komfort jak i bezpieczeństwo pasażerów. W wersji z dieslem 1.5 o mocy 130 KM i automatyczną skrzynią biegów wyceniono ją na minimum 122 900 zł. Prezentowany egzemplarz był dodatkowo wyposażony w lakier metalik i pakiet Comfort 7, co podniosło jego cenę do 143 500 zł. Warto zauważyć, że auto objęte jest 3-letnią gwarancją mechaniczną ograniczoną przebiegiem 1 mln km (w zależności co nastąpi pierwsze). Zwłaszcza pod tym ostatnim względem stanowi unikalną ofertę w tej klasie.
Toyota ProAce City Verso – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1498 cm3, R4 turbo diesel |
Moc | 130 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | Automatyczna 8-biegowa skrzynia, napęd na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 184 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,4-6,2 l/100 km |
Masa własna | 1540 kg |
Cena | Od 122 900 zł |