Który napęd wybrać? Na przykładzie Aurisa sprawdzimy, jaki rodzaj napędu warto kupić, żeby eksploatacja była nie tylko przyjazna dla portfela, lecz także przyjemna dla kierowcy.
Gdyby podczas wyboru silnika kierować się stereotypami, to benzyniak byłby dobrą propozycją dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę, na diesla zdecydowaliby się ci, którzy chcą oszczędzać, a na hybrydę – fani ekologii. Sprawa jednak nie jest tak oczywista, gdyż podczas decyzji najlepiej kierować się głównie rozsądkiem. Należy uwzględnić indywidualne potrzeby, czyli określić sposób wykorzystania auta (dojazdy do pracy, krótkie lub długie trasy, podróże w pojedynkę czy z kompletem pasażerów) i założyć roczne przebiegi.
To ważne dane, bo od nich zależy, czy wybór silnika będzie miał ekonomiczny sens, a także czy jego osiągi sprostają potrzebom. Rozważamy zakup Aurisa kombi z trzema rodzajami napędu, o zbliżonych osiągach (moc: 112-136 KM, przysp. 0-100 km/h: 10,4-11,2 s) i wyposażeniu (Comfort), ale różnych cenach i odmiennych wrażeniach z jazdy.
Dane techniczne/ceny
Toyota Auris 1.2 Turbo
Toyota Auris 1.8 Hybrid
Toyota Auris 1.6 D-4D
Silnik: typ/cylindry/zawory
t.benz./R4/16
elektr. + benz./R4/16
t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)
1197
1798
1598
Wtrysk paliwa
bezpośredni
wielopunktowy
bezpośredni (common rail)
Moc maksymalna (KM/obr./min)
116/5200-5600
99/5200 (łączna: 136)
112/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)
185/1500-4000
142/4000
270/1750-2250
Skrzynia biegów seryjna
man. 6-biegowa
bezstopniowa E-shift
man. 6
Skrzynia biegów opcjonalna
bezstopniowa Multidrive S
–
–
Napęd na koła
przednie
przednie
przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
10,4 (10,8)*
11,2
10,7
Prędkość maksymalna (km/h)
195
175
195
Średnie spalanie (l/100 km)
5,4 (4,8)*
3,5
4,1
Emisja CO2 (cykl mieszany)
125 (110)*
81
108
Gwarancja; przeglądy
3 lata lub 100 tys. km; 15 tys. km lub co rok
Wymiary; poj. bagażnika wersji kombi
4595/1760/1485 mm; 600-1658 l
Ceny kombi w wersji Comfort
75 400,00 zł
87 900,00 zł
88 400,00 zł
Toyota Auris - podsumowanie
Gdybym miał wybierać, to wahałbym się między dieslem a hybrydą. Pierwszy silnik jest oszczędny, daje większą frajdę. Jednak ze względu na możliwość wystąpienia awarii typowych dla diesla to ryzykowny wybór. Rozsądek podpowiada hybrydę.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.